- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Peugeot Partner

Alsidig bil med flere muligheder


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke det letteste i denne verden at få en kassevogn til at se godt ud. Men bilfabrikkerne er blevet bedre og bedre til det – hvad den nye Peugeot Partner er et godt udtryk for.

 

Bilen lander hos de danske forhandlere i slutningen af juni måned, og derefter har så vel erhvervsdrivende med behov for den alsidighed, den kompakte varevogn tilbyder og familier med brug for den fleksibilitet og kapacitet, personbilsudgaven Partner Tepee med op til 7 siddepladser er ensbetydende med, et mere moderne tilbud fra en af verdens mest erfarne varebilsproducenter.

 

Peugeot kan nemlig i år fejre 120-året for produktionen af den første varevogn. Den hed type 13 og så dagens lys for første gang i 1895. Godt 100 år senere trillede den første Partner ud fra samlebåndet, og den nye generation er den tredje – så også hvad præcis den model angår, har Peugeot stor erfaring.

 

Nyt udseende

Peugeot Partner og Partner Tepee har fået ny front og er i det hele taget visuelt shinet op. Funktionelt har man bibeholdt passagersædet, hvor ryglænet kan foldes fremad, så man har plads til ekstra lange genstande og sidde pladsen alternativt kan vippes op som et biografsæde, så man kan have ekstra høje genstande som f.eks. mindre træer placeret opret.



Tepee versionen har endvidere mulighed for placering af en barnestol på hver af de tre midterste siddepladser og helt bagude disponerer man over masser af regulær bagageplads eller varerumsplads, afhængig af variant. Det er også muligt at købe Partner med tre siddepladser fortil.

 

Mere effektive maskiner

Drivlinen er i den nye Partner fornyet, så den lever op til Euro 6 normerne, der træder i kraft til efteråret. Den inkluderer imidlertid også de nye motorer, som lanceres til 208 modellen, herunder den spændende 110 hestes 3-cyklindrede 1,2 liters benzinturbomotor og den sparsommelige 100-hestes diesel, hvormed Partner dog ikke kan køre helt så langt på literen som 208’eren kan. Men der er opnået en kraftig reduktion i brændstofforbruget for alle motorernes vedkommende i forhold til de tilsvarende hidtidige maskiner – i gennemsnit cirka 15 procent.

 

Partner vil som hidtil også fremover kunne fås i en elektrisk udgave, hvor rækkevidden er 170 kilometer. Vi prøvekørte netop den model i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af modellerne i området omkring Graz i Østrig, og er umiddelbart imponerede over hvor lydløs og trækvillig motoren den er.

 

Udstyrsmæssig opgradering

På udstyrssiden er Partner også blevet opgraderet med Active City Brake som den vigtigste option. Partner er som varebil især velegnet til bykørsel og hér er det oplagt at have den ekstra beskyttelse, som det automatiske nødbremsesystem tilbyder. Det virker fra hastigheder under 30 km/t og reducerer skaderne ved evt. påkørsel af en foran-holdende bil og ved hastigheder på under 20 km/t, afhængig af vejrforhold, bremser den bilen helt op, så kollision undgås.

 

Hvad Partner Tepee angår, er standard på alle udstyrsvariationer i Danmark fartpilot med –begrænser (som oven i købet er forud-programmeret med fire hastigheder, så de er lettere at aktivere), skydedøre i begge sider, tagræling, sædevarme, fjernbetjent centrallås og el-sidespejle. Går man et udstyrsniveau op, får man yderligere tre individuelle sæder bagtil, alt imens den tredje sæderække er ekstraudstyr.



Link til importøren


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt