- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First Test: Hyundai ix35 FCEV

Brintbiler i København: vi har prøvet en af dem…


Af Søren Clauding – 20. marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. april leverer Hyundai 15 brintbiler til Københavns Kommune. Fordelen ved brintbiler er, at de i princippet er forureningsfri, forudsat brinten produceres på den rigtige måde. Med de 15 brintbiler viser kommunen, at man er fremme i skoen med en hensigtserklæring om at gøre den danske hovedstad CO2 neutral inden år 2020. Man har også et erklæret mål om, at 85 procent af alle kommunens personbiler er udskiftet med el- og brintbiler i 2015.

 

Egentlig er det to sider af samme sag, det her med el- og brintbiler. Det er kun et spørgsmål om, hvorfra elektriciteten kommer. Vi har prøvet en Hyundai ix35 FCEV (FuelCellElectricVehicle) for at få syn for sagen.

 

En brintbil er en elbil

En brintbil er dybest set en elektrisk bil. I brintbilen findes der et lille kraftværk, hvor brint i de såkaldte brændselsceller skaber elektricitet. Denne elektricitet oplagres på et batteri, som sikrer, at der er den mængde elektricitet til rådighed, der er brug for, når man skal køre. I el-bilen skal elektriciteten leveres udefra.

 

Når brinten er anvendt i brintbilen, er det eneste affaldsstof…vand. Dér hvor forureningen kan komme fra er fra fremstillingen af brint – hvilket foregår ved at splitte et vand-atom ad (vand består som bekendt af Brint og ilt).

 

Brint kan lagre vindenergi

”I Danmark og andre steder i verden er der en masse vindmøller, der står stille, fordi den elektricitet, de kan udvikle, ikke skal bruges lige nu og fordi man ikke har nogen steder at lagre elektriciteten,” forklarer Hyundais danske direktør, Niels Rønnebech.

 

”Hvis vindmøllerne i den tid, hvor de ellers ville stå stille, leverer strøm til et brintproducerende anlæg, kan der produceres brint uden at forurene. Denne brint kan siden via brændselscellerne i bilerne omformes til elektricitet, som biler med elektromotor kan bruge som fremdriftsmiddel.”

 

Et spørgsmål om tid

Naturligvis er infrastrukturen ikke på plads endnu, brintproduktionsanlæggene er ikke bygget, distributionen er ikke etableret, for der findes kun ganske få brint-tankstationer rundt om i verden. Men vælger man fra politisk side at satse på brint som brændstof til biler, vil det kun være et spørgsmål om tid hvornår infrastrukturen er på plads – og i mellemtiden har Hyundai og andre bilfabrikker, der også udvikler brintbiler – have opnået værdifuld erfaring med bilerne.

 

Køreoplevelse som en elbil

Køreoplevelsen med Hyundais brintbil, som der fremover vil køre 15 stykker af rundt om i de københavnske gader, er ikke meget forskellig fra en regulær el-bil.

 

Krafttilførslen fra den 136 hestekræfter stærke el-motor er som i alle andre elektrobiler. Man oplever en lineær acceleration uden gearskift, for der er ingen gearkasse. Imidlertid opleves lidt støj fra den mekanisme, der fører brinten ind i brændselscellerne. Støjen er minimal og høres ikke, når først man kører.



Accelerationen i kraft af 300 Nm i princippet fra 0 omdr./min og opefter er glimrende. 0-100 km/t klares på 14 sekunder og topfarten er 160 km/t.

 

Bruger mere brændstof om vinteren

Det kolde vintervejr satte dog sit præg på køreoplevelsen, for i en elbil påvirkes batteriets ydeevne af temperaturene og når det er koldt, er aktionsradius’en væsentlig reduceret. Det indebærer også, at brændstoføkonomien ved sommertemperaturer er væsentlig bedre end ved vintertid. Om det har nogen væsentlig betydning har alene med prisen på produktion af brint at gøre, men erfaringen med Hyundai ix35 FCEV er tæt ved en fordobling af brændstofforbruget ved minus to grader i sammenligning med den officielle aktionsradius på 594 km på en optankning.

Hyundai ix35 Brintbil i Motorradioen >>>



Fakta om Hyundai ix35 FCEV:


SUV, 4,41 meter lang, 465 liter bagageplads (kan øges til 1436 liter med nedfældede bagsæder). Vægt: 1830 kg.

Motor: frontmonteret induktionsmotor, 136 hk, 300 Nm. Brændselscelle: 100 kW med to hydrogentanke. Batteri: 24 kW litium polymer. Brintankene er centermonteret og sikrer et lavt tyngdepunkt.

Præstationer: 0-100 km/t: 14 sek. Topfart: 160 km/t. Brintforbrug: 1,07 kg/100 km.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt