- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover Discovery 4 med 3,5 tons anhænger.


Land Rovers omfattende erhvervsløsninger


Af Søren Clauding – november 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover til erhverv


De er store, de er effektive, de kan køre, hvor andre giver op. Ingen kan være i tvivl om, at en Land Rover eller en bil af premium-mærket Range Rover kan mere end ”almindelige biler”. Til gengæld er det begrænset, hvor mange private bilejere, der i praksis har behov for sådanne biler. Og det danske afgiftssystem er ikke præcis befordrende for, at private skal købe de berømte britiske slidere. Til gengæld kan bilerne også leveres på gule nummerplader og bruger man dem til erhverv og yderligere kan fratrække momsen, ser tingene anderledes ud.

 

I årene efter afgiftsændringerne, som fra den ene dag til den anden stort set udslettede salget af biler på gule nummerplader, har salget af Land Rovere i Danmark været nogenlunde ligelig fordelt mellem biler på hvide og gule nummerplader. Men virkeligheden er også, at vil man anskaffe off-roaderen over alle off-roadere med bare to sæder, er der også store penge at spare.

 

Spar en million

Alene på den allerbilligste Land Rover Freelander 2 kan man spare 180.000 kroner ved at fravælge bagsæderne. Vælger man den allerbilligste Range Rover Evoque, er besparelsen mindst 233.000 kroner og på Range Rover, er beløbet tæt ved 900.000 kroner. Efterfølgende er den løbende afgift noget højere, så man skal fortsat have gang i regnemaskinen, hvis man vil have den præcise forskel, men i langt de fleste tilfælde taler resultatet for gulpladeversionerne.

 

Handler man alene bil til erhvervsmæssig brug, sparer man yderligere momsen og moms på dieselolien kan også fratrækkes. Derved bliver en Land Rover hurtig en rigtig option, fordi dens uomtvistelige fordele overgår konkurrenternes i næsten enhver henseende. Forudsat man altså har behovet.

 

Suveræn med trailer

Behovet kan f.eks. være kørsel med en tung trailer. Ikke bare har man fortræffeligt vejgreb i kraft af Land Rovers permanente og fænomenalt godt virkende firehjulstræk, også diverse usynlige kørehjælpemidler medvirker til et meget højt sikkerhedsniveau.

 

Vi afprøvede slalomkørsel og hurtig kurvekørsel på en sjaskvåd asfalt med hastigheder over 50 km/t. Den trækkende bil var en Land Rover Discovery, udstyret med det Unikke Terrain Response System og Trailer Stability Assist. På traileren var fastspændt en gravemaskine, der sammen med traileren vejede 3,5 tons og havde et tyngdepunkt på 1,35 meter. Uden systemerne ville sandsynligheden for slinger og eventuelt en væltet anhænger være ret stor. Med systemerne i funktion var det så godt som umærkeligt, at køre med vogntoget på tilsammen over 6 tons. Overbevisende!

 

Færre uheld

Sikkerheden er en primær faktor for at benytte sig af en sådan kombination. Foruden det menneskelige og det mekaniske sikrer den reducerede risiko for uheld også rent forretningsmæssigt en bedre kundebetjening. Selvom de fleste kunder vil acceptere forsinkelser pga. f.eks. trafikuheld, vil alle sætte pris på at uheldet ikke var sket.

 

Den samme tankegang kan overføres på fremkommeligheden i terræn. I forbindelse med præsentationen af de forskellige erhvervsmuligheder og opdaterede 2014 modeller hos den erfarne Land Rover forhandler, BilCentret Peer Glad i Kalundborg, var der rige muligheder for at afprøve bilerne på Lerchenborg Gods mudrede jorde. Som så ofte, når man beskæftiger sig med off-road kørsel, var det dækmonteringen, der satte de største begrænsninger.

 

2014 nyheder

Hvis man ser bort fra regulære nyudviklinger som f.eks. Range Rover Evoque, ligner den ene generation Land Rover/Range Rover ofte den anden. Det er mindre visuelle tilretninger, der foretages, men under karrosserierne skabes der udvikling uden sidestykke. Den lille Range Rover Evoque kommer eksempelvis i 2014 med en ny 9-trins gearkasse, som forøger muligheden for at anvende motorernes moment optimalt.

 

Den lille Range Rover vil også kunne udstyres med Wade sensing, så man kan undgå at drukne bilen, hvis man kører gennem vandløb med varierende dybde. Et automatisk park-assist system gør det muligt, at parallelparkere automatisk, hvis man blot har en plads til rådighed, der er 20 procent længere end bilens længde. Dertil kommer velkendt udstyr som vejstribe advarsel, blindspot advarsel, adaptiv cruisecontrol osv.

 

Hybrid og lavere brændstofforbrug

Nyt i Range Rover Sport programmet vil være en hybridmodel baseret på en 292 hestes 3-liters V6 dieselmotor og en 48-hestes elmotor. Da effekten for de to maskinerier topper samtidig, betyder det en maks. effekt på 340 hestekræfter og et maks. moment på imponerende 700 Nm. Samtidig med, at den over 2 tons tunge bil kan køre 15,6 km/l. Med en 4,4 liters V8 diesel, der yder 339 hk uden hybridhjælp, kan man køre 11,5 km/l.

 

Land Rover Discovery får et lidt mere gennemgribende facelift i 2014. 3-liters V6 motoren på 340 hk får reduceret CO2 udledningen fra 328 til 268 g/km og man vil fremover kunne fravælge muligheden for reduktionsgear.

Land Rover Discovery 4.


Priseksempler, vans, indstigningsmodeller, ekskl. moms:

Land Rover Defender: kr. 235.303.

Land Rover Discovery TDV6 211 hk: kr. 508.612.

Land Rover Freelander 2 eD4: kr. 355.994.

Range Rover TDV6 3,0 HSE: kr. 976.298.

Range Rover Evoque eD4 5 dørs Pure: kr. 413.152.

Range Rover Sport RDV6 258 hk “S”: kr. 617.894.


Link til importøren


Range Rover Sport.

 

Land Rover Discovery van.

 

Range Rover Evoque van.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt