- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Mazda2

Perfekt timing


Af Søren Clauding – 4. februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Mazda2 – ny super-mini, voksen og sportslig >>>


Tidsstyringen er perfekt. Mazda’s nye Mazda2 lander på de danske landeveje sidst i april, i en periode, hvor danskerne for alvor er begyndt at fravælge de allermindste mini’er til fordel for de såkaldte B-segment biler, eller ”super-mini’er”, som man kalder dem internationalt. Altså biler på omkring 4 meters længde med regulær plads til 4-5 voksne og lidt mere bagage end mini’erne.

 

Mazda springer direkte ind i kampen om de mange købelystne danskere med en bil, som ikke bare byder på et højt udstyrsniveau og god funktionalitet, men også gør det til priser, der er konkurrencedygtige. Det hele pakket godt ind i et fabelagtigt design, der følger den linje, som allerede har givet Mazda så stor succes i de øvrige kategorier.

 

Mazda’s mindste

Mazda2 er den mindste Mazda. Og der kommer ingen mindre, selvom man stadig har et ubrugt ”1-tal”. Men 2-tallet er også udtryk for bilstørrelsen, og med 4,06 meters længde placerer Mazda super-mini’en direkte i B-segmentet. Den byder på rimelig bagsædeplads, et bagagerum på 280 liter, fremragende skulderplads og benplads ved forsæderne. Den er ikke banebrydende hvad angår rumudnyttelsen, men designet, bilens udstråling har haft afgørende indflydelse på proportioneringen. Ikke uden betydning, for hvem kan ikke lide at have en bil, der ser godt ud.


 


Og så er Mazda2 helt sin egen. Den er ikke skabt på lånte ingredienser fra andre bilfabrikker. Mazda2 hat tidligere i teknisk forstand været meget tæt på Ford Fiesta, for dengang havde Ford aktier i Mazda. I dag er det samarbejde fortid, og Mazda har med stor succes stået på egne ben i en årrække.

 

SKYACTIV

Det giver sig eksempelvis udtryk i den anvendte teknologi. Mazda har udviklet det, de kalder SKYACTIV, som er en fælles betegnelse for at optimere anvendelsen af kendt teknologi. Man har, hvad benzinmotorerne angår, fravalgt turboladeren, øget kompressionen og derigennem opnået fremragende benzinøkonomi.

 

22,3 km/l for en 90 hestes benzinmotor i en super-mini er ikke bare konkurrence-rigtig, den er også realitets-rigtig, for hvad nytter det at have en motor, der er økonomisk i den officielle test-cyklus, men ikke kan opfylde kravene i virkelighedens verden. Alt for mange biler har et officielt forbrugstal, som det er næsten umuligt at opnå i praksis, med mindre man er meget rutineret og kører helt bevidst med henblik på at spare på de dyre dråber. Med en motor uden turbolader er den operation meget lettere for de fleste bilister.

 

Enegang med succes

Mazda i Danmark forventer i 2015 at sælge omkring 2200 2’ere. Det er den kvote af biler, der er reserveret det danske marked, naturligvis baseret på forventninger og erfaring. Men bliver bilen en større succes end forventet, kan Mazda2 godt gå hen at blive en mangelvare sidst på året. Det hænger sammen med, at Mazda faktisk har ret stor succes med sin ”enegang” på verdensmarkedet.

 

Internationalt har man forøget salget kraftigt i 2014 og tjener også endnu flere penge – en situation som ikke mindst flere europæiske bilmærker har svært ved at opnå. Og der skal nu engang indtjening til, hvis der skal investeres i fremtiden og udvikling af endnu bedre biler.

Mazda 2 i Motorradioen - Del 1

 

Mazda 2 i Motorradioen - Del 2


Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Barcelona i den helt nye Mazda2

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt