- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: KIA Sorento

Ny KIA Sorento på premium niveau


Af Søren Clauding – 20. januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Sorento i Motorradioen - Del 1 >>>

 

KIA Sorento i Motorradioen - Del 2 >>>

 

KIA Sorento i Motorradioen - Del 3 >>>


Med den nye KIA Sorento giver KIA deres flagskib et løft. Ambitionen er, at placere sig tæt ved premium-konkurrenterne fra f.eks. BMW, Audi og formentlig også Volvo. Virkeligheden er, at Sorento på mange måder er meget forskellig fra de tre, men også, at den nye generation – den tredje i rækken – udmærket kan karakteriseres som en premiumbil, om end der måske især i det lidt konservative Danmark vil gå et stykke tid, inden man helt slipper helt af med fordoms discount-image, netop i klassen for luksusbiler. Der er ganske enkelt ingen prestige i traditionel forstand forbundet med at køre KIA, når man befinder sig på et prisniveau omkring de 600.000 kroner.

 

Men bemærk ordvalget: Prestige i traditionel forstand. For som verden udvikler sig, ændrer et begreb som ”prestige” karakter. Især de yngre købere lægger vægt på, at en bil en funktionel og lækker. Der er f.eks. stadig en vis prestige forbundet med at købe en iPhone, men det er koreanske Samsung, der er storsælger af smart-telefoner, hvor deres prestige modeller befinder sig i samme prisklasse som Apple-produkterne.

 

Ren fornuft

Og i Sorento-tilfældet er det oplagt: Det er ren fornuft at købe en bil med 7 års garanti fremfor en med 2. Det er anerkendt fornuft at købe en bil med gode komfortable køreegenskaber fremfor en bil med fast affjedring (forudsat at køreegenskaberne ikke lider derved), flot, europæiske udstråling er heller ikke af vejen, og med verdens 5. største bilvirksomhed i ryggen er man sikret godt backup og service mange år ud i fremtiden. I øvrigt er KIA jo koreansk ligesom Samsung i eksemplet fra før…

 

Ordene passer på Sorento. Den er udvendig designet i design-troldmanden Peter Schreiers streg, indvendig har asiaterne taget hånd om udseendet, men i stor respekt for Schreiers udvendige linjeføring. Den kører blot ikke som en typisk europæisk bil.

 

Tilgivende affjedring

Faktisk kører den ret meget som en typisk amerikansk bil, en tilgivende affjedring, uden tab af stabilitet, så langt som de første internationale prøvekørsler på det spanske vejnet syd for Barcelona gjorde det muligt at teste. Styrepræcisionen er fremragende og styrefølsomheden langt bedre end tidligere set hos KIA.

 

Det skyldes i teknisk forstand at KIA har flyttet servo-motoren fra ratstammen til selve styrehuset.  En lille detalje med stor virkning – netop servostyringen har vi anket over ved tidligere KIA modeller. Herligt, at de har hørt efter (eller i hvert fald selv kommet frem til samme slutning).



Større end forgængeren

Den nye KIA Sorento er en stor bil. Små 10 cm længere end forgængeren, med plads til syv voksne. Ja, man kan faktisk være to voksne på bageste sæderække og det kræver ikke atletiske evner at stige derind – men en tur ned gennem Europa dur ikke med syv i bilen.

 

Selvom der faktisk er lidt bagageplads bag den bageste sæderække, når den fungerer som sæder, er det beskedent. Når de bageste ryglæn lægges ned, har man til gengæld 605 liter bagagekapacitet til sin rådighed – samtidig med fornem benplads på de tre siddepladser midt i bilen. Og lægger man også disse ned, får man både en helt plan bagagerumsbund og også 1,7 kubikmeter bagageplads. I udgaven med fem siddepladser er tallene endnu bedre.

 

All-road drivline

Det er meget, for en KIA Sorento er som SUV også firehjulstrukken. Den findes i en 2-hjuls trukken udgave, men om den kommer til Danmark er ikke afgjort endnu. Den firehjulstrukne udgave kommer til gengæld og fuldt udrustet.

 

Det betyder at der er al det udstyr på, man kan forestille sig. Elektroniske kørehjælpemidler på niveau med det man kender fra dyrere konkurrenter, fra adaptiv fartpilot, vejbaneassistent og køl i sæderne til klimaanlæg med køl også til de allerbageste passagerer, mulighed for at låse centerdifferentialet og meget mere.


Sædevarme og -køl.


Støjsvag

KIA har arbejdet meget med støjniveauet, og de første internationale prøvekørsler gav i vores optik et klart signal: Den støjer ikke meget og den vibrerer ikke meget.

 

Vi prøvede også KIA Sorento i et lettere men ret brutalt off-road terræn, henover klippestykker og også i fugtigt sand: Resultatet var overbevisende. Største begrænsning var dækmonteringen, som var regulære asfalt-dæk.

 

200 hestekræfter

I maskinrummet lå en 2,2 liters dieselmotor, som KIA også i princippet har brugt i den hidtidige Sorento. Men motoren, der præsterer 200 hestekræfter, er opgraderet til at opfylde de nye EURO-6 normer for miljøforurening – det er de normer, der indføres i november i år. Så langt hen ad vejen er motoren i princippet ny.


Motoren er placeret lavt i motorrummet - det sænker tyngdepunktet og giver bedre vejgreb.


I kombination med automatgear kører man omkring 15 km/l dieselolie, med manuelt gear 17,5 km/l. Det tal kunne man ønske sig var bedre, men det er nok urealistisk med så stor en bil og så mange kræfter. Hvad automatgearet angår, er det også kendt teknik, men afstemt efter motor og behov. Det lykkes faktisk at køre fast med bilen i det våde strandsand, men det skyldes alene dækmonteringen. Da områderne omkring hjulene var planet ud – klaret på et minut eller to – var det den smalleste sag med blid speederfod at styre automatgearet, så man kunne få Sorento’en i gang igen. Det siger ret meget om, hvor godt automatgearet er.

 

Kun topudstyr

Når bilen lanceres i Danmark, er det alene den topudstyrede variant med 2,2-liters dieselmotoren, der vil være tilgængelig, for næsten ingen europæiske lande er interesseret i bilen med benzinmotor (selvom denne også produceres – bl.a. til USA, Rusland og Kina). Den vil dog kunne købes med automatgear så vel som manuelt gear.

 

KIA’s virkelighed er, at med 3 millioner producerede biler i 2014 er riften om de koreanske biler på verdensplan mere end tilfredsstillende for fabrikken. Det svarer i øvrigt til en vækst på 5,9 procent i forhold til året forinden og sammen med den anden del af Hyundai koncernen er de to nu den femtestørste bilproducent i verden.

 

Sikker

Den helt nye KIA Sorento er allerede blevet EuroNCAP sikkerhedstestet og opnåede de maksimale fem stjerner. Sorento scorede højt i alle fire kategorier (90 procent for beskyttelse af voksne passagerer, 83 procent for beskyttelse af børn i bilen, procent for fodgængerbeskyttelse og 71 procent for sikkerhedssystemer).

 

Da salget af biler på ”gule og hvid/gule” nummerplader er stigende herhjemme, vil Sorento også kunne købes ombygget til varevogn.


Link til importøren


Læs også: KIA succes skal udbygges >>>


Klik på billedet og tag med på en af de første køreture i den nye KIA Sorento med 2,2 liters 200-hestes dieselmotor.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Fakta om den nye KIA Sorento


Introduktion i Danmark: Forsommeren 2015

Priser: Kendes endnu ikke. Forventet prisniveau: 600.000 kroner.

 

Motor:

2,2 liter turbo-diesel, 200 hk, 441 Nm/1750-2750 omdr./min.

 

Præstationer:

M/T: Topfart 203 km/t, 0-100 km/t: 9 sek.

Aut: Topfart 203 km/t, 0-100 km/t: 9,6 sek.

 

Brændstoføkonomi (AWD):

M/T: 17,5 km/l, 149 g CO2/km.

Aut: 15,0 km/l, 174 g CO2/km.

 

Udpluk fra udstyrslisten:

Around View Monitor. Blind Spot Detection + Rear Cross Alert. Adaptiv cruise control. Lane Departure Warning System. Speed Limit Information. Smart Parking Assist. Adaptive Front Lights. Elektrisk bagklap.  Elektriske forsæder med memoryfunktion. Sædevarme og sædeafkøling.

 

Bagagekapacitet:

5 sæder: 660-1732 liter.

7 sæder: 605-1662 liter.

 

Diverse:

Længde: 4,78 m.

Højde: 1,69 m.

Bredde: 1,89 m.

Akselafstand: 2,78 m.

Frihøjde: 185 mm.

 

Anhængervægt M/T (aut.): 2500 (2000) kg.

5 stjerner i EuroNCAP.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt