- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Opel Mokka 1,6 CDTI

Opel Insignia 2,0 CDTI

 

Seneste skud i kanonen


Af Søren Clauding – 17. februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel motorer i Motorradioen Del 1

 

Opel motorer i Motorradioen Del 2


Det lyder måske lidt søgt, men billedet ovenfor kunne ikke andet end at inspirere til overskriften på denne artikel. Det er nemlig et faktum, at Opels præsentation af to nye høj-effektive dieselmotorer ER Opels seneste skud i kanonen, et yderligere skridt i den moderniserings-offensiv, som den hæderkronede tyske bilfabrik med stor succes har gennemført i de senere år.

 

Det helt centrale element i den vellykkede proces er, at Opel ikke har skammet sig over, at lytte til kritikkerne. Bilerne var kedelige, hed det for få år siden. Det kan ingen i hvert fald længere påstå at de er. De moderne Opel biler ser rigtig godt ud, og det inkluderer såvel den kompakte SUV, Opel Mokka, som flagskibet, Opel Insignia, som der er fokus på denne gang. De er moderne, elegante, dynamiske og udstråler en god portion pondus. Vurdér selv.

 

Udseendet alene gør det som bekendt ikke. Derfor har køreegenskaberne været kraftigt under behandling i samme periode. Opel bilerne kører i dag fremragende og forener på én gang høj kørekomfort og præcise styreegenskaber.

 

Opgør med kritikken

Også benzinmotorerne har gennemgået kraftige forandringer – et udviklingsforløb, der ikke er ved vejs ende endnu. Men dieselmotorerne haltede bagefter og det gør man så også noget ved. Kritikken lød: de er for støjende, de vibrerer for meget, de er ikke smidige nok og de er også for tunge. Især den i store Insignia er i forvejen blevet kritiseret for sin vægt og så gør det jo ikke sagen bedre, at have en tung motor ude i maskinrummet.

 

Med to nye dieselmotorer har Opel fuldstændig gjort op med kritikken: de nye motorer er kraftigere, de er meget mere smidige, de er lettere, ikke mere tørstige – tværtimod – de vibrerer langt mindre og så er de fremfor alt markant mere lydløse.

 

Køreoplevelsen

Det sidste har stor betydning for kørselskomforten. De første internationale prøvekørsler af Opel Mokka og Opel Insignia på snoede irske lande- og bjergveje gav ikke det allermest regulære billede af de to motorer, fordi bilerne desuden var påmonteret vinterdæk (unødvendigt i det næsten forårsagtige klima, der herskede på den grønne ø nordvest for Storbritannien i testperioden, men vejret er meget skiftende på de kanter). Vinterdækkene var ret støjende, men man ænsede stort set ikke motorstøjen, og det var trods alt ikke fordi den blev overdøvet af dækstøj. Mest udpræget, naturligvis, når man kørte med konstant fart – men under acceleration hørte man heller ikke meget til maskinerne.

 

Man mærkede dem til gengæld, for de har som nævnt fået flere kræfter og er nu i bedre harmoni med bilernes fine kørepotentiale, hvilket bl.a. hænger sammen med, at de nye motorer skulle overholde den kommende EURO6 miljønorm, der træder i kraft til efteråret. Arbejdet med at gøre motorerne mere forureningsfri inkluderede nemlig brugen af anderledes hjælpemidler og de muliggjorde en generelt forbedret motorfunktion. Det var rent win-win.

 

Mere Mokka til danskerne

Det er det også for Opel kunderne. Imidlertid har især Opel Mokka haft det svært i Danmark. Ikke fordi danskerne ikke ville købe den, men fordi Opel ikke stillede tilstrækkeligt mange Mokka’er til rådighed i Danmark.

 

Begrænsningen var produktionskapaciteten. Internationalt har Opel Mokka nemlig været en gigant succes. Alene de sidste syv måneder er der blevet solgt 100.000 Mokka’er og dermed er der blevet efterspurgt langt flere biler end man kunne producere på fabriksanlægget i Korea, og derfor har Opel nu også taget fabrikken i Zaragoza i Spanien i brug.

 

Straffet af afgifterne

At der ikke kom nok Mokka’er til Danmark kan vi i øvrigt takke afgiftslovgivningen for. Pga. de høje afgifter køber de danske importorganisationer nemlig typisk biler hjem til lavere priser end dem, bilfabrikkerne kan få på andre markeder. Det er en del af den priskonkurrence, der finder sted i Danmark og stærkt påvirket af den omstændighed, at én krone bliver til tre for den danske bilkøber, når bilen først skal have danske nummerplader.

 

Så hvorfor skal bilfabrikkerne sælge bilerne billigt til danske bilkøbere (som derved indirekte betaler mere i skat), når man kan få mere for bilerne i andre lande. Man forstår godt, at Opel har solgt deres biler i andre lande.

 

Produktionsproblemet er nu løst ved at tage fabrikken i Spanien i brug, og Opel kan nu så booste salget af Opel Mokka i Danmark, hvor vi forudser, at især den nye 1,6 liters dieselmotor bliver et populært valg.

 

Kraftig forbedring af Insignias markedsposition

For Insignias vedkommende bliver effekten i Danmark formentlig mindre. Hér har leveringssituationen været mere normal. Men den nye 2-liters diesel er en kraftig forbedring af Insignia’ens konkurrencesituation, så det vil automatisk gøre den mere attraktiv for danske bilkøbere.

 

Testkørslerne i Irland var de første internationale prøvekørsler, men bilerne er faktisk til at købe nu med de nye motorer. Leveringstiden er imidlertid omkring 9 uger på en ny bil, så man kan ikke bare købe en bil og være kørende på få dage. I øvrigt er de 9 uger en reduktion i forhold til tidligere, fordi det ganske enkelt tager længere tid at transportere bilerne fra Korea til Danmark.

 

Som nævnt er de to nye dieselmotorer det seneste skud i kanonen – henover året 2015 følger en ny 95-hestes diesel til Opel Corsa, og de nye 136-hestes og 170 hestes dieselmotorer introduceres også i Zafira Tourer.

Læs også: Kraftigt moderniserede dieselmotorer >>>

 

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og få en kort køretur i en Opel Mokka med Opels nye næsten lydløse 1,6-liters aluminiums-diesel. Prøvekørslen finder sted i Irland - hvor man kører i venstre side, også når bilerne har rattet i venstre side...

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

Konkurrenterne skal have baghjul med Opels

nye dieselmotorer.

 

Opel Mokka 4X4.

 

Opel Mokka.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt