- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive: Toyota Yaris Hybrid

Også værd at vide

 

 


Af Søren Clauding – 1. juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I introartiklen til den nye Toyota Yaris Hybrid opridsede vi fordelene ved den nye bil. Det efterlader imidlertid spørgsmålet: Er der overhovedet noget negativt at sige?

 

Svaret er: Ikke meget.

 

Men: Yaris Hybrid er 60-85 tungere end en almindelig Yaris. Derfor har Toyota strammet affjedringen op, så kurveegenskaberne forbliver ligeså gode. Det elleminerer imidlertid komforten ved en lidt tungere bil, der har lettere ved at absorbere ujævnhederne i kørebanen. Men det er ikke så meget, at det for alvor gør en forskel.

 

Man skal naturligvis være klar over, at kører man mange kilometer ved høj fart på landevej og motorvej, vil brændstoføkonomien fortsat være bedre i en dieselbil og man skal vide, at for at opnå den gode benzinøkonomi, skal man være meget bevidst om sin kørestil. Er man det, kan man få rigtig meget ud af hybrid-bilen.

 

Og så kan man glemme alt om at køre med anhænger. Det er den ganske enkelt ikke godkendt til.

 

Batteriet holder

Toyota maner selv enhver grund til nervøsitet over batteriets holdbarhed til jorden ved dels at fastslå, at batteriet er skabt til at holde hele bilens levetid, dels at fortælle, at antallet af registrerede fejl ved hybridbiler (sat i forhold til hvor mange biler, der er solgt) er lavere end antallet af fejl ved konventionelle Toyota’er. Årsagen hertil er, at der er mindre belastning på en benzinmotor, når den får hjælp af en næsten uopslidelig og næsten vedligeholdelsesfri elektromotor. Dertil kommer i øvrigt, at slitagen på f.eks. bremser er lavere på en hybridbil, fordi en del af opbremsningen automatisk sker vha. motoren, der genvinder energien til batteriet. Hvis det af urandsagelige grunde (f.eks. et trafikuheld) kommer dertil, at bilen skal have nyt batteri, er prisen omkring 10.000 kroner, lidt afhængig af markedet.

 

Når Yaris Hybrid kommer til Danmark i august vil listeprisen være 200.000 kroner for den billigste ”H1” version. Vil man have lidt mere udstyr og Toyota Touch oveni, stiger prisen med godt 20.000 kroner. Toyota selv sammenligner gerne med basisprisen for en Yaris Diesel, som med identisk ”T1” udstyr er 20.000 kroner billigere end Yaris Hybrid. Men den har da hverken automatgear eller automatisk klimaanlæg, som er standard på Yaris Hybrid. Og når man er på landevejen er det mere reelt at sammenligne med en benzin-Yaris. Hér er prisforskellen med samme udstyrsniveau omkring 45.000 kroner – men det er også her en sammenligning med en manuel gearet bil uden klimaautomatik.

 

Igen: Det er et spørgsmål om hvad man skal bruge bilen til, der afgør valg af drivline.

 

Frækkere udseende og samme plads

Hvad angår bilen i øvrigt: Fronten er anderledes end på den kendte Yaris, mere dynamisk, og indretningen er funktionsmæssigt identisk. Man kan dog skelne mellem bilerne – indtrækket er anderledes, instrumenteringen er forskellig og anskaffer man Toyota Touch & Go kan man dér også finde grafik, der viser drivlinens aktuelle funktion. Der er blevet plads til el-motoren i det eksisterende motorrum og batteriet er anbragt under bagsædet, hvor benzintanken er blevet mindre. På grund af den gode benzinøkonomi er rækkevidden dog principielt uændret. Batteriet i Yaris Hybrid er et Nickel-Metal hydride batteri. Man har fravalgt litium-ion teknikken, fordi den er dyrere.


 

Gennemskåret bagsæde viser hvor batteriet er anbragt.

Læs introduktionen til Toyota Yaris Hybrid >>>



Hurtige fakta om Toyota Yaris Hybrid:


Grundlæggende data er identiske med de konventionelle benzin- og dieselvarianter.

 

Benzinmotor: 1,5 ltr. 74 hk. 111 Nm v. 3600-4400 omdr./min.

El-motor: Permanent magnet synkron motor. 60 hk, 169 Nm.

Akkumuleret effekt: 100 hk.

Transmission: Trinløs CVT automatgear.

0-100 km/t: 11,8 sek.

Tophastighed: 165 km/t.

Brændstoføkonomi: 28,6 km/l.

CO2-udledning: 79 g/km.

Længde: 3,91 m

 

Listepriser:

H1: kr. 199.995

H2 Toyota Touch: kr. 221.992

H3 Toyota Touch: kr. 276.308

 

Introduktion: August 2012.

Bestillinger modtages allerede.


Læs også test af Toyota Yaris D-4D T2 >>>

Læs også test af Toyota Yaris 1,3 T2 >>>


Link til importøren


 

Snit gennem fronthjelmen viser placeringen af elektromotor og benzinmotor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt