- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Ny VW Golf VII fører arven videre


Af Søren Clauding – 4. september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De fleste bilfabrikker præsenterer deres nyheder i forbindelse med de store motorshows – hvor de skal kæmpe om opmærksomheden blandt alle de andre, der gør det samme. Derfor er det ikke mindst taktisk klogt, at Volkswagen allerede nu, 3 uger inden efterårets store biludstilling i Paris løfter sløret for den seneste generation Volkswagen Golf.

 

Præsentationen fandt sted i det nye national galleri i Berlin. Den nye Golf er den syvende generation af en bil, der i den grad har sat standarden for kompakte mellemklassebiler. Med 29,13 millioner solgte Golf på verdensplan har modellen formået, ikke blot at opnå kultstatus blandt bilfans, men den er samtidig blevet en økonomisk faktor, der gennem generationer har garanteret arbejdspladser og er et spejlbillede på den tekniske udvikling siden introduktionen tilbage i 1974.

 

Brændstoføkonomi i højsæde

Basismodellerne kører i benzinudgaven (1,2 TSI) blot 20,4 km/l og i dieselversionen (1,6 TDI) hele 26,3 km/l. De bedste tal leveres af Golf BlueMotion med hele 31,3 km/l og ved samme lejlighed slipper den kun 85 g CO2 pr. km ud i atmosfæren. Dermed er Golf VII den mest brændstofbesparende Golf til dato. Start-stop-system og genvinding af bremseenergi er standard.

 

Sammenlignet med forrige model, udleder Golf VII gennemsnitligt 13,9 procent mindre CO2. VW har beregnet, at alene i Europa vil det svare til ca. 119.000 ton CO2 mindre – pr. år, i takt med at de mere brændstofbesparende modeller kommer på markedet.

 

Nyt sikkerheds- og komfortniveau

Volkswagen har haft komfort og sikkerhed i den nye Golf som fokusområder. Ambitionen er, at man med Golf VII vil lave en ”demokratisering”, således at den allernyeste teknologi og udviklingen kan komme store dele af befolkningen til gode. Den nye Golf har fået bedre pladsforhold, ikke mindst mere benplads ved bagsædet og bagagerummet er vokset med 30 l (nu på 380 ltr.). Nye banebrydende sikkerhedssystemer er kommet til, eksempelvis som standard ”multikollisionsbremsen”, der bremser bilen ned i ulykkestilfælde, således at yderligere kollisioner undgås.

 

PreCrash-systemet er ligeledes standardudstyr og beskytter passagerer og fører proaktivt ved automatisk at lukke vinduer og stramme seler i kritiske situationer. ACC-systemet, der måler afstanden til forankørende biler og City Emergency Brake, kan nu også fås til Golf. Tillige kan man vælge mellem flere individuelle køre-profiler i den nye Golf, ligesom Volkswagen har udviklet et helt nyt univers af info- og underholdningssystemer, bl.a. med 5” touch-screen-skærm som standard. Topversionen har net-adgang og en bevægelsessensor, der reagerer på håndbevægelser i umiddelbar nærhed af skærmen, nu kan man røre – uden at røre!

 

Tro mod sit ophav

Den nye Golf er ny, men dens design er tro imod bilens ophav. Grundarkitekturen i den nye Golf er simpelt, stærkt og selvstændigt, samtidig med at Golf VII bærer det umiskendelige Volkswagen-DNA. Proportionerne er ændret, takket være den nye MQB-platform (Modulare Querbaukasten). Således er forhjulene rykket 4,3 cm fremad, hvilket får motorhjelmen til at virke længere. Væsentligt nyt designkendetegn er den nye og skarpere skulderlinje, placeret under bilens dørhåndtag.

 

Golf har fået nye ydre og indre dimensioner – karrosseriet er vokset 5,6 cm i længden og måler nu 4,26 m. I bredden har man tilføjet beskedne 1,3 cm og højden er reduceret med 2,8 cm. Dermed får bagsædepassagerne 1,5 cm mere benplads og pladsen målt skulder til skulder både for og bag er øget med 3 cm.

 

Kørerprofil og cylinderfrakobling

I den nye Golf er der mulighed for at indstille en individuel kørerprofil, der passer til førerens kørestil: eco, sport, normal, individuel og comfort. Benzinmotorerne er alle TSI-motorer med turbo og direkte indsprøjtning. Ny er en 1,2 l TSI, der yder 85 hk og en 1,4 l med 140 hk.

 

Som banebrydende ny teknologi i segmentet kommer den nye Golf også med cylinderfrakobling (ACT- aktivt cylindermanagement) på den største af benzin-udgaverne 1,4l TSI 140 hk. Volkswagen er første producent, der bruger cylinderfrakoblings-teknikken til serieproducerede biler med relativt små motorer. Princippet går ud på, at motoren ved mindre belastning frakobler to af de fire cylindre og derved opnår man en mærkbar brændstofbesparelse. Cylinderfrakoblingen er aktiv mellem 1.400 og 4.000 o/min og et drejningsmoment op til 85 Nm. Teknikken betyder en brændstofbesparelse op til 0,4 l/100 km.

 

Dieselmotorerne er ligeledes nyudviklede. Dieselprogrammet består i lighed med benzinerne af firecylindrede maskiner med direkte indsprøjtning og yder fra 90 til 150 hk. Den nye basismodel 1,6 l TDI med 105 hk kører 26,3 km pr. liter diesel. Og det er ikke den miljø-optimerede udgave BlueMotion. Når den introduceres i løbet af 2013 kører den 31,3 km/l og udlede 85 g CO2/km.

 

Danske priser og specifikationer på den nye Golf vil blive offentliggjort medio oktober.

Golf VII introduceres hos de danske Volkswagen-forhandlere d. 17. og 18. november i år.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt