- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda Civic Type-R Concept.

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere i Genève 2014: Honda Civic Type R Concept


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda er lig med avanceret teknologi og motorsport ikke mindst. Og Honda Civic Type R er den ikoniske formidling af erfaringerne fra racerbanerne til en gaderacer, som kun Honda kan gøre det.

 

På Genève Motorshow gav Honda for første gang et signal om, hvordan den kommende nye generation Civic Type R kommer til at tage sig ud. Interessant set i lyset af, at Honda i et stykke tid slet ikke har haft en Type R i programmet. Der er nemlig i alle henseender tale om en meget anderledes bil, sammenlignet med den Civic, som danner udgangspunktet for racer-versionen.

 

Den endelige produktionsfærdige Type R forventes klar, måske med verdenspremiere på Paris Motorshow i efteråret. Planen er i hvert fald, at den har premiere i 2015.

 

Praktisk og flot

Udover den visuelle oplevelse har mange af designelementerne en praktisk funktion. Man har gennemtestet en stor del allerede på den berømte Nürburgring Nordschleife, som er kendt for sine mangeartede kørselsforhold. Man har reduceret luftmodstanden, tilført downforce, forbedrede kølingen og optimeret luftstrømmene omkring og igennem bilen.

 

Frontspoileren giver både forøget downforce og reducerer luftmodstanden - to næsten uforenelige størrelser. Og designet regulerer også luftstrømmene omkring de 20" store hjul, som altid er et forstyrrende element ved en bil, uanset hvor godt de måtte være dækket til.

 

Kæmpe bagvinge

Bagtil har man placeret en iøjefaldende to-delt vinge, som både forøger trykket mod vejbanen og stabiliserer balancen i bilen ved høj fart.

 

Der er dog endnu alene tale om en konceptbil og derfor er der ikke taget endeligt stilling til maskineriet. Det ligger dog fast, at det bliver en 2-liters turbo-benzinmotor, og effekten lander formentlig på 280-300 hestekræfter - som egentlig også er rigeligt til en forhjulstrukket bil.

 

Brintbilen lanceres i 2015

På Genève Motorshow viste Honda for første gang i Europa den ret avancerede brændselscellebil, FCEV. Også her er der tale om en konceptbil, men da målsætningen er, at lancerer den allerede i 2015, kan afstanden fra det yderst elegante og stilistiske køretøj i Genève til den serieproducerede udgaven ikke være så stor. Det ser rigtig spændende ud.

 

De foreløbige data siger 136 hk og på en optankning brint forventes FCEV at kunne køre omkring 700 km på en optankning, fulgt af en optankningstid på cirka 3 minutter. Det reducerer kravene til den nødvendige infrastruktur.


Europa-premiere: Honda FCEV Concept.

 

 

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt