- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Verso 1,6 D-4D

Helt igennem bedre


Af Søren Clauding – 12. februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: BMW-power i Toyota Verso >>>


Når den nye Toyota Verso 1,6 D-4D kommer ud til de danske forhandlere engang i marts måned er det en helt igennem bedre bil, der er tale om, sammenlignet med de øvrige dieseltilbud i Verso-programmet. Den er oven i købet 8000 kroner billigere end den hidtil billigste diesel. Den er imidlertid også langsommere og ikke væsentlig mere økonomisk. At den alligevel er en bedre oplevelse, beror på en helhedsvurdering.

 

Toyota Verso er skabt som en rummelig og forholdsvis kompakt familiebil. Med hhv. fem eller syv sæder matcher den prismæssigt konkurrenterne, uanset de byder på 5 eller syv siddepladser. Fordi den er en bil, der måske også ind imellem dagligdagens transportopgaver skal fragte familien på ferietur, måske netop til området omkring Nice, hvor de første internationale prøvekørsler af bilen med den nye motor fandt sted, skal den også være bekvem og komfortabel.

 

Mere stilfærdig, mere komfortabel

Vi har tidligere fastslået at undervogne er blødere end det, mange af konkurrenterne har valgt – uden at det i øvrigt har påvirket sporsikkerhed og stabilitet. Men vælger man en af de hidtil kendte dieselvarianter er komfortoplevelsen ringere. Det har med vibrationer og støj at gøre. Den nye 1,6 liters diesel er ganske enkelt mere stilfærdig, den vibrerer mindre og har ikke den typiske dieselmotorlyd, som tidligere kendetegnede dieselmotorer generelt, og som Toyota ikke er kommet til livs med de større maskiner.

 

Dertil kommer, at motorens omdrejningsforløb, og det er direkte tilpasset Toyota Verso, er blevet mere regelret og retlinet. Man har fået rettet momentkurven ud, den topper med 270 Nm i omdrejningsområdet fra 1750 til 2250 omdr./min. men hvad der er nok så vigtigt: Den er ret flad både inden og efter maksimumområdet.

 

Bredt kraft-spektrum

I praksis indebærer det, at der er temmelig god trækkraft overalt i omdrejningsforløbet og dermed er motoren meget smidig og letkørt. Arbejdet med at finde den rette udveksling i alle gear indebærer, at man kan accelerere fra 30 km/t i 3. gear og dynamisk kørsel indenfor de danske og franske hastighedsgrænser foregår netop i 3. og 4. gear.

 

På de sydfranske bjergveje skal der arbejdes lidt på gearene, hvis man vil køre friskt. Omvendt gav bilen ikke op selv ved meget kraftige stigninger – det svarer lidt til at køre med stort læs.

 

Den lille diesel er 20 kg lettere end 2-liters storebroren. Det er så lidt at det i praksis ikke er mærkbart på bilens køreegenskaber. At man skal bruge 1,4 sekund længere tid på at nå de 100 km/t oplever man først, når man er over de 80. Den officielle tophastighed er angivet til 185 km/t – men hér kunne vi måske godt have vores betænkeligheder. Det tager måske sin tid at nå toppen – gætter vi på, vi har selvsagt ikke prøvet det på det franske vejnet.

 

Toyota Touch 2

Samtidig med lanceringen af den nye 1,6 liters 112 hestes diesel præsenterede Toyota også 2. generation af kommunikationssystemet, Toyota Touch. Første umiddelbare fordel er en bedre skærm, der nu ikke i samme grad generes af reflekser som forgængeren.

 

Men der er mange finurligheder indbygget i Toyota Touch 2, især hvis man tilkøber ”Go” eller ”Go Plus”. Der er tale om en berøringsskærm, som foruden at fungere som skærm i forbindelse med bakkamera også giver talrige kørselsinformationer på snart sagt ethvert niveau, naturligvis inklusive navigation.

 

Spejl din telefon

Er man i besiddelse af en af de nyeste Nokia eller Samsung smartphones vil man desuden kunne ”spejle” telefonens skærmbillede op på bilens skærm – på 6,1” – og derfra betjene telefonen. Henad vejen forventes det, at alle større mobiltelefonproducenter følger op med systemet, som hedder MirrorLink og tilbydes af flere bilfabrikker.

 

Anlægget inkluderer apps, som informerer om ledige parkeringspladser i nærheden (forudsat de registreres), vejrudsigten osv. desuden tilbyder man Google Streetview og Panoramio – systemer der styres via GPS’en og derfor ikke koster datatransmission på G4 eller G3 mobilnetværk – noget der let ville kunne blive kostbart i udlandet. Blandt andre faciliteter er stemmegenkendelse på 15 sprog (bruges ved navigation, musiksøgning, musikafspilning og telefon), e-mail med oplæsning af tekst samt kalender.

Toyota Verso 2,0 D-4D i Motorradioen 1

Toyota Verso 2,0 D-4D i Motorradioen 2


Læs også: Toyota Verso 2,0 D-4D T2 test >>>

Læs også: Toyota Verso First World Test >>>


 


Udvalgte fakta om Toyota Verso 1,6 D-4D:


Introduktion i Danmark: Marts 2014

 

1,6 liters turbodiesel. 1,6 ltr. 112 hk. 270 Nm/1750-2250 omdr./min. 0-100 km/t: 12,7 sek. Tophastighed: 185 km/t. 22,2 km/l. 154 g CO2/km. Halvårlig ejerafgift: kr. 1380.

 

Eksempler på T1 udstyr: Aircon. El-sideruder for. Fjernbetjent centrallås. El-tråde i for- og bagrude. Multijusterbart rat. Sædevarme. Tågeforlygter.

 

Eksempler på T2 udstyr: 16” alufælge. El-indfoldelige sidespejle. Fartpilot med –begrænser. Flyborde på 2. sæderække. 2-zone klimaanlæg. Læderrat. Skuffer under forsæderne. Toyota Touch 2 inkl. bakkamera, AUX, USB og Bluetooth.


Priseksempler:

5 sæder, T1 udstyr: kr. 292.990.

7 sæder, T2 Toyota Touch 2: kr. 345.990.

Sportsvan (varebil), T1 udstyr: kr. 156.937 ekskl. moms.

 

”Go” (navigation m.v. til Toyota Touch 2): kr. 5.330.

”Go Plus” (navigation, e-mail, stemmegenkendelse m.v. til Toyota Touch 2 inkl. 3 års opdatering): kr. 7.395.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt