- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Det første kik: Ny Nissan Qashqai

Nissan kridter banen op


Af Søren Clauding – 10. december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Præcis dags dato er serieproduktionen af den nye Nissan Qashqai sat i gang og i marts 2014 vil den blive introduceret i Danmark. Og Nissan har allerede nu kridtet banen op, så man er parat til mindst at opnå samme succes med den nye generation, som man har haft med den hidtidige.

 

Og går det, som det er gået med Nissan Note, hvor salget er firedoblet siden introduktionen af den nye generation for få måneder siden, går Nissan endnu lysere tider i møde. I forvejen er den japanske bilproducent en af dem, der ekspanderer kraftigt og oven i købet også tjener penge.

 

Alene i Danmark har man oplevet en salgsfremgang i 2013 på over 37 procent, sammenlignet med året før og markedsandelen er dermed oppe på 3,7 procent. Ganske godt gået af et bilmærke, som ikke har en decideret lavpris mikrobil på programmet.

 

Qashqai succesen

Da Nissan Qashqai første gang så dagens lys i 2007 var der mange, der undrede sig over, at Nissan flyttede sig fra et traditionelt C-segment personvognsdesign i form af Nissan Primera over i et cross-over design. Men timingen var rigtig, ikke mindst europæere – herunder også vi danskere – er meget glade for stationcars. Og qua fremragende køreegenskaber og fine pladsforhold formåede Qashqai ikke bare at overbevise tidligere Nissan Primera ejere, men også at tiltrække mange nye købere. Dermed var succesen i hus.

 

Den nye Qashqai – eller NISSAN Qashqai, som Nissan pointere at den hedder (man har erfaret at Qashqai på det nærmeste er blevet et begreb og Nissan-navnet næsten gået i glemmebogen) – er ikke en revolution. Man har godt nok givet bilen en ny front, hvad der bestemt ikke har gjort den mindre attraktiv, men den dynamiske linjeføring er fastholdt.

 

Dynamisk design og større trækkraft

Den nye bil er lavere end forgængeren, men den er også længere og byder derfor på mere plads. Desuden må den med den kendte 1,6 liters 130 hestes dieselmotor nu trække 400 kg mere end forgængeren, dvs. 1800 kg i alt. Det har stor betydning i et land som Danmark, hvor en Qashqai ofte får lov at trække f.eks. campingvogne og hestetrailere.



Selvom der genfindes en række detaljer fra forgængeren, er der dog tale om et regulært generationsskifte. Det visuelle design er anderledes, både udvendigt og indvendigt, og der er inkorporeret mange nye features, bl.a. de mange elektroniske hjælpemidler, som Nissan har gjort meget ud af at markedsføre i de sidste år. Herunder det såkaldte Safety Shield, der er et sammenstyk af elektronik, som hjælper føreren til eksempelvis at undgå kollision ved langsom bykørsel. Den såkaldte Kollisionsradar bremser bilen helt ned til nul km/t.

 

I introduktionsfasen kan Nissan Qashqai købes med hhv. en 1,2 liters turbobenzinmotor, der præsterer 115 hk og gør det muligt, at køre ikke mindre end 17,9 km/l. Mest økonomisk er imidlertid en ny, i Nissan sammenhæng i hvert fald (man har jo et tæt samarbejde med Renault), 110-hestes 1,5 liters diesel. Det officielle tal siger 26,3 km/l og dermed slipper man også for at betale mere end 1000 kroner/halvår i ejerafgift.

 

Støjdæmpningen

Støjdæmpningen har spillet en markant rolle i udviklingen. Og en sjov detalje er, at forruden ikke længere er fastgjort nede i motorrummet som på den hidtidige model. I stedet er den fastgjort direkte på kabinen. Man havde nemlig konstateret, at lyden fra motorrummet forplantede sig til kabinen gennem forruden. Alene den ændring har stor betydning for lydniveauet i bilen. Også vindstøjen er reduceret og vibrationsniveauet fra motoren skulle være lavere.

 

Skulle være… For selvom der allerede nu er landet fem eksemplarer af Nissan Qashqai i Danmark, er der tale om såkaldte pre-produktionsbiler, der ikke giver et reelt billede af de serieproducerede modeller. Så hurtigt det er muligt, vender vi tilbage med en prøvekørsel af den nye Nissan.

 

Priserne

Priserne ligger derimod allerede nu fast. Og ingen skal ærgre sig over at have købt den hidtidige Qashqai til den tilbudspris på 220.000 kroner, som i et stykke tid har været gældende for den billigste variant.

 

Billigste ”nye Qashqai” koster nemlig 240.000 kroner. Det kan synes som en relativt høj pris, lidt afhængig af, hvad man sammenligner med, men da der selv i basis udstyrsvarianten ikke er sparet, er prisen i praksis mere end OK. Basis udstyret inkluderer f.eks. aircondition, fartpilot, elruder både for og bag, Hill Start Assist, el-sidespejle med varme, sædevarme, fjernbetjent centrallås, multijusterbart rat og en hel ny sædekonstruktion, som giver bedre støtte de rigtige steder.


Hurtige fakta om ny Nissan Qashqai:


Introduktion i Danmark: marts 2014


Priser:

Versioner med træk på forhjulene:

1,2 DIG-T 115 hk benzinmotor:

Visia: kr. 239.900.

Acenta: kr. 279.900.

Tekna: kr. 319.900.

 

1,5 dCi 110 hk dieselmotor:

Visia: kr. 266.900.

Acenta: kr. 306.900.

Tekna: kr. 346.900.

 

1,6 dCi 130 hk dieselmotor:

Visia: kr. 291.900.

Acenta: kr. 331.900.

Tekna: kr. 371.900.

 

Automatgear: +kr. 25.000.

 

Versioner med firehjulstræk:

1,6 dCi 130 hk dieselmotor:

Visia: kr. 326.900.

Acenta: kr. 374.900.

Tekna: kr. 414.900.

 

Visia-udstyret inkluderer bl.a.:

Aircondition. Fartpilot med –fartbegrænser. Fjernbetjent centrallås. El-ruder for og bag. Kørecomputer. Bluetooth. Hill Start Assist. LED-kørelys. El-sidespejle med varme.

 

Acenta-udstyret inkluderer derudover bl.a.:

Regnsensor. Læderrat. 2-zone klimaanlæg. Lændestøtte i førersædet. 17” alufælge.

 

Tekna-udstyret inkluderer derudover bl.a.:

LED-forlygter (fjernlys og nærlys). Sikkerhedspakke. Nøglefri betjening. Sædebetræk i del-læder. Navigation. 19” alufælge. Panorama glastag. El-opvarmet forrude.

 

Længde: 4,38 m.

Højde: 1,59 m.

Bagagerum: 439 ltr.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt