- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Honda Jazz

Ny Honda Jazz er helt sin egen


Af Søren Clauding - 3. september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Honda Jazz, som lanceres i Danmark først i oktober, er som forgængeren helt sin egen. Den er imidlertid visuelt shinet op, hvilket mange potentielle kunder sikkert vil sætte pris på. Og så kører den rigtig godt.

 

Honda har en rig tradition for at skabe velkørende biler og for at give ejerne en dynamisk køreoplevelse med oveni de fine funktionelle egenskaber, som især de seneste modelserier har budt på. Det gælder også Honda Jazz.

 

Kører godt

Vi havde lejlighed til at prøvekøre Jazz’en på de danske landeveje og i København ikke mindst, fordi de første internationale prøvekørsler hvad den nordeuropæiske region angik, fandt sted i Danmark, og fik en god positiv køreoplevelse ud af det også.

 

Honda har arbejdet på en række områder for netop at optimere bilens køredynamik. For det første har man sænket det forreste krængningscenter og tilsvarende hævet det bageste, hvorved styringen bliver mere direkte. Man har så, for at holde krængningen i ave, forøget krængningsstabilisatorernes tykkelse temmelig meget. Fra en diameter på 18,23 mm er de nu vokset til 25,4 mm. Dertil kommer, at styreudvekslingen er sænket fra 18,1 til 14,1, hvorved styreudslaget er blevet mindre og responsen mere direkte.

 

I forening med en stivere karrosseri- og chassisstruktur har man opnået en meget agil kørsel, som samtidig giver endnu bedre beskyttelse i tilfælde af kollision.

 

15” fælge er bedst

”Affjedringen er optimeret til 15” fælge”, oplyste Hondas ansvarlige ingeniør, Kotaro Yamamoto, der forstod præsentationen i København. ”Derfor er det faktisk lidt forkert, at Jazz også sælges med 16” fælge, men det ser jo godt ud,” tilføjede han med et smil. Og det var præcis den oplevelse, man meget tydeligt kunne føle på de ujævne danske veje. På fuldstændig plan asfalt køre bilen glimrende på de lidt større fælge med mindre affjedring i dæksiderne, men på ujævne strækninger kunne de allermindste ujævnheder mærkes direkte i hjulophængene. 15” fælgene er langt at foretrække og efterlader et meget positivt indtryk efter undertegnedes mening – bare et hint…



Den længere akselafstand og ændringen i krængningscentrene gør også Jazz stabil ved høj fart. Dertil kommer, at man har reduceret støjniveauet, så den opleves meget lydsvag, og dermed har man virkelig fået køredynamik og kørekomfort til at gå op i en højere enhed.

 

Økonomisk og levende benzinmotor

Den nye 1,3 liters i-VTEC benzinmotor, som er den eneste, der leveres til Honda Jazz (det ændres der dog på senere), er baseret på en fortolkning af den såkaldte Atkinson cyklus, hvor man kunstigt gør ekspansions-takten længere ved at lade indsugningsventilen i forbrændingskammeret stå åben en smule ind i kompressionstakten. Dertil anvender man mulighederne i det variable ventilstyringssystem (VTEC), og derved har man opnået en mere smidig, omdrejningsvillig og brændstoføkonomisk motor, end ved traditionelle løsninger.



Motoreffekten på 102 hestekræfter gør det muligt at nå 100 km/t på 11,2 sekunder og man kan køre 20 km/l (lidt kortere, hvis man køber en af topudstyrsvarianter). Betaler man en merpris på 25.000 kroner, får man et nyudviklet trinløst CVT-gear med i købet. Det er imidlertid blevet europæiseret, så man manuelt via skiftepaler på bagsiden af rattet, kan disponere over 7 trin. Lader man gearet klare opgaven selv, spiller det så godt sammen med motorstyringen, at benzinøkonomien forbedres til 21,7 km/l for den mest økonomiske variant.

 

Både den 6-trins manuelle transmission og CVT-gearkassen fungerede glimrende sammen med resten af drivlinen. Også den opgave har Honda løst rigtig godt. Kun accelerationen kunne man måske ønske sig var en smule hurtigere – men det skyldes alene, at bilen kører så godt.



Sikkerhedssystemer og udstyr

Den nye Honda Jazz tilbyder en række sikkerhedssystemer, herunder er City Brake Active standard i alle modelvarianter. Sikkerhedspakken ”ADAS” er inkluderet i alle versioner over basisudgaven ”Trend” og koster 15.000 kroner. Det inkluderer bl.a. Front kollisionsadvarsel, Skiltegenkendelse, Vognbaneassistent og intelligent hastighedsbegrænser (læser og reagerer også på trafikskilte og automatisk nedblænding).

 

For 10.000 kroner oven i Comfort udstyrsmodellerne med ADAS følger der også en 7” skærm med navigation med i købet. Skærmen indgår i det nye, rolige og elegante interiør, men ser lidt alternativ ud, fordi det nærmest minder om et plastfolie, af den slags, der er påklæbet f.eks. en mobiltelefon for at beskytte skærmen mod ridser inden købet. Men nej, der er ikke et folie, man kan trække af… Systemet giver mulighed for Mirror Link, det kører på Android, navigationen er fra Garmin (med 5 års gratis opdatering inkluderet) og kan også tilsluttes en mobil router med Wi-Fi.

Læs også: Honda Jazz - det spiller bare >>>

 

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en tur i den helt nye Honda Jazz.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Hurtige fakta om ny Honda Jazz

Introduktion i Danmark: Oktober 2015


Motor:

1,3 i-VTEC benzinmotor, 102 hk, 123 Nm v. 5000 omdr./min.

 

Fartpræstationer:

6 M/T: 0-100 km/t: 11,2 sek. Topfart: 190 km/t.

CVT: 0-100 km/t: 12,0 sek. Topfart: 182 km/t.

 

Benzinforbrug:

1,3 Trend og Comfort: 20 km/l.

1,3 Elegance: 19,6 km/l.

1,3 CVT Trend: 21,7 km/l.

1,3 CVT Comfort: 20,8 km/l.

1,3 CVT Elegance: 20,4 km/l.

 

Eksempler fra udstyrslisten:

Trend: Klimaanlæg, 5” LCD audioskærm. Bakkamera.

Comfort: 7” touchscreen.

Elegance: Nøglefri betjening.

 

Listepriseksempler:

1,3 Trend: kr. 149.000.

1,3 Trend ADAS: kr. 164.000.

1,3 Comfort ADAS: kr. 174.000.

1,3 Comfort ADAS & Navigation: kr. 184.000.

1,4 Elegance ADAS: kr. 189.000.

1,3 CVT Trend: kr. 174.000.

1,3 CVT Elegance ADAS & Navigation: kr. 224.000.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt