- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


New York Autoshow:

Fremtidens Land Rover Discovery – et brag af høj teknologi


Af Søren Clauding – 22. april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fjernbetjent kørsel, usynlig motorhjelm, infrarøde højdescannere i forlygterne er nogle af de ingredienser, der indgår i fremtidens alsidige Land Rover Discovery SUV. Bilen vises på New York Auto Show, en af verdens største bilmesse, og der er tale om et brag af højteknologi.

 

Der er nemlig lagt bunker af energi i, at udvikle nye løsninger, der skal optimere køreglæden i selv det mest vanskellige terræn. Et ekstravagant design både indvendigt og udvendigt og nye, højteknologiske funktioner er blandt de træk, der skal gøre hele familien af kommende Discovery-modeller mere alsidig end nogle andre SUV’er på markedet, hedder det fra Land Rover i Danmark.

 

“Under Geneva Motor Show i marts afslørede vi, at Discovery-familien vil gennemgå en udvikling. På 25 års jubilæet for den første Discovery er det nærliggende at give en forsmag på, hvordan denne udvikling vil bane vejen mod en dristig, ny æra. Og det nye Discovery Vision Concept viser os de første glimt af en enormt spændende fremtid, ” fortæller Phil Popham, global marketingdirektør for Jaguar Land Rover.

 

Usynlig motorhjelm

I ”Fremtidens Land Rover Discovery” finder man bl.a. en ”usynlig” motorhjelm. Et transparent Bonnet-system, som giver føreren mulighed for at se terrænet forude. Funktionen fungerer gennem kameraer, som er integreret i kølergrillen og koblet til et head-up display i forruden. Under kørslen kan billedet projekteres op på forruden, så føreren får fornemmelsen af, at fronten af bilen er gennemsigtig.

 

Interaktive ruder

Bilen vil også blive udstyret med interaktivt Smart Glass, der omformer alle bilens ruder fra panoramataget til sideruder til computerskærme – som man vel at mærke stadig kan se igennem. Det åbner mulighederne for Augmented Reality, hvor information om mindesmærker, byer mv. projekteres på sideruderne idet bilen passerer. En slag Google briller, indbygget i bilens sideruder. Derudover vil både døre, advarselslamper, forlygter, ruder og skærme i sæderne kunne betjenes via bevægelsessensorer.

 

Højdescannere og fjernkontrol

Infrarøde laserscannere i tågelygterne analyserer terrænet og viser rutens højdekurve på et display integreret i instrumentbrættet. Scanneren kan samtidig måle dybden af vand, inden bilen befinder sig i det, og informere føreren om mulighederne for at komme igennem vandmasserne.

 

Målingerne kan automatisk kobles med det nye terrænkørselssystem (All Terrain Coach), der udregner den optimale rute og assisterer føreren i svært fremkommeligt terræn. Endvidere gør Remote Control Drive-funktionen det muligt at køre bilen ved lav hastighed, uden at man behøver sidde i den – dte er brugbart f.eks. ved trailerpåhæng og udvendig spotting ved ekstrem off-road kørsel.

 

Objektidentificering i forlygterne

Af de mere visionære teknologier kommer også ekstra stærke laserlygter, der giver et dagslyslignende lys om natten og tilføjer mere end 300 meter til lygternes rækkevidde. Samtidig anvender Land Rovers ”intelligente lygteteknologi” HD-kameraer indbygget i forlygterne til at identificere modkørende og automatisk justere relevante dele af lyskeglen. Dermed undgås blænding uden at sænke det generelle udsyn.

 

Interiør og interiørbetjening

Indvendigt kan sæderne flyttes og slås ned vha. en central touch-screen-menu. Interiøret i Land Rover Discovery Vision Concept består af vand- og olieafskyende kvalitetslæder, der giver kabinen en luksuriøs elegance og er let at holde rent. Gulv og instrumentbræt er beklædt med træ. I bagagerummet kan desuden indsættes en bænk, som kan foldes ud og benyttes som fleksibel udendørs siddeløsning

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt