- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Aygo.

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere i Genève: Toyota Aygo

Baseret på Toyota filosofien: Tænk stort, tænk små – og tjen penge


Af Søren Clauding – 12. marts 2014


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota er ikke for ingenting verdens største bilfabrik. Den japanske bilgigant fik lige et stød under bæltestedet i forbindelse med Fukushima atomkatastrofen i 2011, som i øvrigt indebar, at Japan standsede for al atomkraft sidste efterår. Men på rekordtid er Toyota igen blevet verdens største. Og man tjener oven i købet penge.

 

”Det er vores grundprincip, at vi ikke producerer biler uden at tjene penge,” fastslog Toyotas øverste europæiske chef, Didier Leroy, i en eksklusiv rundbordsdiskussion inden årets motorshow i Genève. ”Det gælder alle vores bilmodeller, også den nye Aygo, og vi finder de måder, hvorpå vi kan optimere produktionen, for ingen kan være tjent med at vores virksomhed giver underskud, hverken vi selv eller vores kunder,” sagde Toyota chefen.

 

Derfor er det naturligt for Toyota at etablere samarbejder på ethvert niveau og med andre bilfabrikker, i respekt for det, hver enkelt deltagere i samarbejdet er bedst til. Derfor kunne man for nylig præsentere en ny dieselmotor i den faceliftede Toyota Verso, og derfor har man ikke på noget tidspunkt været i tvivl om, at den nye Aygo, som havde verdenspremiere netop på Genève Motorshow, skulle udvikles i det succesrige samarbejde, som bragte den første Aygo til verden, altså sammen med Peugeot og Citroën.


Didier Leroy, President & CEO hos Toyota Motor Europe


Profitabelt at dele omkostningerne

”Vi solgte 68.000 Aygo i 2013. Der er tale om små biler, hvor indtjeningen pr. bil ikke er så stor. Så vi har behov for at producere små 70.000 Aygo biler om året for fortsat at imødekomme vore kunders efterspørgsel,” fortalte Didier Leroy. ”Det er næsten umuligt, at tjene penge på en produktion i den størrelsesorden. Men når vi er tre, der deler basisomkostningerne og størstedelen af produktionen, er det lige pludselig profitabelt.”

 

For at tilgodese hver fabriks individuelle kundesegment, måtte man derfor gå andre veje. Også for at hindre at man i respekt for samarbejdet træder hverandre over tæerne og stjæler hinandens kunder. Løsningen var, at skabe designs, der gav mulighed for en stor visuel fleksibilitet. Indvendigt er de tre nye biler ret ens. Hele den tekniske platform er den samme, men udvendigt har designerne formået, at adskille de tre biler fra hinanden.

 

Det er præcis hvad man har opnået, for hvis man ikke lige ved det, er det svært at se, at den nye Toyota Aygo i teknisk forstand er identisk med den nye Citroën C1 og den nye Peugeot 108. Toyota har gennemført omfattende analyser, for at fastslå, hvordan den nye Aygo skulle se ud, og ikke mindst har det danske marked haft stor betydning for det resultat, man er kommet frem til – dygtigt tolket af et japansk designteam.

 

Frækt, dynamisk og variabelt design

Den nye Toyota Aygo byder på et frækt og dynamisk design med mulighed for at køberen kan sætte sit individuelle præg på bilen. Det karakteristiske kryds på fronten kan eksempelvis leveres i et utal af farver og krydset kan udskiftes, så man kan ændre på bilens udseende for eksempel når bilen måtte skifte ejer.

 

”Vores designere har løst den opgave helt fantastisk,” mener Didier Leroy og bakkes op af hans næstkommanderende, Karl Schlicht, som dog også peger på, at der er færre fælles elementer i de tre biler end tidligere, fordi man har været bedre til og har haft mere tid i forberedelsesarbejdet til at finde måder, hvorpå man kunne gøre bilerne forskellige. Ikke at det i sig selv var et mål, at der skulle være færre ligheder, men også i erkendelse af, at bilerne trods alt henvender sig til et forskelligt publikum – uanset deres størrelse og funktion.

 

Færre småbiler i fremtiden

”Vi forventer et fald i markedet for A-segment biler, fordi der føres en meget aggressiv prisstrategi fra bilproducenter, der ikke selv disponerer over de helt små bilmodeller,” forudser Karl Schlicht. ”Derfor har vi også valgt, at tilføre vores nye biler teknologier, som ikke alene er baseret på forskelligt design. Løsninger, der i princippet også er uafhængige af bilernes størrelse. Derfor har vi f.eks. etableret et samarbejde med Apple omkring in-car teknologier og infotainment – et samarbejde, der forventes at blive udbygget til også at omfatte det, man kan kalde en ”connected car”, altså en automatisering af bilens funktion,” fortæller han.


Karl Schlicht, Executive Vice President hos Toyota Motor Europe.


På spørgsmålet om, hvorvidt Toyota før eller siden også inkorporerer hybridteknologien i den helt lille Toyota Aygo er svaret, at det har man ingen planer om – simpelthen fordi det vil tage af den sparsomme plads, der er til rådighed i den lille bil.

 

Spørgsmålet er da også, om det ville være noget, samarbejdet med PSA-koncernen ville rumme plads til. Det er måske nok tvivlsomt.

 

Brintbiler er fremtiden

I øvrigt satser Toyota meget på brint-teknologien og fabrikkens ansvarlige på det område, Soichiro Okudaira, oplyste, at der var indgået aftale med en række europæiske lande, deriblandt Danmark om etablering et netværk af brintstationer. I Danmark skal der være 20 stationer rundt om i landet inden udgangen af 2015, lige nu er der to (Holstebro og København). I første omgang vil Toyota bidrage med en brint-dreven sedan, simpelthen fordi det amerikanske og det japanske marked også spiller en stor rolle i den sammenhæng og dér er en sedan vigtigere end f.eks. en SUV.

 

Okudaira forventer i øvrigt, at brint som brændstof på længere sigt vil erstatte benzin – men tidshorisonten er noget længere end de næste 10 år.


Canvas tag.

Toyota Aygo i Genève i Motorradioen


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Satoshi Ogiso, Executive Chief Engineer hos Toyota Motor Corporation i Japan.

 

David Terai har stået i spidsen for udviklingsarbejdet af den nye Toyota Aygo.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt