- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Honda Civic Type R

Civic Type R er gennemarbejdet god


af Søren Clauding - 18. juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når den nye Honda Civic Type R kommer på markedet i Danmark engang i august, til priser omkring 600.000 kroner, får man som køber ikke bare en bil, hvor køreegenskaberne har haft førsteprioritet i udviklingsarbejdet, men også en bil, der er så gennemarbejdet god i enhver forstand.

 

Det sidste har man gavn af i hverdagen, hvor Honda Civic Type R måske nok appellerer til frisk og sportslig kørsel, men ligeså meget er udtryk for en ansvarlig livsholdning, fordi dens mange fine egenskaber også gør den til en meget sikker bil.

 

Lynhurtig og præcis

Det intelligente hjulophæng gør nemlig Honda Civic Type R til en ultra sikker bil i trafikken, den er lynhurtig og præcis i enhver manøvre, og fordi Honda har arbejdet målrettet og bevidst på at eliminere svaghederne ved kraftige biler med forhjulstræk, har man udvidet bilens egenskaber til både at sikre køreglæde på racerbanen som tryg og sikker kørsel på landevejen.

 

Et eksempel derpå er håndteringen af det begreb, der hedder moment-styring. Når der overføres mange kræfter til forhjulene på en bil, vil hjulene forsøge at overføre kræfterne individuelt til kørebanen, afhængig af deres aktuelle vejgreb og underlagets hældning ikke mindst. De vrider i forankringspunktet i hjulophænget, så de ind imellem peger i samme retning og ind imellem også peger væk fra hinanden. Ved at sikre en ekstrem tæt forankring til forhjulsophænget, er vridningen minimeret og hjulene peger derpå i samme retning og lystrer rattets bevægelse.

 

Den effekt er naturligvis mest mærkbar ved langsom fart og er af afgørende betydning under acceleration ved høj fart for bilens stabilitet og dermed også den aktive sikkerhed.

 

Hot Hatch

Honda har med den nye Civic Type R ønsket, at sætte nye standarder for powerfulde forhjulstrukne biler i den kompakte mellemklasse, det, man populært kan kalde en ”Hot Hatch”. Det er i den grad lykkedes.

 

I mere grundlæggende teknisk forstand har man vagt en 2-liters benzinmotor i maskinrummet, udrustet den med turbolader og opnået ikke bare den fine effekt på 310 hestekræfter ved 6500 omdr./min, men også et brag af et drejningsmoment på 400 Nm over en bred kurve fra 2500-4500 omdr./min.



Honda leverer ikke Civic Type R med andre transmissionsalternativer end en 6-trins close-ratio gearkasse, som gør bilen sjov og effektiv ved mellemhøje hastigheder. Grunden er, at Honda prioriteter den direkte fornemmelse, man som fører har med bilen gennem en manuel gearkasse, højere end hvad f.eks. en dobbeltkoblingsgearkasse kan tilbyde. Kører man bilen ud i sjette gear, når man imponerende 270 km/t efter undervejs at have nået de 100 km/t allerede efter 5,7 sekunder, hvis man altså er hurtig på gearskiftet.

 

På banen

På den krævende Slovakia Ring, hvor de første internationale prøvekørsler af Honda Civic Type R fandt sted, kunne man naturligvis ikke afprøve topfarten, men hastigheder op til omkring 220 km/t var intet problem, og det var overbevisende, hvor stabilt bilen kørte, både i accelerationsfasen og under kraftig nedbremsning. Gearskiftet giver sit bidrag ved at være præcist og hurtigt. Selve skiftet finder sted indenfor en bevægelse på bare 40 mm.

 

Motorteknologien betyder i øvrigt, at benzinforbruget kan være moderat, men næppe når fartpotentialet udnyttes. Det er dog værd at bemærke, at stop/start ved tomgang indgår – men ikke når bilen er i +R mode.

 

+R

+R indstillingen betyder helt konkret, at motorstyringen ændres, så den giver flere kræfter over et bredere omdrejningsområde, speederresponsen bliver mere direkte, styringen strammes op og dæmpningen bliver 30 procent strammere. Det giver en enestående effekt på racerbanen. Man har desuden adgang til et datasystem, der eksempelvis kan måle accelerationstid og en baneomgangstid – hvad der naturligvis kan have visse fordele, men nok mest er en gimmick.

 

Ved præsentationen af Civic Type R fastlog Hondas teknikere, at ingen elementer alene har en designmæssig funktion. Det er nok lidt en sandhed med modifikationer, for iøjefaldende farver, fancy dekorationer af de fine sportssæder, en yderst sportslig variant af det i forvejen appellerende interiørdesign og en gimmick som, at instrumentpanelet skifter karakter, når der skiftes til +R, har vel beskeden praktisk funktion. Til gengæld er det herligt for oplevelsen af bilen i sin helhed, og det er ingen skam.

 

Familiebil med udstyr

På det funktionelle har Honda bibeholdt to døre i hver side, men i kabinen har man fravalgt de såkaldte magiske bagsæder, hvor man i en almindelig Civic kan klappe siddefladen op ligesom på et biograf- eller teatersæde. I bagagerummet disponerer man over glimrende plads og faktisk er det hensigtsmæssigt, at den nederste del af rummet er tilgængeligt for eksempelvis kufferter og kasseformet bagage, der gerne må ligge fast, hvis man kører lidt frisk omkring et hjørne.



En Honda Civic Type R leveres med al det udstyr, man normalt forventer i en C-segment bil, og for blot 30.000 kroner oveni, kan man tilkøbe en GT-pakke, som man ligeså godt kan tage med, når man nu er i den prisklasse.

 

GT pakken inkluderer bl.a. et glimrende og let læseligt Garmin navigationssystem (inkl. opdatering i 4 år), 8 højtalere og 2-zone klimaanlæg, samt sikkerhedselementer som Forward Collision Warning, vejbaneassistent, automatisk fjernlyskontrol, Blind Spot Information, Cross Trafic Monitor, Skiltegenkendelse osv. Også p-sensorer bag (god idé, for selvom den stor bagvinge ikke spærrer for udsynet bagud, er det noget beskedent) hører med ligesom regnsensor.


 

Fuglelivet på Slovakia Ring var uforstyrret af Type R testkørslerne.

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Ny Civic Type R flytter normen >>>


Klik på billedet og tag med i den helt nye Honda Civic Type R på den udfordrende Slovakia Ring i Slovakiet.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Hurtige fakta om ny Honda Civic Type R


Introduktion i Danmark: August 2015

 

Pris: kr. 590.000.

Motor: 2,0 VTEC Turbo Benzin. 310 hk/6500 omdr./min. 400 Nm/2500-4500 omdr./min. 6 M/T.

Bremser: For: 350 mm ventilerede skivebremser. Bag: 296 mm skivebremser.

Hjul: 235/35-19.

Præstationer: 0-100 km/t: 5,7 sek. Topfart: 270 km/t.

Benzinøkonomi og CO2 udledning: 13,7 km/l, 170 g/km.

 

Længde: 4,39 m.

Frihøjde: 118 mm.

Bagagekapacitet: 498/1214 ltr.


Link til importøren


 

 

 

Normal køre indstilling.

 

+R køreindstilling.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt