- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Verdenspremiere i Genève 2013: Peugeot 2008 - Peugeots nye verdensbil


Af Søren Clauding – marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interview: Hanne Sørensen, PR-Chef Peugeot Danmark i Motorradioen


Det gør ondt på Peugeot, at det går så dårligt på de sydeuropæiske lande, for de har traditionelt udgjort et væsentligt grundlag for fabrikkens eksistens. Men det gør ikke mere ondt end at man har fået samlet sig sammen i en fart og udnævnt verden som sit nye marked. Derefter har man sat målrettet handling bag ordene og i Genève præsenterede man et konkret eksempel på Peugeots nye globaliseringsstrategi, Peugeot 2008.

 

Bilen er udviklet globalt, i et samarbejde mellem tre designteams i Frankrig, Kina og Brasilien. Resultatet er en urban crossover (en bybil baseret på en blanding af en SUV og en hatchback), som tilgodeser kundernes behov, uanset de bor i Europa, Sydamerika eller Kina.

 

Europa er med

Heldigt at også Europa er med i puljen, for det ville da være ærgerligt at gå glip af 2008, for den er om noget udtryk for hvad vi netop under nordiske himmelstrøg vil have god gavn af: En kompakt 4,16 meter lang bil, baseret på den velkørende Peugeot 208, med masser af plads og perfekte køreegenskaber de fartbegrænsede danske landeveje.

 

Hos Peugeot understreger man at 2008 ikke køre ringere end 208. Men en bil, der er højere, må nødvendigvis have det lidt vanskeligere gennem kurverne. Omvendt har netop Peugeot gennem de seneste generationer af fabrikkens biler dokumenteret, at det der med køreegenskaberne, det havde de styr på. Det vel en af årsagerne til at det franske mærke traditionelt har klaret sig så godt i Danmark.

 

Alt det man mangler

Der er tale om en såkaldt B-segment crossover, og præcis det marked er i opgang lige nu. Den type biler har alle de funktioner, som man oplever at man mangler, hvis man anskaffer en af de populære mikrobiler af Peugeot 107-typen.

 

Stor rummelighed (360 bagageliter, som kan øges til 1,2 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned), et højt sikkerhedsniveau, PSA-koncernens velkendte miljøtilpassede motorprogram, men måske især et frækt og næsten grænsebrydende design, er de parametre, som skal sikre succes’en.

 

I Danmark ikke mindst bliver prisen også en parameter. Men den vil være attraktivt prissat, fastslår Peugeots danske PR-chef, Hanne Sørensen, som også fortæller at den forventes at lande allerede i juni måned i år. De endelige listepriser er dog ikke på plads endnu.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt