- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Verdenspremiere i Genève 2013:

BMW 3-serie Gran Turismo

BMW kører nye veje


Af Søren Clauding – marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Genève Motorshow har BMW verdenspremiere på en usædvanlig bil. I BMW sammenhæng er den i hvert fald usædvanlig, for den tyske bilfabrik, der – i modsætning til store dele af bilbranchen – tjener penge på at producere biler, har skabt en blandingsmodel, en helt ny hybrid ved navn Gran Turismo.

 

Det er dog alene fordi BMW aldrig før har fremstillet en sådan model, at beskrivelsen passer. Der er nemlig tale om en 3-serie BMW med tophængslet bagklap, altså en biltype, der i andre sammenhænge er ganske almindelig. Til gengæld er måden, hvorpå man har gjort det, ikke helt almindelig.

 

Derfor er det også for begrænsende at kalde Grand Turismo for en 3-serie hatchback, og det er vel også årsagen til, at den har fået det navn i stedet for blot at kalde den GT. Bilen er nemlig noget anderledes end den almindelige 3-serie sedan. Den er 20 cm længere og ikke nok med det: akselafstanden er 11 cm længere end man finder det i 3-serie sedan’en.

 

Det hænger ganske godt sammen med grundbetydningen i Gran Turismo – en stor, hurtig rejsebil, for merpladsen har givet markant bedre bagagerumsplads. Faktisk er bagagerummet på 520 liter endnu større end det, der findes i stationcarudgaven. Og på bagsædet er der 7 cm mere benplads end i sedan’en. Desuden sidder man højere i Gran Turismo – ikke mindre end seks cm. Det har kunnet lade sig gøre, fordi bilen også er 8 cm højere end sedan og Touring, Det er heller ikke utænkeligt, at den længere akselafstand vil give endnu mere stabilitet ved hurtig autobahn kørsel.



Og hurtigt vil det kunne gå, for BMW 3-serie Gran Turismo vil kunne bestykkes med en af tre benzinmotorer og to dieselmotorer med et effekt-spænd fra 143 til 306 hestekræfter.

 

I øvrigt er bagagerummet som det sig hører og bør i en BMW ganske gennemtænkt. Bagsæderyglænene er ikke bare asymmetrisk delelige, men delt i tre med henholdsvis 40, 20 og 40 procent. Derved har man endnu større variationsmuligheder end man normalt oplever i biler med splitbagsæde.

 

På europæisk plan vil BMW 3-serie Gran Turismo dukke op hos forhandlerne midt i juni.


En sjov detalje som også medvirker til at stabilisere bilen ved høj fart: Agterspoileren skyder op af bagklappen når hastighederne passerer 110 km/t.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt