Citroën Cactus i Motorradioen
Det ville være synd at sige, at Citroën er tabt for
idéer. Det har de aldrig været og de har i tidens
løb revolutioneret bildesigns og teknologi som
f.eks. opfindelsen af den første forhjulstrukne,
næsten strømlinede familiebil i 1934 (Traction Avant)
og anvendelsen af luftaffjedring i mange årtier og
næsten altid indpakket i ekstravagante, banebrydende
former som Citroën DS. Også den legendariske 2CV har
skrevet bilhistorie. Nu forsøger den franske fabrik
på ny at vende verden med præsentationen af deres
fortolkning af begrebet urban-cross over: Citroën C4
Cactus.
Vi har for nylig haft lejlighed til at præsentere
konceptbilen ”Cactus”, ikke mindst i forbindelse med
designchef Mark Lloyd’s besøg i København først i
januar (læs
om Citroën Cactus hér >>>). Allerede ved den
lejlighed blev det fastslået, at den
serieproducerede version, som har officiel
verdenspremiere på Genève Motorshow først i marts,
ville læne sig tæt op af konceptet.
Med det i tankerne var overraskelsen ikke så stor,
da franskmændene ved en storslået præsentation i
hangarene på Bourget lufthavnen nord for Paris
løftede sløret for den nye C4 Cactus. Den lignede
nemlig om ikke til punkt og prikke men endda
temmelig langt hen ad vejen den konceptuelle
forløber.
Kundernes moderne ønsker og behov
Citroën ville, som så ofte før, bryde grænserne for
traditionel opfattelse af, hvordan en bil skal se ud
og fungere. Ikke fordi det, at bryde grænser, i sig
selv var et mål. Men det er nødvendigt at omdefinere
mange af de elementer, der tilsammen gør en bil.
Dels for ikke at gå i stå, men så sandelig også for
at tilgodese kundernes aktuelle ønsker og behov – og
dem, kunderne måtte vise sig at have, når de får dem
serveret på et fad, forklarede Citroëns ”brand
manager” Frédéric Banzet ved præsentationen i Paris
Bourget.
Selvom det var muligt for pressen at komme helt tæt
på bilerne, at kunne sætte sig bag rattet i dem og
fornemme, hvordan løsningerne tager sig ud i
praksis, blev der ikke frigivet mange detaljer om
den nye bil, som forventes til Danmark i
sensommeren.
Der er da også stadig småting, som bliver anderledes
inden verdenspremieren i Genève, men 99 procent af
bilen – eller mere – var på plads og vidner om et
usædvanligt gennemført arbejde baseret på en bevidst
og nuanceret strategi, som nu skal vise, om den
holder i praksis.
Alt-i-en og betal-når-du-kører
I forbindelse med præsentationen og i princippet
uafhængigt af C4 Cactus modellen lancerede Citroën
to nye salgskoncepter:
All-in one, som går ud på, at når man køber bilen,
inkluderes alt, hvad der har med bilkørslen at gøre.
Og ”pay as you drive”, hvor betalingen relateres til
kørselsforbruget.
Et eller andet sted er det vel en anden fortolkning
af leasing og udvidet garanti og der kommer nok også
til at gå et stykke tid, inden vi ser det
praktiseret i Danmark. Men ingen tvivl om, at
Citroën har tænkt rigtigt: De fleste familiebiler
købes for at tilgodese et behov og kan man slippe
med en fast udgift, som kan sættes ind i
familiebudgettet, er der én mindre usikkerhedsfaktor
at tage hensyn til i ”familiedriften”.
Foreløbige fakta om Citroën C4 Cactus:
Introduktion i Danmark: Eftersommeren 2014.
Længde: 4,16 m.
Bagagerumskapacitet: 358 liter.
Motoroplysninger ved præsentationen i Paris:
1,6 Blue HDI, 100 hk, 32,2 km/l, 82 CO2/km.
1,2 e-THP, 110 hk, 205 Nm/1750 omdr./min, 107 g
CO2/km.
1,2 VTI, 82 hk, 22,2 km/l, 104 g CO2/km.
Link til importøren |