- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Paris Motorshow – verdenspremiere:

Ny Opel Corsa sætter standarden blandt de små biler


Af Søren Clauding – oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er syv år siden den hidtidige generation af Opel Corsa for første gang så dagens lys. På årets motorshow i Paris fik den nye Corsa ikke kun lejlighed til, dagen inden show’ets officielle pressedage blev åbnet, at køre nogle få omgange på Place le Marché et stykke vej væk fra de store udstillingshaller. På selve show’et stod bilen der i rå mængder – for Opel Corsa er en af de vigtigste nye Opel biler, måske, i hvert fald set fra en dansk synsvinkel, den allervigtigste.

 

Opel Corsa har nemlig i hele sin levetid været en yderst velkørende bil (læs vores seneste prøvekørsel af en Opel Corsa hér >>>). Dertil kommer, at den også er både elegant og funktionel. Dens eneste handikap har formentlig været, at Opels anseelse ikke generelt rangerer der, hvor den rettelig burde gøre det. Sagt med andre ord: Opel producerer i dag meget fine biler. Der er da heller ingen grund til at tro, den nu femte generation af den kompakte B-segment bil ikke skulle være endnu bedre end forgængerne.

 

Selv ved udløbet af sine produktionscyklus er den nuværende Corsa en populær bil som nummer fire i segmentet på europæisk plan og nummer to i Tyskland. Femte generation er nydesignet inde og ude med teknologiske fornyelser og forbedringer på stort set alle områder. Styretøjet er nyt, motorer og gearkasser er nye, den elektriske arkitektur, kabinen og instrumenteringen er ny og samtlige komponenter i undervognen er nye. Resultatet er en Corsa med stærkt forbedrede køreegenskaber og komfort, som Opel kalder klassens bedste.

 

Det får vi her på Motorsiden.dk lejlighed til at undersøge om kort tid i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Vi er spændte.

 

Ny 3-cylindret motor og 6-trins gearkasse

Højdepunktet under motorhjelmen på den nye Corsa er den nyudviklede 3-cylindrede 1,0 turbo benzinmotor, som vi første gang fik mulighed for at prøve i den nye Opel ADAM Rocks (læs den første prøvekørsel af Opel ADAM Rocks hér >>>). Den kompakte motor er bygget i aluminium og udstyret med højtryks direkte benzinindsprøjtning og modsat roterende balanceaksel, der løber i oliesumpen for at mindske de uundgåelige vibrationer fra en 3-cylindret motor.

 

Motoren opfylder Euro 6 og findes med to forskellige ydelser 90 og 115 hk og et drejningsmoment ved begge ydelser på 170 Nm ved 1800 omdrejninger. Udvalget af motorer omfatter også de kendte 1,2 og 1,4 liters benzinmotorer samt 1,3 CDTI common-rail dieselmotor. 1,4 turbo benzin på 100 hk og 200 Nm fra 1850 til 3500 omdrejninger er en anden ny motor til Corsa. Den velkendte 1,3 CDTI motor til Corsa er fornyet på en lang række punkter med et lavere støjniveau til følge. Samtidig lever den nu op til Euro 6 emissionsnormen. Ydelserne er 75 hk eller 95 hk og CO2 udslippet på den mest økonomiske version kommer helt ned på 85 gram pr. kilometer svarende til 31,3 km/l.

 

Gearkassen til den nye seks trins gearkasse til 1,0 benzinmotoren er karakteriseret ved brug af lav friktions komponenter, der gør gearskiftene lette og meget præcise.

 

Nyt interiør med 7” farveskærm og IntelliLink

Den nye Corsa måler 4,02 meter i længden fra kofanger til kofanger og har som den nuværende plads til fem personer i begge karrosserivarianter. Instrumentpanelet er nydesignet med en 7” berøringsfølsom farveskærm i midten som en af de centrale funktioner. Skærmen bliver standardudstyr i Danmark på Cosmo og Sport versioner og muligt ekstra udstyr til Enjoy.

 

Systemet er kompatibelt med Apple og Android telefoner, så det er muligt for under 400 kr. at tilkøbe navigation for hele Europa til sin smartphone og få kort og instruktioner vist på bilens farveskærm. Systemet kan også håndtere SIRI EYES FREE voice control, så det er muligt at få oplæst SMS beskeder og selve at diktere beskeder, mens man kører. Systemet er også forbedret til MirrorLink, hvor alle funktioner fra en MirrorLink kompatibel telefon kan tilgås fra farveskærmen i Corsa.

 

Ny elektronik

City Mode gør det lettere at dreje rattet under parkering og ved langsom fart i bykørsel, og Hill Start Assist hjælper til at sætte bilen i gang ad stejle opkørsler. Når føreren slipper foden fra bremsen fastholdes bremsevirkningen i to sekunder, så der er rigelig tid til at flytte foden fra bremsen til speederen. Med Park Assist kan bilen selv finde én parkeringsplads og selv styre ind på pladsen uden af føreren skal røre rattet.

Hør interview'et fra Paris Motorshow med Erik Morsing, Informationschef hos Opel Danmark


2014 Paris Motorshow: Små og store nyheder

Klik på billedet, læn dig tilbage i stolen og oplev de vigtigste små og store nyheder på Paris Motorshow - verdens største motorshow.

Kan også ses på YouTube >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt