- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


2013 Frankfurt Motorshow:

Verdenspremierer: Peugeot 308 og nye rene dieselmotorer


Af Søren Clauding - september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om kort tid vil vi her på Motorsiden efter planen kunne præsentere den helt nye Peugeot 308 i detaljer, når de første internationale prøvekørsler har fundet sted. Men allerede på Frankfurt Motorshow stod bilen klar, endda i flere forskellige udformninger, ikke mindst en rap R-koncept version så rigtig spændende ud.

 

Den nye Peugeot 308 har sin plads i det strategisk vigtige C-segment, som udgør mere end en
tredjedel af det europæiske marked, hvoraf hatchback-versionerne i øvrigt alene udgør 43 procent. Derfor har Peugeots design- og ingeniørteam udviklet en modig, intuitiv og moderne hatchback i et rent og elegant design.

 

Peugeot cockpit

Interiøret skiller sig ud med det særlige ”Peugeot i-Cockpit”, som er inspireret af konceptbilen SR1. Det består af et mindre rat, som skal forstærke oplevelsen af dynamisk kørsel, et hævet instrumentpanel, der giver optimal aflæsning af informationerne og en midterkonsol med en 9,7” touch skærm.

 

Peugeot er baseret på den fleksible EMP2 platform, som har muliggjort, at den nye Peugeot 308 er blevet lettere end forgængeren, 307 (minus 140 kg), hvilket i øvrigt gør den til den letteste model i mellemklassen. Længde på 4,25 m placerer den da også blandt de korteste hatchbacks.

 

Teknologiske hjælpesystemer

Peugeot 308 er ny udvendig, men kørslen understøttes af adskillige teknologiske hjælpesystemer som Blind Spot Monitoring, Dynamic Cruise Control, Emergency Alert System og Emergency Collision Braking System. Fuld LED forlygter er standard på alle udstyrsniveauer.

 

308 introduceres med fem benzin- og HDi motorer, der sammen med en optimeret aerodynamik sikrer lavt brændstofforbrug og en CO2-udledning fra 93 g/km. Til foråret 2014 introduceres nye teknologier, heriblandt en ny 3-cylindret turbo benzinmotor (1,2 liter e-THP) og ikke mindst de kommende BlueHDi versioner, som gør sig bemærket med en CO2-udledning på kun 82 g/km.


Ned med NOx’erne

Peugeot reducerer fortsat sit gennemsnitlige CO2-udslip på det europæiske marked. I slutningen af maj var det nede på 116,3 g/km mod 121,5 g/km i 2012.

 

Mærkets miljøpolitik demonstreres af den konstante optimering af forbrændingsmotorerne (forbedring af effektivitet, downsizing, Stop & Start-teknologi mm.) og ved introduktion af nye motorer som f.eks. 3-cylindrede benzinmotorer.

 

I Frankfurt viser Peugeot sin BlueHDi-teknologi på den nye 308 og 508 SW. Ved at kombinere SCR (Selective Catalytic Reduction) og partikelfilter-teknologi med additiv reduceres udledningen af NOx med op til 90 % og eliminerer op til 99,9 % af partiklerne, samtidig med at brændstoføkonomien forbedres med op til 4 %.
 

BlueHDi-teknologien bliver standard på Euro 6 dieselmotorerne og vil fra slutningen af 2013 blive udbredt på alle mærkets dieselmodeller.


 

308 R Concept

I hælene på den seriefremstillede 308 har Peugeot designerne fået lov til at lege med Peugeots sports-DNA. Resultatet er blevet 308 R Concept. Det er en sporty konceptbil, som tager produktionsmodellens rene design og identitet skridtet videre. Sænket undervogn, bredere sporvidde og fremtrædende ”hofter” er med til at gøre den visuel sportslig.

 

Under kulfiber-chassiset gemmer der sig en 1,6 liters benzinmotor med fire cylindre, som præsterer op til 270 hestekræfter. For at udnytte kræfterne fuldt ud, har 308 R Concept forhjulstræk med et Torsen spærrediffentiale og et større bremsesystem.

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt