- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First Test: Ny Range Rover Sport

Sportslig luksuøs terrænbil til fornuftspris


Af Søren Clauding – 22. august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Range Rover er den ultimative luksus-terrænbil fra den legendariske britiske Land Rover fabrik. Den er luksuøs, den er flagskibet og det er den fortsat, men iklædt danske afgifter er den også temmelig kostbar, for at sige det mildt, og mindre kan gøre det. F.eks. den Range Rover Sport, som midt i september introduceres i Danmark.

 

Den billigste Range Rover er prissat til 2 millioner kroner, den billigste Range Rover Sport kan købes for 1.230.000 kroner. Det er naturligvis ikke samme bil, men prisforskellen er markant, og den mindre model vil langt hen ad vejen kunne udfylde opgaven.

 

Basis teknologien er nemlig ikke meget forskellig og Range Rover har indbygget fine features som f.eks. Torque Vectoring, der er med til også at underbygge den lidt mere sportslige oplevelse, der følger med ”Sports-modellen”, og en slags ekkolod, en dybdemåler, der registrerer vanddybden, når man kører ”off-earth”.

 

Vægtforskellen er mærkbar

Den mest mærkbare forskel, oplevet i forbindelse med den første korte prøvetur, er imidlertid vægtforskellen. For selvom begge biler, ved at anvende aluminium til chassis’erne, har tabt sig i forhold til forgængerne – temmelig meget, faktisk, over 400 kg – er Sports-modellen omkring 300 kg lettere end Range Rover.

 

Kombineret med en lavere højde og en lidt strammere definition af den adaptive affjedring, får man en mere sportslig og dynamisk køreoplevelse, hvis man kører bilen sportsligt. Cruiser man, er forskellen minimal. Ikke mindst derfor kan de to biler supplere hinanden, hvis man har lyst til at bidrage mindre til den danske statskasse.

 

Range Rover Sport er imidlertid også 15 cm kortere end Range Rover, og er pladsforholdene et tema, skal man være opmærksom på den forskel.

 

To om året

Det er vigtigt at forstå, at trods mange ligheder er de to modeller hver deres egen. Det skal de også være, for at kunne bidrage effektivt til Land Rovers modeludvikling. Efter at indiske Tata købte Land Rover og Jaguar, er virksomheden blevet forvandlet fra at være en underskudsforretning til at give overskud. Det er en udvikling, man ønsker at fortsætte, og planen er derfor, at lancere to nye modeller om året i de kommende år – det er meget, når det handler om Land Rover.

 

Tidligere på året kom Range Rover, nu altså Range Rover Sport og mon ikke biludstillingen i Frankfurt i september giver en indikation af i hvilken retning, man tager det næste skridt. Der bliver næppe tale om større biler…

 

Fire kraftige motorer

Range Rover Sport lanceres med valg mellem fire motorer: To diesel og to benzin. Dieselmotorerne er begge kompakte 3-liters V6’ere, der præsterer 258 respektive 292 hestekræfter og et drejningsmoment på imponerende 600 Nm. Benzinmotorerne er hhv. en 340 hestes 3-liters V6 og en 510-hestes 5-liters V8, begge med kompressorer.

 

Sidstnævnte medvirker i øvrigt til, at den nye Range Rover Sport bliver den hurtigste af slagsen nogensinde. Den kan nå 100 km/t på 5,3 sekunder (det er 0,9 sekunder hurtigere end hidtil). Og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t – det er nu meget godt gået af et terrænkøretøj.


3-liters V6 dieselen er yderst kompakt. Bemærk den megen plads mellem motorblok og frontrammen.

Klik på billedet og se det større


For selvom en Range Rover Sport i Land Rovers terminologi er en SUV, er den en ægte terrænbil. Hele opbygningen og tankesættet, muligheden for at køre i 85 cm vand (der oven i købet kan måles), en frihøjde på op til 27,8 cm i hævet position, de forskellige terræn-indstillinger kombineret med det permanente firehjulstræk efterlader ikke meget ”SUV”. Men fordi den har så sublime køreegenskaber både i terrænet og på plan asfalt er 250 km/t en fuldt forsvarlig option, om end de færreste landes færdselsregler tillader det.

 

Moderat brændstofforbrug

Den reducerede vægt og de forbrugsoptimerede motorer muliggør et moderat brændstofforbrug – i hvert fald med dieselmotorerne. De gør det muligt at køre 13,5 km/l, den ene lidt længere, den anden lidt kortere. Benzinmotorerne forbruger, det gør sådan nogle, når de skal trække 2,1 tons. Endda er 9,4 og 7,8 km/l respektable værdier for biler med motorer, der kan frembringe så mange kræfter.

 

Vi vender naturligvis tilbage med en mere dybdegående prøvekørsel af Range Rover Sport på et senere tidspunkt. I forbindelse med den første test kørte vi en kortere strækning i udgaven med 292-hestes dieselmotor.

 

Oplevelsen var helt i tråd med forventningerne, der ER tale om en unik tilgang til den vanskelige størrelse det er, at kombinere enestående evner i terrænet (som vi dog godt nok kun i beskedent omfang havde mulighed for at fornemme) med spændende og overbevisende køreegenskaber på plan asfalt.

 

Fartfornemmelsen

Dieselmotoren trækker lineært og med stor overbevisning. Tallet ”0-100 km/t på 7,2 sekunder” siger i virkeligheden mere end selve oplevelsen, så ubemærket foregår kørslen, så ubemærket og civiliseret trækker motoren.

 

Sidst, men ikke mindst skal det noteres, at Land Rover i Danmark i forening med Jaguar har tænkt sig at sælge 500 biler i 2016. For øjeblikket er tallene noget under det halve. Det kræver naturligvis en målrettet salgsindsats, men ambitionerne virker ikke urealistiske, dels pga. tilgang af flere nye modeller, dels fordi den kvalitet, som altid har kendetegnet Land Rover, også er kommet Jaguar til gode.


Link til importøren


 

Klik på billedet og se det større


Hurtige fakta om Range Rover Sport:


Introduktion i Danmark: Medio september 2013

3,0 TDV6: Billigste på hvide nummerplader: S-varianten: kr. 1.230.000. Som Van: kr. 714.621 ekskl. moms. Teknik: 258 hk, 600 Nm/2000 omdr./min, 13,7 km/l. 194 g CO2/km. 0-100 km/t: 7,6 sek. 80-120 km/t: 5,5 sek. Tophastighed: 209 km/t.

 

3,0 SDV6: Billigste på hvide nummerplader: SE-varianten: kr. 1.445.000. Som Van: kr. 829.930 ekskl. moms. Teknik: 292 hk, 600 Nm/2000 omdr./min, 13,3 km/l. 199 g CO2/km. 0-100 km/t: 7,2 sek. 80-120 km/t: 5,3 sek. Tophastighed: 222 km/t.

 

3,0 S/C V6: Billigste på hvide nummerplader: S-varianten: kr. 1.235.000. Som Van: kr. 717.309 ekskl. moms. Teknik: 340 hk, 450 Nm/3500-5000 omdr./min, 9,4 km/l. 249 g CO2/km. 0-100 km/t: 7,2 sek. 80-120 km/t: 4,6 sek. Tophastighed: 209 km/t.

 

5,0 S/C V8: Billigste på hvide nummerplader: HSE Dyn-varianten: kr. 1.860.000. Som Van: kr. 1.052.818 ekskl. moms. Teknik: 510 hk, 625 Nm/2500-5500 omdr./min, 7,2 km/l. 298 g CO2/km. 0-100 km/t: 5,3 sek. 80-120 km/t: 3,3 sek. Tophastighed: 250 km/t.


Klik på billederne og se dem større.

 

Klik på billederne og se dem større.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt