- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er næsten til at få tåre i øjnene af, når man hører om brint som fremtidens brændstof. De vil - tårerne, altså -i givet fald kunne anvendes til produktion af den brint, som bilen siden vil kunne bruge som drivmiddel.

Klik på billederne og se dem større.


2015 Genève Motor Show

Toyota topchef fastslår: Brint er fremtidens brændstof


Af Søren Clauding – 8. marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interview med Anders Tystrup, Toyota pressechef, i Motorradioen >>>


Når Toyota chefen, Didier Leroy, tager ordet, lytter man. Det har man gennem en årrække gjort ikke mindst i Japan, for blot et par dage efter, at vi havde lejlighed til at deltage i en eksklusive rundbordssamtale forud for Genève Motor Show, og undertegnede havde haft mulighed for at drøfte Toyotas fremtidsplaner indenfor brint teknologien, netop med Didier Leroy, fik den dygtige franskmand tildelt et helt unikt ansvar.

 

Fra at være den absolutte topchef, dvs. ”President” og ”CEO” i den europæiske ”afdeling” af verdens største bilfabriks globale koncern aktiviteter, Toyota Motor Europe, har Didier Leroy som den første ikke-japaner nogensinde fået titel af ”Executive Vice President” i Toyota Motor Corporation, dvs. det selskab i Toyota koncernen, som står for Toyota-bil-aktiviteterne (Toyota koncernen inkluderer en række andre selskaber, bl.a. bilvirksomhederne Daihatsu, Hino, Lexus og Isuzu, og industrigiganter som DENSO, Fuji Heavy Industries og mange flere).

 

Kolossalt ansvarsområde

Det indebærer, at han med virkning fra 1. april 2015 er en del af Toyota Motor Company’s globale topledelse og hans nye ansvarsområde indebærer, at han som chef for det såkaldte Toyota No. 1, i Toyota sprog ”President of Toyota No. 1” har topledelsen, og hold nu fast, af R&D (Forskning og udvikling), produktion og salg af Toyota produkter i Nordamerika (altså USA og Canada), Europa, Afrika, det japanske salgsselskab (The Japan Sales Business Group), samt produktplanlægning, design og motorsports funktioner, relateret til Toyota No.1.

 

Man spørger sig selv, om den mand har flere timer i døgnet end vi andre. Han er dog nok blot god til at planlægge og skue ud i fremtiden og forstå den rigtigt. Derfor var lige præcis Didier Leroy også den rette til at erklære:

 

Brændselscelleteknologien er drivlinen til de næste 100 år!

 

Overfor Motorsiden.dk uddybede Leroy sin forudsigelse:

 

”Brændselscelleteknologien imødekommer alle kundernes behov, deres krav og forventninger. Vi ønsker, at bidrage til at reducere forureningen af Jordkloden. Og biler, der kører på brint, er de eneste, der ikke forurener luften omkring dem og som ikke har begrænset rækkevidde, fordi energi-distributionen er til at håndtere. Vi er helt på det rene med, at brinten skal produceres forureningsfrit, f.eks. vha. vindkraft, men det centrale er for os som bilproducenter, at vi leverer vores bidrag og gør det brugbart, så energiproducenterne med sindsro kan koncentrere sig om at producere og distribuere energien så miljørigtigt som muligt”.

 

Brint som energilager

Problematikken er kort fortalt, og det er hele elbranchens store udfordring, at den energi, som en bil bruger for at kunne bevæge sig, skal kunne oplagres indtil den skal bruges. Elektricitet kan oplagres på batterier, men endnu har ingen opfundet batterier, der kan oplades så hurtigt som der er brug for det, sammenlignet med traditionelle brændstoffer som benzin og dieselolie. Sidstnævnte forurener, når de anvendes i en forbrændingsmotor, og skal derfor, ud fra en miljøtankegang, afskaffes som drivmiddel så hurtigt som muligt.

 

I en motor, der er baseret på anvendelsen af brændselsceller, er energiforløbet følgende:

 

Brinten produceres ved at dele vandatomer i ilt og brint. Den proces kræver energi og den kan passende leveres af en i princippet forureningsfri vindmølle. Derpå transporteres brinten frem til forbrugeren, som tanker brint på sin bil, på stort set samme måde og i hvert fald ligeså hurtigt, som man i dag tanker benzin eller diesel.

 

Brændselscellerne er hjertet

I bilen sendes brinten gennem brændselscellerne, hvor den går i forbindelse med ilt og skaber vand. Vandet sendes siden ud i luften som vandmolekyler. Ved den proces skabes der imidlertid elektricitet, den elektricitet oplagres kortvarigt i et batteri og bruges til at drive en elektromotor. Eneste affaldsstof er vandet, som ikke er forurenende og derved er naturens balance genskabt, fordi brinten kommer fra at være en del af vand-molekylerne på Jorden til på ny at være en del af Jordens vandbeholdning.

 

Og bilen i sig selv er egentlig blot en el-bil, der medbringer sit eget lille el-kraftværk, som producerer elektricitet ved hjælp af brint.

 

Stor erfaring bag stor satsning

”Vi er naturligvis ikke de eneste i bilindustrien, der arbejder med brændselscelleteknologien som det centrale element i fremtidens drivliner,” erkender Didier Leroy, ”men vi har arbejdet dermed i mange år, vi har stor erfaring, og nu satser vi stort. I de næste fem år forventer vi en lille stigning i brugen af brint til drift af biler, derpå sker der lidt mere i perioden 2020-2025 og derefter går det stærkt, da vil vi komme til at opleve et stort opsving,” forudsiger Didier Leroy.

 

Udfordringerne er mange, infrastrukturen skal følge med, og ikke mindst kunderne skal forstå, at brintbiler er værd at investere i. Og al begyndelse er ikke bare svær, men også temmelig kostbar.

 

Danmarks centrale rolle

”Derfor er vi meget glade for, at møde opbakning hos de folkevalgte i mange europæiske lande, og vi er meget glade for, at Danmark, sammen med Storbritannien og Tyskland bakker op omkring satsningen i en sådan grad, at de tre nationer kunne blive målet for vores første satsning i Europa,” siger Didier Leroy.

 

”Vi har allerede vores nye serieproducerede Toyota Mirai brintbil ude at køre på de japanske landeveje og dette efterår vil mellem 50 og 100 Mirai blive solgt i de tre nævnte europæiske lande. I Danmark vil bilerne – og det præcise antal er endnu ikke fastlagt – komme på markedet i oktober måned,” oplyser Didier Leroy og fastslår samtidig, at man ønsker at de kunder, som investerer i en Mirai, er bilejere, der bruger deres bil meget. Derved kan man få størst muligt erfaringsgrundlag for udviklingen af bilerne i de kommende år.


Link til importøren

Toyota Mirai på Genève Motor Show - uden tårer, men med masser af projektørlys.


Didier Leroy er det første ikke-japanske medlem af den absolutte topledelse af Toyota Motor Corporation.


Toyota Mirai.

Toyotas nuværende succes skyldes ikke mindst et offensivt og anderledes design. det oplever man også i brintbilen Mirai, der kommer til Danmark dette efterår som det ene af de tre europæiske lande, hvor Toyota vil videreudvikle koncernens brændselscellestrategi.

 


Toyotas succeshistorie

Med til historien hører i øvrigt, at Toyota på ny har råd til at investere kraftigt. Fra en smule nedgang, i forbindelse med Tsunami katastrofen for fire år siden, hvorved man mistede positionen som verdens førende bilproducent, har Toyota gruppen genvundet førstepladsen opgjort på styksalg og er dermed den producent i verden, der sælger flest biler.

 

Toyota Motor Corporation har tæt ved 340.000 medarbejdere verden over og er verdens 12. største virksomhed målt på omsætning. Gruppen som helhed producerer (og sælger) over 10 millioner biler på verdensplan og set fra en europæisk synsvinkel, hvor især bilsalget i de sydeuropæiske lande har blødt i de seneste år, har Toyota i kraft af en offensiv produktstrategi fået vendt et stort underskud, oplevet tilbage i 2008, til siden 2010 hvert år at have haft overskud. Populært sagt har man forbedret indtjeningen med cirka 1,5 milliarder Euro om året i perioden siden 2008.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt