- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo XC60 og V60 - klik på billedet og se det større


Genève Motorshow 2013: Stribevis af nyheder fra Volvo


Af Søren Clauding – marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo nyder godt af den økonomiske indsprøjtning fra virksomhedens kinesiske investor. Modelprogrammet er godt i gang med at blive fornyet og opdateret. På Genève motorshow fremviste den svenske bilfabrik en ny S60, V60 og XC60 med reduceret brændstofforbrug og et endnu frækkere udseende. Også verdens første plug-in-hybrid med dieselmotor kan Volvo bryste sig af at bringe på markedet.

 

Den nye Volvo S60 har fået en mere dynamisk fremtoning. Man har ikke bare givet S60 en ny front, men også reguleret bagpartiet, især hvad angår de vandrette linjer. Fortil har man haft ulveøjne i tankerne – et ekstra hip i en tid hvor der er meget fokus på ulve i medierne.

Det samme har man gjort ved V60 og hér er også kabineindretningen gjort mere intelligent ved en tredeling af bagsæderyglænene, så man selv kan vælge i hvilken side man vil anvende asymmetrien.

 

Verdens første diesel plug-in hybrid

Diesel plug-in-hybriden er i sig selv et mesterværk. Foruden muligheden for at kunne oplade batteriet fra en stikkontakt, disponerer man over utrolig mange kræfter. På forhjulene trækker Volvos 5-cylindrede 2,4 liters diesel, som præsterer op til 215 hestekræfter og leverer et moment på 440 Nm. På baghjulene har man en 70-hestes elektromotor, som bidrager med 200 Nm. Det gør reelt bilen firehjulstrukken – og på plan asfalt kan man køre op til 50 kilometer på en tankfuld elektricitet. Det er en enestående kombination.

 

Ifølge de officielle normtal kan man køre 55 kilometer på en liter dieselolie. Imponerende i en bil, der kan accelerere fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder.

 

Elektroniske kørehjælpemidler

Også den mellemstore SUV, Volvo XC60 – som faktisk er Volvos bedst sælgende bil overhovedet – har fået et mere urbant look. Interiøret er kraftigt opdateret og på den tekniske front er Corner Traction Control (en slags torque vectoring) nu standard. Systemet hjælper til at overføre motorkræfterne til de hjul, der har bedst vejgreb. Kunsten er naturligvis at gøre det, uden at bilen bliver ustabil – det glæder vi os til at prøve. Også Hill Descent Control, som er en stor hjælp ved off-road kørsel, er nu en option.

 

Volvo har parallelt med opdateringen af de nye modeller udviklet en lang række elektroniske hjælpesystemer, som ikke mindst skal assistere føreren til at komme rigtigt gennem trafikken. Enhver fornuftigt tænkende bilists mareridt er påkørsel af en fodgænger eller en cyklist. Volvo har udviklet et system, som kan ”se” cyklister og fodgængere og nå at bremse bilen op, hvor en påkørsel ellers måtte finde sted.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt