- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Mazda3

Den nye Mazda3: I 6’erens hjulspor


Af Søren Clauding – 18. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man er kommet sig over det efter vores opfattelse meget fine og pågående design af Mazda3, rejses 10.000 kroners spørgsmålet: Kan bilens køreegenskaber leve op til udseendet – et udseende, som i øvrigt underbygges af kabinedesignet, og her er der fuld harmoni.

 

Svaret er ganske enkelt: Ja.

 

Lad os forklare:

Et dynamisk design stiller krav om dynamiske køreegenskaber. Hvad er så det? Flere ting: For det første forventes en præcis styring. Her er der intet at anke over og Mazda har da også tilladt sig at gøre styringen mere direkte end tilfældet var i forgængeren.

 

Af komfortmæssige grunde foretrækker vi Mazda3 med 16” fælge og almindelige dæk i stedet for de 18” fælge med lavprofildæk, der hører til Optimum udstyrsversionen. Det ville normalt gå ud over styrepræcisionen, men det er marginalt i Mazda’en, i særdeleshed på plane asfaltveje med hurtige kurver. Her styrer Mazda3 præcis derhen, hvor man vil have den, med både den ene og den anden type hjul.


18" alufælge.


Så er der balancen. Af naturlige (læs: lovgivningsmæssige) grunde har vi ikke prøvet Mazda3 ved høj fart. Men ved hurtig landevejskørsel i området syd for Barcelona, hvor de første internationale prøvekørsler af Mazda3 fandt sted, skulle der meget til at slå Mazda3’en ud af kurs. Det kan til dels skyldes den forholdsvis lange akselafstand, som, uden at det virker djærvt i snævre kurver, sikre retningsstabilitet og beskeden reaktion på ujævnheder. Det hele er meget lig oplevelsen i den større Mazda6.

 

Utrolig lydløs

Speederresponsen er helt OK, men 120 hestes motoren virker ikke så kraftfuld. Følelsen bedrager imidlertid. Det tager nemlig under 9 sekunder for Mazda3 med 2-liters 120 hestes benzinmotor at nå de 100 km/t. Det kan tillægges et retlinet accelerationsforløb, men også, at bilen er så utrolig lydløs. Det er faktisk lige før, at man tror at motoren ikke er i gang, når man drejer startnøglen.

 

Den manuelle gearkasse kan der ikke sættes en finger på. Vi prøvede imidlertid bilen med automatgear og samme motor. Det var knap så overbevisende: lidt utidige gearskift på gearkassens egne præmisser og ikke så villig reaktion, når man skiftede manuelt.

 

Dejlig diesel

Fuld kompensation fik man så, når man i stedet kørte dieselvarianten med 150 hestekræfter og automatgear. Masser af kræfter, et dejligt tryk på fronten (dieselmodellen vejer 110 kg mere end 2-liters benzineren), som absorberede lidt flere af de små ujævnheder, og superhurtigt og præcist gearskifte, som var der tale om en dobbeltkoblingsgearkasse. Hvad køreegenskaberne angår, er dieselbilen klart at foretrække.


Mazdas automatiske transmission virkede

fortræffeligt i dieseludgaven.

2,2-liters dieselmotoren.


I sammenligning med konkurrenterne, hvilke Mazda bl.a. definerer som VW Golf, Toyota Auris og den nye Peugeot 308, er Mazda3 længere og naturligvis også lidt mere rummelig. Det er dog ikke den helt store forskel, hverken i bagagekapacitet eller kabineplads – men Mazda3 har en langt mere aerodynamisk form og det ”betales” der lidt for. Bagsæderyglænene kan lægges ned og efterlader derved en næsten plan læsseflade.

 

Udstyret

Det er dog ikke utænkeligt, at mange købere til traditionelt større biler kunne finde en Mazda3 interessant, fordi den parrer gode køreegenskaber, og regulære pladsforhold med et sofistikeret og sportsligt design. At den så også både udstyrsmæssigt og prismæssigt er i særklasse kommer den næppe til skade…

 

Udstyret er en sag for sig. Et er, at Core-udstyret er omfattende, et andet, at Vision udstyret for en mer-sum på 30.000 kroner er omfattende. Men Mazda har gjort et stort nummer ud af at sikre kunderne mulighed for, enten gennem udstyrsversion eller gennem tilkøb af ekstraudstyr bl.a. at få head-up display, nøglefri adgang og tænding, parkerings sensorer for og bag, Bi-Xenon forlygter, navigation og et herligt Bose lydsystem.

 

Men man tilbyder også adaptiv fartpilot med Smart City Stop og advarsel om for nærgående trafikanter ved høj fart. Aktivt kurvelys, Lane Departure Warning og fjernlyskontrol er også nye optioner.


 

Læs også: Mazda3: Skarpt design, skarpe priser, skarpe køreegenskaber >>>



Hurtige fakta om den nye Mazda3:


Introduktion i Danmark: 9-10. november 2013

Modelprogram:

”Core” findes kun som hatchback med 1,5 liters 100 hk benzinmotor. 0-100 km/t: 10,8 sek. 20,0 km/l. 118 g CO2/km. kr. 199.990.

”Vision” Hatchback og Sedan: 1,5 liters 100 hk benzinmotor. 0-100 km/t: 10,8 sek. 20,0 km/l. 118 g CO2/km. kr. 229.990.

”Vision” Hatchback og Sedan: 2 liters 120 hk benzinmotor. 0-100 km/t: 8,9 sek. 19,6 km/l. 119 g CO2/km. kr. 246.990. Aut: + kr. 25.000.

”Vision” Hatchback: 2 liters 165 hk benzinmotor. 0-100 km/t: 8,2 sek. 17,2 km/l. 135 g CO2/km. kr. 266.990. Aut: + kr. 25.000.

”Vision” Hatchback og Sedan: 2,2 liters 150 hk dieselmotor (380 Nm). 0-100 km/t: 8,0 sek. 25,6 km/l. 104 g CO2/km. kr. 266.990. Aut: + kr. 25.000.

”Optimum” Hatchback: 2 liters 165 hk benzinmotor. 0-100 km/t: 8,2 sek. 17,2 km/l. 135 g CO2/km. kr. 296.990.

”Optimum” Hatchback og Sedan: 2,2 liters 150 hk dieselmotor (380 Nm). 0-100 km/t: 8,0 sek. 25,6 km/l. 104 g CO2/km. kr. 325.990. Aut: + kr. 30.000.


Core-udstyr:

Bl.a. Aircondition, dæktryksovervågning, fjernbetjent centrallås, nøglefri start, el-sideruder for og bag. USB og AUX, sædevarme.


Vision-udstyr:

Bl.a. 16” alufælge, 7” touch Screen, HMI commander, fartpilot med –begrænser, Smart City Brake Support, Rear Vehicle Monitoring, p-sensorer bag, regn- og lyssensorer, læderrat med betjening af audio, fartpilot m.m. bluetooth.


Optimum-udstyr:

18” alufælge, head-up display, nøglefri adgang, p-sensorer for og bag, Bose audio system, bi-xenon forlygter.


Hatchback dimensioner: Længde: 4,46 m. Bagagerum: 364 ltr.

Sedan dimensioner: Længde: 4,58 m. Bagagerum: 419 ltr.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt