- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Toyota Auris Touring Sports

Den sidder lige i øjet


Af Søren Clauding – 4. juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Video: Toyota Auris Touring Sports First test

Youtube Toyota Auris Touring Sports >>>

Se Toyota Auris Touring Sports på din egen medieplayer >>>


Der er dømt succes på det danske marked, når Toyota om kort tid introducerer den nye stationcar-udgave af Toyota Auris med efternavnet ”Touring Sports”. Det er den første Toyota mellemklasse stationcar siden man standsede produktionen af Corolla Stationcar i 2006.

 

Og for første gang nogensinde kan man nu købe en benzinbesparende hybridversion af en C-klasse stationcar fra verdens største bilfabrik, som ikke mindst er kendt for suveræn kvalitet og et velfungerende forhandler- og værkstedsnet. Det er egenskaber, som nok vil tiltale de ofte tryghedssøgende og økonomisk bevidste danske bilkøbere.

 

Samtidig med introduktionen af Toyota Auris Touring Sports understreger Toyota, at selvom hybridteknologien for rigtig mange bilkøbere er den rigtige teknik, vil man fortsat tilbyde både konventionelle benzin varianter og dieselmodeller. Simpelthen fordi de for visse kundegrupper vil være det rette valg.

 

Benzin er billigst

Således er den billigste variant, når Toyota Auris Touring Sports lanceres i Danmark om få uger, netop udrustet med en 99 hestes 1,3 liters benzinmotor. Den er prissat til 235.000 kroner. Vil man have en 132 hestes benzinmotor under motorhjelmen, kan det lade sig gøre for 255.000 – det er stadig billigere end den billigste diesel, der med den lille 1,4 liters 90 hestes variant koster 262.000 kroner. Til sammenligning skal man mindst af med 313.000 kroner, hvis man vil køre hybrid.

 

Det er vigtigt, lige at få kridtet banen op i prismæssig henseende. Priserne sætter bilens funktion i relief, ikke mindst fordi Toyota gør meget ud af at underbygge investeringen i hybridteknologi. Det gjorde man i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på Mallorca, og det er heller ikke så svært at forstå, for Toyota har succes med hybridteknologien internationalt, hvor prisfaktoren er mindre end på det afgiftsplagede danske bilmarked.

 

Der er godt nok mange penge at spare, hvis man anskaffer en Toyota Auris Touring Sports i hybrid-udgaven, men først efter at den er købt og betalt.

 

5,5 millioner hybridbiler

Globalt når Toyota i løbet af juli måned et totalt salgstal på 5,5 millioner siden den første fuldhybrid, Toyota Prius, så dagens lys for 15 år siden. Så markedet har adopteret hybridteknologien. Mange undersøgelser har siden vist, at nogle af verdens mest problemfri biler netop er Toyotas hybridbiler. Det gælder også i Danmark, hvor Toyota har solgt rigtig mange hybridudgaver af Auris-lillebroderen Yaris og hvor 20 procent af alle solgte Auris, siden introduktionen af den nye generation for et halvt års tid siden, er hybrid-versionen.

 

Internationalt forventer Toyota, at tæt ved halvdelen af alle solgte Toyota Auris Touring Sports vil være hybridbiler. Sådan går det dog næppe i Danmark, hvor Toyota Danmark har forventninger til, at det især er udgaven med 132-hestes benzinmotor, der vil appellerer til kunderne.

 

Aggressiv garantipolitik

Toyota har imidlertid valgt en aggressiv garantipolitik for hybridbilerne, der, selvom det i juridisk forstand ikke er en garanti, i praksis sikrer tvivlende kunder 10 års garanti på batteriet. Som sådan vil en hybrid-Auris dels have 3 års regulær garanti på bilen, dels have 5 års garanti på hybridteknologien og, hvis serviceeftersyn for hver 15.000 km (som skal finde sted på et autoriseret Toyota serviceværksted – men i øvrigt er gratis) overholdes, have garanti på batteriet indtil de 10 år er gået.

 

Hvad Toyota Auris Touring Sports ellers angår, tror Toyota også på succes i Danmark. I Danmark købes der rigtig mange stationcars – naturligt nok, fordi de høje bilafgifter tvinger os til at have biler med bredere anvendelsesmuligheder. Og den nye Auris stationcarvariant passer perfekt ind i Hr. og Fru Danmarks behov.

First World Test: Toyota Auris Touring Sports Del 1

 

First World Test: Toyota Auris Touring Sports Del 2

 

First World Test: Toyota Auris Touring Sports Del 3


Læs også:

Toyota Auris Touring Sports test: Gode funktionelle løsninger og komfortable køreegenskaber >>>


 

 

Hybridmotoren har ekstra lang garanti.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt