- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki Celerio.

Klik på billederne og se dem større


Europapremiere i Genève 2014: Suzuki Celerio - ny japansk mini


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki har længe ventet på nyheder. Med introduktionen af den nye Suzuki SX4 S-cross (læs den første internationale prøvekørsel af Suzuki SX4 S-Cross hér >>>) blev der taget hul på det, man hos Suzuki regner med, bliver flere nyheder over de kommende år. Og selvom småbiler traditionelt har været Suzukis domæne, ikke mindst med den helt lille forgænger, Suzuki Alto, har der også hér manglet et konkurrencedygtigt alternativ.

 

Derfor var det med store forventninger, at Suzuki så hen til verdenspremieren på Suzuki Celerio. Den havde allerede verdenspremiere et par uger før Genève Motorshow på biludstillingen i New Delhi. Men i Genève opnåede den nye lille Suzuki den opmærksomhed, den havde brug for.

 

Helt ny platform

Celerio er en 5-dørs hatchback baseret på en helt ny platform. Designet er diskret og fornuftsbetonet og lever dermed helt op til den japanske fabriks gener. Fabrikken er kendt for at bygge bund solide praktiske biler med gode køreegenskaber og appel til hele familien.

 

Suzuki Celerio er da også en af de største biler i mini-segmentet, det såkaldte A-segment, med en længde på 3,6 meter og en akselafstand på 2,425 meter.

 

Rummelig

I kabinen er der god plads, og bagagerummet byder på 254 liters kapacitet. Desuden kommer Celerio med en ny 1-liters 3-cylindret benzinmotor med bl.a. variabel ventilstyring og dual-jet benzinindsprøjtning.

 

Hvis man ønsker det, kan man også erhverve bilen med automatgear - en gearkasse, der er så gennemført, at benzinøkonomien er fuldstændig den samme som i udgaven med manuel transmission. CO2 udledningen lander på kun 85 g/km, hvilket svarer til en benzinøkonomi på over 23 km/l.


Den nye Suzuki Celero forventes at være i Europa sidst på året.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt