- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Mazda2

Mazdas nye super-mini:

Voksen og sportslig


Af Søren Clauding – 4. februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda har haft en klar målsætning, da man skabte den helt nye Mazda2. Designet skulle leve op til det udtryk, man har skabt med de seneste Mazda-modeller. Den skulle desuden være sjov at køre, den skulle være meget brændstoføkonomisk, brugbar, og føles som om der var tale om en større bil. Og den skulle også prismæssigt være konkurrencedygtig.

 

Hvad det sidste angår, rammer Mazda direkte ind blandt biler som VW Polo, Opel Corsa og Skoda Fabia. Det kan være vanskeligt at sammenligne biler, der trods alt er så forskellige, men med den prissætning, som Mazda har vedtaget for det danske marked, kommer man i hvert fald ikke til at betale for meget for en Mazda2.

 

Vision mest attraktiv

Mest økonomisk attraktivt vil det være, at købe mellemudstyrs modellen, med 90-hestes benzinmotor og Vision udstyr. På den anden side er en indstigningspris på 130.000 kroner for den billigste Mazda2 heller ikke uinteressant, for i enhver Mazda2 er 5 døre standard og basisudstyret ”Core” er temmelig omfattende.

 

Også udstyret har været højt prioriteret hos Mazda designerne, da man gik i gang med at udvikle den nye bil. Core-udstyret inkluderer sædevarme, højde- og længdejusterbart rat, højdejusterbart førersæde, el-sideruder både foran og bagved, el-justerbare sidespejle og naturligvis fjernbetjent centrallås. Og så er det slut med at bruge tændingsnøgle i en Mazda2. Nøglefri start, dvs. nøglen skal blot befinde sig i bilen, når man trykker på startknappen, er standard på alle Mazda2-varianter.

 

Aircondition et ”must”

Aircondition er imidlertid ikke standard. Det kan tilkøbes for 15.000 kroner, så prisen tiger til 145.000. Da afkøling af kabinen ikke bare er behageligt men også en stor sikkerhedsfaktor, fordi føreren derved i bogstavelig forstand  har lettere ved at holde hovedet koldt, er aircondition næsten ikke til at komme udenom. Derefter skal man blot finde 7500 kroner mere på bilkøbs-budgettet, så får man en Vision-model. Og den er, som antydet ovenfor, alle pengene værd.

 

Vision udgaven har 90-hestes benzinmotor i stedet for den 75-hestes maskine, der ligger i Core-udgaven. Desuden er aircondition hér standard, det samme er p-sensorer bag (udmærket, for så godt er udsynet bagud heller ikke), fartpilot og hastighedsbegrænser, regnsensor (der automatisk igangsætter vinduesviskerne i regnvejr), læderrat, elvarme i sidespejlene og asymmetrisk splitbagsæde.

 

En verden af ekstraudstyr

Og så åbner der sig en hel ny verden af ekstraudstyr, der kan tilkøbes, hvis man føler for det: for 17.500 kroner oveni får man 15” letmetalfælge, 7” berøringsskærm med stemme-kommando på dansk, vejbaneassistent, mørktonede bageste sideruder og bagrude, tågeforlygter, et udbygget audioanlæg og 2 USB indgange i stedet for én.

 

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler i og udenfor Barcelona havde vi anledning til at prøve såvel udgaven med 90 hestekræfter som en endnu mere kraftfuld version med 115 hk. Med 90 hestekræfter er man næsten ligeså godt stillet som med 115. Det lyder mærkeligt, og indrømmet, det skal stå for en nærmere prøve på et senere tidspunkt, når bilen er kommet til Danmark, men man kan også sige det på dén måde: 90-hestes benzinmotoren er en meget fin maskine.



Den er oven i købet den mest økonomiske af alle benzinmotorerne. 23,2 km/l versus de 22,3 km/l, som man kan nå med 75 hestekræfter og 20,4 km/l som 115-hestes versionen står for.

 

Fast men komfortabel

Vi prøvede Mazda2 med både 15” fælge og de 16” fælge, der følger med topudstyret ”Optimum” (115 hk leveres alene med Optimum udstyr, og omvendt: Optimum leveres alene med 115 hk – samt en 105-hestes diesel, der et par måneder senere bliver endnu en motoroption i Mazda2).

 

Vi vil klart foretrække de 15”, for Mazda har givet 2’eren en rigtig fin og fast undervogn. Strammer man yderligere op på affjedringen ved at give bilen dæk med lavere dæksider, bliver den naturligvis en smule mere styrepræcis og stabil. Men med 15” fælge er den allerede så god, at det vil være synd at give afkald på kørekomforten for at opnå en fastere kontakt til kørebanen.



Mazda har stræbt imod, at gøre den kompakte bil mere alsidig end prædikatet ”bybil” på mindre biler normalt får hæftet på sig. Det er til dels lykkedes, bl.a. pga. en god affjedring og stabile køreegenskaber. Men den kan ikke sammenlignes med storebror Mazda3 i den henseende.

 

SKYACTIV motorer

Alle Mazda’s benzinmotorer er uden turbolader. Det gør dem smidige, lydløse men meget naturligt ikke helt så kraftfulde som en momentstærk turbomotor. Præstationerne er imidlertid overbevisende: 9,4 sekunder til 100 km/t med 90 hestekræfter og 8,7 sekunder med 115 hk. Og topfarten er 183 hhv. 200 km/t. Dér adskiller de to motorer sig mest fra hinanden.

 

Siddepositionen er fremragende, og det multijusterbare rat har rigtig lang justeringsafstand, som gør kørerpositionen optimal. Der skulle dog trækkes temmelig kraftigt i rattet for at få det helt ud, troede først at det kun var højdejusterbart, men blev siden glædeligt overrasket.

 

Sikkerheds- og ekstra udstyr

Den nye Mazda2 byder på en lang række af moderne sikkerhedsudstyr, som bestemt ikke alt sammen er almindeligt i en super-mini. I de højere udstyrsmodeller byder man på et udmærket og let læseligt navigationssystem, der styres via en berøringsskærm, når bilen står stille. Når man er i bevægelse, kan skærmen betjenes via et drejehjul og betjeningsknapper i midterkonsollen mellem forsæderne. Via sin smart-telefon og f.eks. Bluetooth forbindelse kan man altid være on-line.

 

Sikkerhedssystemerne er udbygget, som det normalt kun ses i større biler: Blind Spot Monitoring registrerer andre køretøjer i den blinde vinkel og informerer herom, Rear Cross Traffic Alert holder øje med trafikken bag bilen, når man bakker. High Beam Control styrer forlygternes lyskegle, Smart City Brake Support gør bilen klar til opbremsning, så denne kan undgår en kollision og meget andet.


Et stort og rummeligt handskerum af den type, der vipper ud, så man ikke sidder med indholdet i skødet, når der accelereres, er der også blevet plads til.

Mazda 2 i Motorradioen - Del 1

 

Mazda 2 i Motorradioen - Del 2


Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Mazda2 – perfekt timing >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Barcelona i den helt nye Mazda2

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Hurtige fakta om den nye Mazda2


Introduktion i Danmark: 18./19. april 2015

Motorvarianter:

Benzin:

1,5 , 4 cyl.: 5 M/T. 75 hk. 135 Nm. 32,2 km/l. 0-100 km/t: 12,1 sek. Topfart: 171 km/t.

1,5 , 4 cyl.: 5 M/T. 90 hk. 148 Nm. 21,3 km/l. 0-100 km/t: 9,4 sek. Topfart: 183 km/t.

1,5 , 4 cyl.: 6 aut. 90 hk. 148 Nm. 20,8 km/l. 0-100 km/t: 12,0 sek. Topfart: 177 km/t.

1,5 , 4 cyl.: 115 hk. 148 Nm. 20,4 km/l. 0-100 km/t: 8,7 sek. Topfart: 200 km/t.

 

Diesel:

1,5D , 4 cyl.: 6 M/T. 105 hk. 220/1400-3200 omdr./min. Nm. 26,3 km/l. 0-100 km/t: 10,1 sek. Topfart: 178 km/t.

 

Længde: 4,06 m.

Bagagekapacitet: 280 liter.

 

Listepriser:

Mazda2 Core 1,5 75 hk: kr. 129.990.

Mazda2 Vision 1,5 90 hk: kr. 152.490.

Mazda2 Vision 1,5 90 hk aut.: kr. 177.490.

Mazda2 Vision 1,5 DE 90 hk: kr. 182.490.

Mazda2 Optimum 1,5 115 hk: kr. 194.990.

Mazda2 Optimum 1,5 DE 105 hk: kr. 219.990.


Et par måneder efter introduktionen vil denne dieselmotor også være til rådighed for Mazda2.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt