- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Ford C-Max

Endnu skarpere Ford C-Max


Af Søren Clauding – 21. april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den stærkt opdaterede Ford C-Max, der lander hos de danske forhandlere sidst i juni måned, har Ford hvæsset kniven til at gøre endnu et indhug i markedet for kompakte og mellemstore familie SUV’er. Ford har nemlig gjort meget mere ved C-Max’en end blot at re-designe front og bagparti. Men man bibeholder det unikke sædesystem såvel som muligheden for også at købe en ”Grand” udgave af C-Max.

 

Ford genkendeligheden er udbygget ved, at C-Max nu ligner de mindre søskende, Focus og Fiesta, meget mere. Ford kalder selv designet ”det globale Ford One design” og det indebærer bl.a. at ser man en Ford model rundt om i verden, vil den være let genkendelig. Sådan har det ikke altid været.

 

Godt gjort

Det er for øvrigt ingen let opgave at tage et design, der passer fremragende til de lavere Fiesta og Focus modeller og så pumpe det op til de noget højere MPV varianter. Men det projekt er lykkedes til perfektion. Det er rigtig flot gjort, C-Max er endnu mere harmonisk og har endnu mere vel afbalancerede linjer end forgængeren, der nu heller ikke så så dårlig ud. Og som tidligere er der også fortsat en vis forskel på C-Max og Grand C-Max – uden ”Grand” ser bilen lidt mere dynamisk ud, og den kører også sådan, selvom begge biler er skabt på den samme tekniske platform, der kendes fra Ford Fcus.

 

Netop køreegenskaberne er et punkt, hvor C-Max usynligt er blevet forbedret. I forvejen kørte en C-Max godt, ikke mindst fordi elektronikken inkluderede den såkaldte ”torque vectoring”, som er et system, der sikrer at motorkræfterne bruges af det af forhjulene, der har det bedste vejgreb.

 

Hjulophængene forbedret

Det system underbygges nu af stivere hjulophæng. En ”høj” SUV vil typisk have uhensigtsmæssige krængningstendenser og en vuggende kørsel på grund af deres høje tyngdepunkt. Ved at stramme affjedringen opnås mindre krængning og dermed større stabilitet. Det går imidlertid ofte ud over affjedringskomforten, men det har man håndteret forbilledligt hos Ford.

 

Støddæmperne er blevet ændret og deres ventiler re-designet, så funktionen er blevet bedre og mere lydløs. Vi gætter på, at det også har haft indvirkning på affjedringskomforten. I alle tilfælde fungerer hjulophængene rigtig godt. Men især støjniveauet har haft fordel deraf. Den nye C-Max er blevet utrolig lydløs – bedst med benzinmotor, men dieselvarianten er også god. Og da motorerne alle er fastgjort med nye, mere støjdæmpende og vibrationsdæmpende motorophæng har kørekomforten fået et gevaldigt løft.

 

Underholdende

Også styretøjet er kalibreret anderledes, så den understøtter den ændrede affjedring, det mærkes ikke mindst gennem den føling, man har med underlaget ved hurtig kurvekørsel. Selvom Ford C-Max på ingen måde er tænkt på som en racerbil, er den faktisk ganske underholdende at køre, hvad de første internationale prøvekørsler på snoede og ofte meget smalle bjergveje på Mallorca vidnede om.

 

Ford C-Max har også gavn af Fords store udbud af motorer. Den billigste variant til små 240.000 kroner inkluderer den lille 3-cylindrede 1-liters turbobenzinmotor. Den yder 100 hk. Samme motor kan også fås med en effekt på 125 hk. Og benzinøkonomien er flotte 19,6 km/l.

 

Vi må imidlertid have prøvekørslen af C-Max med de små motorer til gode, for der var alene de kraftigere 1,5 liters turbobenzin med 150 hk og den tilsvarende 2-liters dieselmotor til rådighed på Mallorca. Begge motorerne fungerer godt med bilen – men vi foretrækker benzin-varianten pga. dens uhyre ringe vibration og meget lave støjniveau.


150-hestes EcoBoost benzinmotoren var en god oplevelse


105 hestes diesel – vi venter med en smule skepsis

Til de bilkøbere, for hvem en god brændstoføkonomi er vigtig, tilbyder Ford C Max-modellen med en ny 105-hestes diesel. Med den kan man køre 26,3 km/l. Vi har ikke prøvet den, men vil gerne se den fungere i praksis. I forhold til C-Max’ens gode køreegenskaber virker det af lidt for lidt og den tilbydes da også alene til C-Max.

 

Interiørdesignet er kraftigt ændret, ikke mindst, så der er blevet plads til en 8” skærm i midterkonsollen. Men i det hele taget har man ryddet op i virvaret af knapper, så det lidt rumskibsagtige indtryk ved forgængeren er forsvundet. Det er blevet pænere, enklere og mere overskueligt.



Samme sæder

Både i C-Max og den 14 cm længere Grand C-Max har man bibeholdt sædesystemerne, der især i C-Max er unikt. Hér kan man vælge et bagsæde, hvor der i øvrigt er udmærket benplads, som består af tre individuelle sæder. Det midterste kan justeres på forskellig måde, bl.a. kan det vippes bagover, så de to yderste sæder kan skydes ind imod midten og dermed give bedre skuldreplads til dem, der måtte sidde på dem (se også billederne af sæderne i den hidtidige C-Max - de er mage til i den nye udgave).

 

Bagtil kan man tilkøbe den elektriske bagklap, som kan aktiveres ved, at man ”sparker” ind under bilen. Har man nøglen i lommen, registrerer sensorer, at man er der, og så åbnes og lukkes bagklappen, aktiveret af ”sparket”. Derved kan den betjenes uden brug af hænderne.

 

Grand C-Max adskiller sig også fra C-Max ved at have skydedøre ved bagsæderne og ved, at man kan få den med en ekstra sæderække, så man i alt har 7 sæder med forbavsende gode adgangsforhold til de to bageste.

 

Stribevis af sikkerhedssystemer

Og så er der hele paletten af sikkerhedssystemer, som kendes fra den nye Ford Focus og også er inkluderet i C-Max ekstraudstyrsprogrammet: SYNC 2 med stemmestyring, hvorved man kan kontrollere navigation, klimaanlæg, mobiltelefon (og som naturligvis også kan betjenes via 8” berøringsskærmen). Adaptiv fartpilot kan tilkøbes og det semiautomatiske parkeringssystem kan både parallelparkere bilen og bringe den sikkert ind i parkeringsbåse. Også bakkamera er en option. En sjov ting er, at navigationsanlægget bl.a. indeholder en Michelin-guide.

 

Er man lidt nervøs for konsekvenserne, hvis man låner bilen ud til f.eks. familiens nybagte bilister, kan man nu også til C-Max få Fords unikke ”My Key” system, hvor tændingsnøglen kan kodes med en række begrænsninger på hastighed og musikanlæggets lydstyrke.

 

Katastrofeopbremsning

Active City Stop er et system, som bremser bilen ned, når en kollision er truende, fra hastigheder under 50 km/t. Det suppleres af Pre-Collision Assist, som forhindrer eller mildner konsekvenserne ved ulykker ved højere hastigheder. Sidstnævnte virker ligesom Active City Stop og fungerer ved hastigheder på helt op til 180 km/t. Desuden er den adaptive fartpilot, som er baseret på de samme sensorer – en kombination af radar og kamera – også i stand til at advare, hvor man kommer for tæt på en forankørende, når fartpiloten ikke er slået til. Og Cross Traffic Alert scanner op imod 40 meter omkring bilen, så man advares, når man f.eks. kører ud fra en parkeringsplads.


Ford C-Max i Motorradioen Del 1 >>>

 

Ford C-Max i Motorradioen Del 2 >>>


Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Ford C-Max og S-Max - Fords familie fokus >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Ford C-Max.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Hurtige fakta om Ford C-Max:


Introduktion i Danmark: ultimo juni 2015

 

Billigste C-Max: 1,0 EcoBoost, 100 hk, 19,6 km/l: kr. 238.460 i Trend version. Titanium: kr. 269.300.

 

Billigste C-Max diesel: 1,5 TDCi Econetic, 105 hk, 26,3 km/l: kr. 277.300 i Trend version. Titanium: kr. 301.300.

 

Billigste Grand C-Max: 1,0 EcoBoost, 100 hk, 19,2 km/l: kr. 269.460 i Trend version. Titanium: kr. 293.300.

 

Billigste Grand C-Max diesel: 1,5 TDCi Econetic, 120 hk, 22,7 km/l: kr. 316.550 i Trend version. Titanium: kr. 340.550.

 

Priseksempler, ekstraudstyr:

C-Max:

Flex-sæder på 2. sæderække: kr. 4000.

16” alufælge: kr. 6000.

Active City Stop: kr. 5000.

Elektrisk bagklap: kr. 7000.

Opvarmet forrude: kr. 3000.

Ratvarme: kr. 3000.

 

Grand C-Max:

3. sæderække: kr. 13.000.

 

Længde:

C-Max: 4,38 m.

Grand C-Max: 4,52 m

 

Bagagekapacitet:

C-Max: 432/1684 liter (med minireservehjul).

Grand C-Max: 65/448/1787 liter (med minireservehjul)


Link til importøren


 

 

Bagagerummet i C-Max (ovenfor) og Grand C-Max (nedenfor) er naturligt nok forskelligt. Ikke mindst fordi 2 ekstra sæder (ligger ned) i Grand C-Max er en populær option.

 

Grand C-Max foran C-Max: Bagpartiet er forskelligt.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt