- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Verso 1,6 D-4D

BMW power i Toyota Verso sætter prikken over i'et


Af Søren Clauding – 12. februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Toyota Verso 1,6 D-4D: Helt igennem bedre >>>


Fabrikken har manglet den længe i sit modelprogram. I marts i år er den en realitet, den i Toyota sammenhæng nye 1,6 liters diesel. Den sætter prikken over i’et i den velkørende familie multibil, Toyota Verso, men Toyota har også benyttet sig af hjælp udefra.

 

Det er nemlig BMW, der står for leveringen af 1,6 liters turbodieselmaskinen, og da den er et resultat af et udviklingssamarbejde mellem ”verdensmestrene i dieselmotorer”, PSA-koncernen (Citroën og Peugeot), er det lutter gode sager, Verso nu har at gøre godt med.

 

Vant til samarbejde

At motoren stammer fra BMW er ikke tilfældigt. Allerede for 10 år siden leverede Toyota dieselmotorer til BMW og for to år siden påbegyndte Toyota og BMW et samarbejde om udveksling af teknisk ekspertise. Toyota skulle bidrage med bl.a. indgående indsigt i hybridteknologien og andre miljø-orienterede løsninger. Og BMW, ja, de kunne så levere diesel-teknologi til verdens største bilfabrik.

 

Toyota havde også brug for det. I hvert fald har de brug for det i nogen tid endnu. For så sent som sidste efterår erklærede Toyotas øverste europæiske præsident, Didier Leroy, bl.a. i et interview med Motorsiden.dk, at Toyota har fravalgt at satse på dieselteknologi (læs interview’et hér >>>) – til fordel for hybridteknologi baseret på benzinmotorer og alternative energiløsninger. Det betyder ikke, at dieselmodeller skal udgå af modelprogrammet – Toyota vil blot lægge kræfterne andet steds og overlade diesel til dem, der er bedst dertil.

 

Et klogt valg

Et klogt valg, for Toyota har længe ikke været i førertrøjen, når det gjaldt dieselbiler. De bygger udmærkede dieselmotorer, men rigtig gode har de aldrig været. Største ankepunkt er lydbilledet, støjen og vibrationsniveauet. Al det har man løst ved at sætte en BMW-diesel i motorrummet.

 

Det er nu ikke BMW, der sammen med PSA får lov til at løbe med hele æren. De har leveret hardwaren, men Toyota har selv stået for den såkaldte engine-mapping, altså styringen af motoren, sammenhængen med bilens øvrige funktioner, samt så vitale elementer som den samlede drivline fra krumtapakslen til forhjulene. Herunder naturligvis også den 6-trins gearkasse, som er central for den gode oplevelse, de første globale prøvekørsler af den nye bil gav os med hjem fra sydfranske motorveje med tilhørende snoede bjergveje i området nordvest for Nice.

 

Rigtig gearing

Motorophængene, transmissionen og også et nyt svinghjul har Toyota indbygget i ”pakken”. Men især gearkassen har haft en stor betydning for at fuldende oplevelsen.

 

Problemet var nemlig, at for at opnå en forbedret brændstoføkonomi for den forholdsvis tunge Verso, med en motor, som ret beset bedst kendes fra f.eks. MINI Cooper D og derfor ikke er vant til at trække særlig meget, har man måtte finjustere gearudvekslingen og motorstyringen i allermindste detalje.

 

3. og 4. gear er arbejdsgear

Man har valgt en 6-trins manuel gearkasse, indbygget et 3. og et 4. gear som i det store hele står for driften ved almindelig landevejsfart, samt et 6. gear som et regulært cruise-gear, der også sikrer en officiel tophastighed på 185 km/t. Gennemsnits brændstoføkonomen havner derefter på 22,2 km/l, oven i købet inklusive stop/start teknologi. ”Oven i købet”, fordi det kun er 8 procent bedre end for den kraftigere 124 hestes 2-liters dieselmotor af egen konstruktion.

 

1,6’eren yder 112 hestekræfter og fartspecifikationerne bliver regulært dårligere – 1,4 sekund til 100 km/t. Det lyder forkert, men er det bare ikke i praksis, simpelthen fordi 1,6 liters motoren i alle henseender er en meget bedre oplevelse.

 

Billigere og bedre

Den er oven i købet også billigere. I hvert fald har Toyota valgt at bringe 1,6 D-4D på markedet i Danmark til en pris, der er 8000 kroner lavere end 2,0 D-4D med 124 hk. Af samme årsag er Toyota også optimistisk mht. det fremtidige salg. I fjor solgte man nemlig i Danmark 2 benzin-Verso’er, hver gang der blevet skrevet slutseddel på en diesel. Når den nye diesel er på markedet i marts, forventer Toyota at billedet bliver direkte modsat: 2 diesel på gaden i Danmark for hver benzinvariant – til trods for at 1,6 D-4D er 30.000 kroner dyrere end den billigste benzinmodel. Vi er tilbøjelige til at tro, at kunststykket lykkes.

Toyota Verso 2,0 D-4D i Motorradioen 1

Toyota Verso 2,0 D-4D i Motorradioen 2


Læs også: Toyota Verso 2,0 D-4D T2 test >>>

Læs også: Toyota Verso First World Test >>>


 


Kort video-klip af Toyota Verso med motorlyden fra den nye 1,6-liters diesel - klik og afvent


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt