- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 108 Tattoo Concept.

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremierer i Genève 2014: Peugeot 108, Peugeot 308 SW

 - og en ekstra fjer i hatten: 308 er "Car of the Year 2014"


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Car of the Year i Motorradioen

 

Peugeot i Genève i Motorradioen


Sådan som det danske bilmarked ser ud i øjeblikket er den vigtigste nyhed på Genève Motorshow ikke én men tre. Peugeot, Citroën og Toyota har i fornyet samarbejde udviklet en ny generation trillinger, og set i lyset af det første holds kolossale og ikke mindst banebrydende succes, som i Danmark er blevet fastholdt til trods for intensiv konkurrence fra dygtige konkurrenter, er de tre nye små måske ikke den største, men i alle tilfælde vigtigste nyhed.

 

For Peugeots vedkommende, hvor modellen har fået adderet et enkelt tal til sit navn, så den nu hedder 108, er der tale om et loyalt Peugeot design. Den er måske den mest tidløse af de tre ”søskende” og så har man hos Peugeot også mulighed for at sætte sit personlige præg på bilen.

 

Ny undervogn

Som udgangspunkt har trillingerne fået ny undervogn. Peugeot 108 måler 3,47 meter i længden, den er 1,63 meter bred og bagagerummet rummer 196 liter med lappekit, alternativt 180 liter med reservehjul.

 

Rummeligheden er blevet bedre i de nye små biler, bl.a. er der mere plads til bagsædepassagernes fødder under forsæderne. I øvrigt er det rigtig overraskende, hvor god plads, der er netop på bagsædet, bilens beskedne ydre mål taget i betragtning.

 

Peugeot 108 fås i to udgaver, som 5-dørs hatchback eller 3-dørs ”cabriolet” med foldetag.

 

Avanceret kabine

I kabinen kan man disponere  over en 7” berøringsskærm, der kan fungere som et ”spejl” af brugerens smartphone ved hjælp af den såkaldte Mirror Screen funktion, baseret på MirrorLink og AppInCar teknologien. Det er en option på det såkaldte Active udstyrsniveau og standard i Allure-modellerne. På den måde er det muligt, at betjene smartphonen vha. berøringsskærmen og bl.a. anvende stemmestyring.

 

I øvrigt vil 108, når den kommer på markedet i juni i år, bl.a. kunne fås med bakkamera, automatisk aircondition, nøglefri entry og start/stop knap. Seks airbags er standard og bagsæderne er udstyret med ISOFIX barnestolsbeslag til i alt 2 barnestole.

 

Motorprogrammet består af fire 3-cylindrede benzinmotorer på 1 hhv. 1,2 liter spændende fra 68 til 82 hk. Hill Start Assist er standard, det samme er Emergency Collision Braking System.

 

308 SW verdenspremiere

Umiddelbart inden åbningen på Genève Motorshow fik Peugeot en ekstra fjer i hatten, da 308 blev kåret som Car of the Year af en international jury bestående af motorjournalister fra europæiske lande. Det danske jurymedlem er Søren W. Rasmussen fra FDM’s magasin MOTOR.

 

Valget af Peugeot 308 var først og fremmest baseret på en vurdering af dens mange geniale funktionelle egenskaber i kombination med rigtig gode køreegenskaber. Disse egenskaber gælder alle, også for 308 SW – altså stationcarudgaven af Peugeot 308 – som har verdenspremiere i Genève. Køreegenskaberne har vi endnu ikke haft lejlighed til at tjekke, men det vil ske, inden så længe.

 

Den nye 308 SW er større end forgængeren med 4,58 meter i længden (et plus på 8,4 cm) og en bagagerums volumen på ikke mindre end 660 liter (det er 60 liter mere end forgængeren).

 

Allerede ved lanceringen vil man kunne vælge mellem benzin- og dieselmotorer, der overholder Euro 6 normen. Især springer den nye 120 hestes BlueHDi dieselmotor på 120 hk i øjnene: Den har en brændstoføkonomi på 31,3 km/l.


Peugeot 308 SW

 

Det er ikke en dårlig fotooptagelse af den nye Peugeot 108, men derimod den leg med belysningen, som man altid oplever på en Peugeot stand på de store motorshows.

 

 

Peugeot 308: Car of the Year 2014.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt