- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Citroën C4 Cactus

Slankekur og kørefærdigheder


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën C4 Cactus i Motorradioen Del 1

 

Citroën C4 Cactus i Motorradioen Del 2


Den nye Citroën C4 Cactus udmærker sig ved sit gennemtænkte udseende. Men også usædvanlig fine køreegenskaber får man med i pakken. Fordi bilens konstruktion ikke har nødvendiggjort en stram undervogn for at opnå stabil kørsel.

 

De første internationale prøvekørsler af C4 Cactus fandt sted på hollandske veje i og omkring Amsterdam. Der stod en massiv vind henover landskabet, som så ofte på de kanter, og det rørte ikke C4’eren. En af svaghederne ved tidligere tiders rummelige Citroën’er var netop sidevindsfølsomheden. Den er der ganske enkelt intet af i C4 Cactus.

 

3-cylindret supermotor

C4 Cactus leveres som udgangspunkt med den nye 82-hestes 3-cylindrede PSA-benzinmotor samt to dieselmotorer på hhv. 92 og 100 hk. I Amsterdam var er imidlertid mulighed for at prøvekøre Cactus med en ny turbo-variant af selvsamme motor, som kommer ind i motorprogrammet lidt senere. Den er ganske enkelt eminent til Cactus, fordi den er helt i overensstemmelse med bilens køreegenskaber, den vibrerer overraskende lidt, støjniveauet er lavt og benzinforbruget.



Den gør det muligt at køre fra 0-100 km/t på blot 9,3 sekunder og den kører 21,3 km/l – det er ret godt for en bil i den størrelse og næsten det samme som udgaven uden turbolader. Styringen er i sig selv helt præcis, men den elektriske servostyring var på testbilen konfigureret, så man ligesom skulle over et punkt, når man drejede på rattet, før bilen begyndte at svinge. Styringen er dog ikke endeligt defineret endnu men man tilstræber at den styrer på samme måde som C4 Picasso.

 

Automatik, diesel og sofasæde

Foruden benzin-versionen kunne man også prøve C4 Cactus med automatgear, dieselmotor og det ofte omtalte sofa-forsæde. Motoren var 92-hestes dieselen og den harmonerede såmænd udmærket med det en smule sendrægtige automatisk skiftende manuelle ETG6 gear. Smart er det, at i stedet for en traditionel gearvælger, skifter man gearindstilling ved at trykke på en såkaldt Easy Push kontakt under instrumentbordet. Der kan dog også skiftes manuelt vha. trykknapper bsg på rattet.



Idéen med sofasædet er for så vidt tiltalende nok, men da forsæderne alligevel er individuelle og det blot er en stofbetrukket indsats, man kan klappe ned mellem siddepladserne vil det næppe have den store praktiske funktion.

 

Slankekur

En afgørende faktor bag udviklingen af C4 Cactus er vægtreduktion. 200 kg i forhold til de gængse biler i samme størrelse er meget, men man har skåret hårdt ind til benet.  Måske nogle steder for hårdt.

 

Rattet kan justeres i højden, men ikke i længden. Siddestillingen kan omvendt justeres rimelig meget, så de fleste vil kunne finde en passende kørestilling uanset højde og drøjde. Men det er vigtigt at afprøve, så man ikke bliver skuffet efter et køb, hvor justeringen af rattet måske ikke var det, der stod øverst på opmærksomhedslisten.

 

Helt bagsæderyglæn

Det samme gælder det nedfældelige bagsæderyglæn. Det er nemlig ikke et såkaldt splitbagsæde, hvor eksempelvis ryglænene ville kunne foldes ned hver for sig. Citroën har konstateret via en forbrugeranalyse, at kun 15 procent af køberne i den klasse i praksis bruger muligheden for kun at lægge det ene ryglæn ned. Og indrømmet: Hvis man kan køre længere på literen af den grund, er den tabte mulighed måske givet godt ud.

 

Om det så også gælder bageste siderude. Hmm… den kan ikke rulles ned, alene vippes ud som på en bil, der ikke har en bagdør (eller som man finder det i f.eks. Citroën C1). På den anden side: ruller man bagruden ned i en bil, er der stor mulighed for at skabe resonans på grund af lufttrykket i kabinen. Det skal man så regulere vha. forreste sideruders åbning, og som regel får man ikke den rette effekt ud af det. Med andre ord: Det er nok ikke så dårlig en idé med vipperuderne, som det umiddelbart kunne synes.

Læs også: Citroën kører nye veje >>>



Hurtige Fakta om Citroën C4 Cactus:

Introduktion i Danmark: september 2014

 

Motorer:

PureTech 82:, manuelt gear: 3 cyl. benzin. 1,2 ltr. 82 hk, 118 Nm/2750 omdr./min. Topfart: 167 km/t. 0-100 km/t: 12,9 sek. 21,7 km/l.

e-HDi 90:, ETG-gear: 4 cyl. turbodiesel. 1,6 ltr. 92 hk, 230 Nm/1750 omdr./min. Topfart: 182 km/t. 0-100 km/t: 11,4 sek. 28,6 km/l.

BlueHDi 100:, ETG-gear: 4 cyl. turbodiesel. 1,6 ltr. 100 hk, 254 Nm/1750 omdr./min. Topfart: 184 km/t. 0-100 km/t: 10,7 sek. 32,3 km/l.

 

Dimensioner:

Længde: 4,16 m.

Højde (m. tagbøjler): 1,53 m.

Bagagerumskapacitet: 358-1170 ltr.

Egenvægt u/fører: 975 kg (med PureTech 82 motor og man. gear)

Anhængervægt: 720 kg (825 med diesel)

 

Priseksempler:

Citroën C4 Cactus PureTech 82 man. Feel: kr. 169.990.

Citroën C4 Cactus PureTech 82 S&S ETG Feel: kr. 189.990.

Citroën C4 Cactus e-HDi 92 ETG6 Feel: kr. 209.990.

Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 man. Feel: kr. 209.990.

Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 man. Shine Edition: kr. 259.990.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt