- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Adam Rocks.

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremierer i Genève 2014: Opel Adam Rocks, Adam S og Astra OPC Xtreme - plus ny 3-cylindret benzinmotor


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel i Genève i Motorradioen


Opel fortsætter den rivende udvikling med nye varianter af livsstilsbilen, Opel ADAM og ikke mindst en ultra skarp OPC-udgave af Astra med tilnavnet Xtreme – navnet det siger det hele. Dertil kommer, at man på Genève motorshow også har premiere på en ny 3-cylindret benzinmotor.

 

ADAM ROCKS

Opel viser en ny version af ADAM med kanvastag, der kan åbnes, off-road design og forhøjet chassis. Navnet er ADAM ROCKS, og nyheden bygger på konceptbilen af samme navn, der blev vist på Geneve biludstillingen i 2013. Siden har Opel arbejdet på en produktionsklar version, der kommer til salg i Danmark efter sommeren.

 

ROCKS bliver den første ADAM og den første Opel i det hele taget med den nye 1,0 turbo benzinmotor på 115 hk og en helt ny seks trins gearkasse. Begge dele udviklet af Opel i Rüsselsheim og produceret på motorfabrikken i Ungarn. Ud over de tekniske nyheder har designerne skabt en bil med nye unikke detaljer til ROCKS i kabinen og udvendigt, der giver ROCKS et off-road design med ekstra beskyttelse langs siderne samt for og bag.

 

Som det er tilfældet med de øvrige versioner af ADAM, er der uendelig mange muligheder for at sætte sit eget præg på design og farvevalg med seks forskellige tagfarver og 16 forskellige karrosserifarver samt næsten uanede muligheder for personliggøre farve- og designet i kabinen på blandt andet rat, instrumentpanel, sæder, spejle, dørsider.

 

ADAM S

På Genève motorshow viser Opel også en S-version af ADAM med 150 hestekræfter. Den har desuden en sænket sportsundervogn og mange karrosseridetaljer – inklusiv en stor bagspoiler øverst på bagklappen.

 

Astra OPC XTREME

Skal det gå rigtig hurtigt, skal man en klasse op til Opel Astra, som præsenteres i en OPC-version med tilnavnet XTREME (OPC=Opel Performance Centre, dvs. konkurrenceafdelingen).

 

Effekten på den nye Astra OPC Extreme er over 300 hk lover Opel, men nok så vigtigt er den lettet for 100 kilo i forhold til den almindelige Astra OPC. Opel planlægger en mindre serieproduktion af Astra OPC EXTREME, der bygger på den Astra Cup racerbil, Opel har bygget til det tyske langdistancemesterskab på Nürburgring. Der er med andre ord tale om ren racerteknologi til gadebrug.

 

Bagvingen, der sørger for downforce, diffuseren til optimering af luften under bagvognen, frontspoileren, motorklappen, afdækningen over motoren, affjedringskomponenter, hjulene, luftindtagene til bremserne og hele taget er fremstillet af ultralet kulfibermateriale. Brug af kulfiber til de 19” store hjul i stedet for aluminium har lettet hvert hjul for fem kilo, og da hjulene er en del af den uaffjedrede masse, har det stor betydning for køreegenskaberne.

 

Taget vejer kun 2,6 kilo mod de normale 9,3 kilo for ståltaget, så tyngdepunktet er også sænket på Astra OPC EXTREME. Forskærmene er fremstillet af aluminium og vejer kun 800 gram hver i modsætning til 2,2 kg for de almindelige stålskærme på Astra OPC. Bremserne er opgraderet med 370 millimeter store skivebremser foran og 6-stemplede bremsekalibre. Fjedre og støddæmpere kan justeres, som det er tilfældet på Astra OPC Cup versionen.

 

Indvendig har Astra OPC EXTREME Recaro racersæder med 6-punkts sikkerhedsseler fra Schroth og føreren holder på et kulfiberforstærket rat med syninger i den gule Opel Motorsport farve. Den udvendige lakering er udført i flere forskellige lag, der giver overfladen en tredimensionel effekt.

 

Ny økonomisk trecylindret benzinmotor

I et bredere perspektiv er den vigtigste nyhed Opels nye tre cylindrede turbo benzinmotor, der er udviklet af Opels ingeniører i Rüsselsheim og skal produceres på motorfabrikken i Ungarn. På biludstillingen i Genève viser Opel den nye motor for første gang i en ADAM, hvor den kommer med valgmulighed mellem 90 og 115 hk. I begge tilfælde med en helt ny seks trins manuel gearkasse.

 

Drejningsmomentet i den nye motor er 166 Nm ved 1800 omdr./min. med begge ydelser. Opel lover et meget lavt niveau for støj- og vibrationer, bedre end mange firecylindrede motorer. De første brændstofmålinger antyder et forbrug efter EU-normen på 23,3 km/l svarende til 99 gram CO2 pr. km.

 

Motoren gør brug af teknologier som variabel ventilstyring og direkte indsprøjtning – og den er bygget af aluminium for at spare vægt. Den er også udstyret med en balanceaksel, der løber modsat ved samme fart som krumtapakslen og har til formål, at fjerne de normale vibrationer fra trecylindrede motorer.

 

Produktionen begynder i løbet af efteråret, hvor de første ADAM kan leveres med den nye motor. Den trecylindrede benzinmotor er næste trin i lanceringen af et helt nyt motorprogram hos Opel, der blev indledt sidste år med lanceringen af den nye 1,6 turbo benzinmotor og 1,6 turbo dieselmotor.


Bagvingen på Opel Adam S

Se det korte videoklip fra Opels preview show i Genève.


Canvastag og cockpit i Opel Adam Rocks


Se det korte videoklip fra Opels preview show i Genève.


Opel Adam S

 

 

Opel Astra Xtreme

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt