- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

Jeep giver lyd


Af Søren Clauding – 30. januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med 19 højtalere og 825 W rå amerikansk udblæsning giver Jeep på ny lyd fra sig. Det amerikanske bilmærke, som ved årsskiftet blev overtaget af italienske Fiat, markedsføres nu også i Danmark. På ny, for Jeep har tidligere kunne købes herhjemme (indtil 2010), men det var inden tyske Daimler (Mercedes) trak sig ud af ejerskabet af den amerikanske Chrysler koncern, som Jeep tilhørte.

 

Når vi lige præcis nævner det kolossale lydpotentiale er det ikke for at hænge den trods alt stadig amerikanske og ikke mindst legendariske bilfabrik ud for at være højtråbende, men fordi det kraftige lydanlæg er symptomatisk for det udbud af udstyr, som følger med, når man køber en Jeep.

 

Prismæssigt skal den kunne hamle op med de markedsledende på premium off-road markedet – f.eks. Mercedes M-klasse og de velkendte, luksuøse Range Rover modeller. Det gør den udmærket, men ser man på udstyrslisten er Jeep foran.

 

Bygger på traditionerne

I Danmark er det meget naturligt Fiat, der har fået opgaven, at lokke danskerne til at købe den sagnomspundne Jeep, der har sine rødder tilbage i 2. verdenskrig, hvor den første såkaldte ”Willys Jeep” så dagens lys for første gang i 1941.

 

At der så ikke er meget af datidens lille vævre krigskøretøj eller efterkrigstidens såkaldte ”Freds-Jeep” tilbage i en moderne en af slagsen er ikke så mærkeligt. Og så er der endda kendetegn, som man har fastholdt, deriblandt det helt grundliggende koncept: En Jeep skal kunne komme frem, hvor andre giver op. Ser man på frontgrillen, er der også visse lighedstræk med originalen i form af de lodrette markeringer.

 

Ny lille på vej

Det store spørgsmål er naturligvis, hvor mange Jeeps det overhovedet vil være muligt at sælge til danskerne. Det umiddelbare svar er: Ikke særlig mange. Det skyldes dels det beskedne danske behov for den slags køretøjer men også, at markedet er ganske godt fyldt op i forvejen. Derfor er det ikke uinteressant, at Jeep forventeligt præsenterer en ny kompakt model på forårets store bilshow i Genève i begyndelsen af marts.

 

Globalt har Jeep imidlertid god grund til at være optimister. Efter en mildest talt svær periode med finanskrise, krise i amerikansk bilindustri osv. har fabrikken fordoblet salget over de sidste tre år. I 2013 blev der købt ikke færre end 731.565 eksemplarer af den spektakulære amerikaner, det er flere end nogensinde før. Heraf kørte næsten en halv million ud på det kæmpemæssige amerikanske vejnet. Det kinesiske marked, som resten af bilindustrien anvender som redningsplanke for tiden, bidrog også en smule, men kun godt 10 procent af salget i USA.

 

I Danmark har udviklingen i salget af den type køretøjer været præget af, at den markedsledende Mercedes M-klasse gik markant tilbage fra 2012 til 2013. Tyskerne er dog fortsat næsten fire gange så stor i Danmark som nærmeste konkurrent, som i forgangne år var Volvo XC90 og Range Rover. Der er ingen tvivl om, at det er hér Jeep vil tage sin del af kagen.

 

Modelprogrammet

I Danmark lægger man ud med premium modellen Grand Cherokee og den måske mest kendte Jeep Wrangler, som altså forventes at blive suppleret af en lillebror inden så længe. Til sommer kommer der yderligere end Cherokee – altså en mindre udgave af bilen, som er opkaldt efter en amerikansk indianerstamme.

 

Jeep Grand Cherokee

Grand Cherokee skal markere sig i kraft af gode køreegenskaber, ikke mindst off-road, masser af kræfter, god økonomi, høj grad af sikkerhed, højt komfortniveau, sit unikke design og en stærkt forbedret finish.

 

Det bliver dog kun ganske få varianter, der i første omgang markedsføres i Danmark – af de to forhandlere (suppleret med 9 servicesteder), der satser på at sælge Jeeps til danskere. I maskinrummet på Grand Cherokee ligger en 250-hestes V6 diesel, der med et imponerende moment på 570 Nm må trække op til 3,5 tons. Den billigste variant koster 1,1 mio. kroner på hvide nummerplader (556.000 ekskl. moms på gule). Men standardudstyret inkluderer da også 18” alufælge, Bi-Xenon lygter, elektrisk bagklap, 2-zone klimaanlæg, sædevarme for og bag, el-justerbart læderrat med varme, bakkamera og meget, meget andet. Men ”kun” 9 højtalere og 500 W effekt.

 

Vil man have de 19 højtalere med ved købet skal man anskaffe den i Summit-versionen til godt 1,3 mio. kroner inklusive 20” alufælge, adaptive gasforlygter, læderbeklædt instrumentbord, Quadra-Lift luftaffjedring, elektronisk styret differentialespær på bagakslen, adaptiv cruisecontrol og meget mere.

 

Og, by the way: Grand Cherokee kan også fås med 6,4 liters V8 benzinmotor, der præsterer op til 468 hk og 624 Nm. Den kan klare de 100 km/t på 5 sekunder…

 

Jeep Wrangler

Jeep Wrangler lægger til i den lidt billigere priskategori. For 750.000 kroner kan man købe en autentisk off-roader i stil med Land Rover Defender, på hvide nummerplader, 200 dieselheste (trækkapacitet: 2,2 tons), automatgear, aircondition, elruder, fjernbetjent centrallås – og 6 højtalere.

Jeep snak i Motorradioen


Læs vores seneste test af Jeep Wrangler - den er godt nok fra 2008, men alligevel... >>>


Jeep Wrangler.

 

 

Jeep Grand Cherokee.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt