- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Test: De allerførste meter i BMW i3

BMW’s bud på den elektriske bil


Af Søren Clauding – 2. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var egentlig ikke meningen, at vi skulle køre den knap produktionsklar BMW i3. Men når nu der var bragt et køreklart udstillingseksemplar til landet og BMW-folkene var til at overtale, så lykkedes det faktisk at være blandt de allerførste i verden, udenfor BMW regi, der fik mulighed for at trille nogle meter i BMW’s bud på en elektrisk bil.

 

Den er nu mere end et bud på en elektrisk bil for den er snart i produktion. Den har dog været længe undervejs, for når BMW skaber et elektrisk køretøj, skal den naturligvis være i overensstemmelse med de krav, BMW selv stiller til deres biler, men i særdeleshed skal det leve op til kundernes forventninger.

 

Den visuelle fremtoning var ikke den helt store overraskelse. For det første er den i mere eller mindre konceptform dukket op på biludstillinger hist og her, for det andet kunne vi allerede for to år siden, i august 2011 fortælle om den kompakte i3 Concept (læs om præsentationen af BMW i concept hér >>>), men køreklar har vi aldrig set den.

 

BMW Driving experience

BMW havde en i3 i Danmark i forbindelse med BMW Driving Experience 2013, et enestående køre-arrangement, som man faktisk kan købe sig adgang til at deltage i. Det foregår på FDM Sjællandsringen, og det er tredje år i træk, at BMW tilbyder deres kunder og andre interesserede den ganske særlige oplevelse, som i år ikke bare blev prydret med i3 som udstillingsmodel, men også omfattede hele striben af M-modeller og de allerhurtigste MINI’er. I alt var der samlet 19.000 hestekræfter på anlægget ved Tune i de dage, arrangementet fandt sted.

 

Og i3 var som antydet mere end blot en udstillingsmodel, den kunne også køre. Selvom køreturen nærmere kunne måles i meter end kilometer, gav den et indtryk af, hvilken forskel det gør, når BMW bygger en elektrisk bil og det, som konkurrenterne byder ind med.

 

Utrolig lydløs

To ting overraskede fra de første meter: Drivværket er uden sammenligning det mest lydløse – eller lyddæmpede – elektriske drivværk, vi nogensinde har prøvet (og vi har tidligere også kørt en BMW 7’er med brændelscellemotor). Det andet er, at støjen fra kørebanen fuldstændig lever op til den næsten lydløse oplevelse, elektromotoren muliggør. Det var noget nær total stilhed.

 

Styredynamik og køreegenskaber må vi vente med at vurdere, men der kan ikke gå lang tid før vi får den mulighed, for allerede sidst på året påbegyndes leveringen af i3 i Tyskland. Den kan da også bestilles i Danmark, men det er først i maj 2014, at de første eksemplarer kommer ud til danske kunder.

 

Listeprisen kendes allerede nu: 282.000 kroner på danske afgiftsfri nummerplader. Det sætter den prismæssigt på niveau med Nissan Leaf – egentlig en interessant tankegang…

 

Range Extender

Og så kan i3 også leveres med Range Extender i stil med det koncept, Opel Ampera er baseret på. BMW’en bliver dog noget dyrere, 873.000 kroner, så den danske importør har ikke de store forventninger til, at den variant vil blive solgt. Problematikken er afgiftsmæssigt den samme som for Opel Ampera og også Fisker Karma: Med Range Extender, som er en indbygget benzindreven generator, der kan oplade batteriet, når man løber tør for medbragt strøm, skal der i Danmark betales fuld af gift af bilen.

 

Med Range Extender øges rækkevidden til 340 kilometer, det er egentlig ikke så meget – men det er noget hurtigere at få tanket op igen. Den officielle CO2 udledning iht. den europæiske norm er 13 g/km. Benzintanken er på beskedne 9 liter, så det er populært sagt den mest afgiftsbelagte benzintank i nogen bil, opgjort pr. liter, tanken kan indeholde. Med Range Extender øges accelerationstiden, 0-100 km/t, til 7,9 sekunder.


Klik på billederne og se dem større.

 

Køreindstillingerne styres fra en ergonomisk formet gearvælger bag rattet.


Hurtige data på BMW i3:

Rækkevidde: 130-160 km (kan øges til ca. 200 km ved EcoPro+

HK: 170 / 125 kW

Nm: 250

Topfart: 150

Acceleration 0-100: 7,2 sek

Vægt: 1.195 kg

Kapacitet af lithium-ion batteriet: kWh 18.8 (22 kWh total)


Link til importøren


Klik på billederne og se dem større.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt