Med 19 højtalere og 825 W rå amerikansk udblæsning
giver Jeep på ny lyd fra sig. Det amerikanske
bilmærke, som ved årsskiftet blev overtaget af
italienske Fiat, markedsføres nu også i Danmark. På
ny, for Jeep har tidligere kunne købes herhjemme
(indtil 2010), men det var inden tyske Daimler
(Mercedes) trak sig ud af ejerskabet af den
amerikanske Chrysler koncern, som Jeep tilhørte.
Når vi lige præcis nævner det kolossale
lydpotentiale er det ikke for at hænge den trods alt
stadig amerikanske og ikke mindst legendariske
bilfabrik ud for at være højtråbende, men fordi det
kraftige lydanlæg er symptomatisk for det udbud af
udstyr, som følger med, når man køber en Jeep.
Prismæssigt skal den kunne hamle op med de
markedsledende på premium off-road markedet – f.eks.
Mercedes M-klasse og de velkendte, luksuøse Range
Rover modeller. Det gør den udmærket, men ser man på
udstyrslisten er Jeep foran.
Bygger på traditionerne
I Danmark er det meget naturligt Fiat, der har fået
opgaven, at lokke danskerne til at købe den
sagnomspundne Jeep, der har sine rødder tilbage i 2.
verdenskrig, hvor den første såkaldte ”Willys Jeep”
så dagens lys for første gang i 1941.
At der så ikke er meget af datidens lille vævre
krigskøretøj eller efterkrigstidens såkaldte
”Freds-Jeep” tilbage i en moderne en af slagsen er
ikke så mærkeligt. Og så er der endda kendetegn, som
man har fastholdt, deriblandt det helt grundliggende
koncept: En Jeep skal kunne komme frem, hvor andre
giver op. Ser man på frontgrillen, er der også visse
lighedstræk med originalen i form af de lodrette
markeringer.
Ny lille på vej
Det store spørgsmål er naturligvis, hvor mange Jeeps
det overhovedet vil være muligt at sælge til
danskerne. Det umiddelbare svar er: Ikke særlig
mange. Det skyldes dels det beskedne danske behov
for den slags køretøjer men også, at markedet er
ganske godt fyldt op i forvejen. Derfor er det ikke
uinteressant, at Jeep forventeligt præsenterer en ny
kompakt model på forårets store bilshow i Genève i
begyndelsen af marts.
Globalt har Jeep imidlertid god grund til at være
optimister. Efter en mildest talt svær periode med
finanskrise, krise i amerikansk bilindustri osv. har
fabrikken fordoblet salget over de sidste tre år. I
2013 blev der købt ikke færre end 731.565
eksemplarer af den spektakulære amerikaner, det er
flere end nogensinde før. Heraf kørte næsten en halv
million ud på det kæmpemæssige amerikanske vejnet.
Det kinesiske marked, som resten af bilindustrien
anvender som redningsplanke for tiden, bidrog også
en smule, men kun godt 10 procent af salget i USA.
I Danmark har udviklingen i salget af den type
køretøjer været præget af, at den markedsledende
Mercedes M-klasse gik markant tilbage fra 2012 til
2013. Tyskerne er dog fortsat næsten fire gange så
stor i Danmark som nærmeste konkurrent, som i
forgangne år var Volvo XC90 og Range Rover. Der er
ingen tvivl om, at det er hér Jeep vil tage sin del
af kagen.
Modelprogrammet
I Danmark lægger man ud med premium modellen Grand
Cherokee og den måske mest kendte Jeep Wrangler, som
altså forventes at blive suppleret af en lillebror
inden så længe. Til sommer kommer der yderligere end
Cherokee – altså en mindre udgave af bilen, som er
opkaldt efter en amerikansk indianerstamme.
Jeep Grand Cherokee
Grand Cherokee skal markere sig i kraft af gode
køreegenskaber, ikke mindst off-road, masser af
kræfter, god økonomi, høj grad af sikkerhed, højt
komfortniveau, sit unikke design og en stærkt
forbedret finish.
Det bliver dog kun ganske få varianter, der i første
omgang markedsføres i Danmark – af de to forhandlere
(suppleret med 9 servicesteder), der satser på at
sælge Jeeps til danskere. I maskinrummet på Grand
Cherokee ligger en 250-hestes V6 diesel, der med et
imponerende moment på 570 Nm må trække op til 3,5
tons. Den billigste variant koster 1,1 mio. kroner
på hvide nummerplader (556.000 ekskl. moms på gule).
Men standardudstyret inkluderer da også 18” alufælge,
Bi-Xenon lygter, elektrisk bagklap, 2-zone
klimaanlæg, sædevarme for og bag, el-justerbart
læderrat med varme, bakkamera og meget, meget andet.
Men ”kun” 9 højtalere og 500 W effekt.
Vil man have de 19 højtalere med ved købet skal man
anskaffe den i Summit-versionen til godt 1,3 mio.
kroner inklusive 20” alufælge, adaptive gasforlygter,
læderbeklædt instrumentbord, Quadra-Lift
luftaffjedring, elektronisk styret differentialespær
på bagakslen, adaptiv cruisecontrol og meget mere.
Og, by the way: Grand Cherokee kan også fås med 6,4
liters V8 benzinmotor, der præsterer op til 468 hk
og 624 Nm. Den kan klare de 100 km/t på 5 sekunder…
Jeep Wrangler
Jeep Wrangler lægger til i den lidt billigere
priskategori. For 750.000 kroner kan man købe en
autentisk off-roader i stil med Land Rover Defender,
på hvide nummerplader, 200 dieselheste
(trækkapacitet: 2,2 tons), automatgear,
aircondition, elruder, fjernbetjent centrallås – og
6 højtalere. |