- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Genève Motorshow: Mitsubishi koncepter

Hybrid med lad og elbil der oplades trådløst


Af Søren Clauding – april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitsubishi har ikke slået om sig med nyheder i de senere år. Men den japanske industri-gigant har en klar forventning til, at i 2020 vil 20 procent af alle nye biler være baseret på el-drift i en eller anden form. Og Mitsubishi er ikke bange for at gå nye veje, hvad man bl.a. dokumenterede på Genève Motorshow for nylig.

 

Dér viste fabrikken to konceptbiler, temmelig gennemarbejdet og med hver deres helt egenartede formål. Den ene var en regulær pickup-truck, den anden en videreudvikling af den kendte iMiEV.

 

Concept GR-HEV

Pickup’en er døbt Concept GR-HEV, hvor HEV står for Hybrid Electrical Vehicle, altså et hybrid-elektrisk køretøj. Bilen er spektakulær og udtrykker også en moderne tilgang til designet af et arbejdskøretøj, som enhver amerikansk farmer vil nyde at drøne ud på markerne i.

 

Mitsubishi kalder bilen en Sport Utility Truck og med et lad bag den udbyggede fem-personers kabine er den en pickup, som fabrikken i øvrigt også ser store muligheder for i Europa. Her har man i forvejen et temmelig stort marked for den slags køretøjer og med en 2,5 liters dieselmotor, en frontmonteret elmotor og automatgear slipper den store bil ikke mere end 149 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer.

 

Der er i øvrigt tale om en bil, der kan formes på flere måder, som plug-in hybrid, eller med en indbygget generator i stil med Chevrolet Volt/Opel Ampera. Permanent firehjulstræk en naturligt nok en del af pakken.

 

CA-MiEV

Concept CA-MiEV er en fuld elektrisk bil, meget let og med en rækkevidde på 300 kilometer. Bilen er yderst aerodynamisk med en luftmodstandskoefficient på 0,26. Og så har den plads til fem personer. Batteriet har en kapacitet på 28 kWh og maskineriet producerer 80 kW (109 hk) med det velkendte maksimale drejningsmoment ved stort set alle motoromdrejningstal.

 

CA-MiEV har helt flad bund og er udrustet med et tilsvarende fladt batteri, der kan oplades trådløst ved hjælp af magnetisk resonans. Bilen byder på en mængde usædvanlige features som f.eks. automatisk afsendelse af e-mail i tilfælde af tyveri, automatisk nødkald i ulykkestilfælde, fjernbetjening af motor m.v.


Lyt til salgs- og marketingchef, Mitsubishi Danmark, John Wulff, i Motorradioen >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt