- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Toyota Prius Plug-in Hybrid

Forbudt for os!


Af Søren Clauding – 24. august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De vil gerne præsentere det seneste skud på stammen af hybridbiler, men er man dansker, skal man ikke gøre sig de store forhåbninger: Toyota har nemlig ikke tænkt sig at markedsføre den nye Prius Plug-in Hybrid på det danske marked. Årsagen? Den bliver for dyr.

 

Ikke mindre end 568.000 kroner har Toyota kalkuleret sig frem til at den vil koste, påmonteret danske nummerplader. En bil, der helt og aldeles lever op til intensionerne bag den klimakonference, ikke mindst danske politikere gik ind til med stor ildhu for mindre end 3 år siden. Den kan officielt, iflg. de international vedtagne beregningsregler for den type af biler, køre ikke mindre end 47,6 kilometer på en liter benzin og slipper ved samme lejlighed kun 49 g CO2 ud i atmosfæren.

 

Miljø-ubevidste ministre

Det skulle vel kunne få enhver miljøbevidst minister til at hoppe på taburetten af glæde. Men ikke i Danmark. Den nye Prius Plug-in Hybrid vil få en afgiftsbesparelse på i alt 115.000 kroner qua det danske system, som giver en afgiftsrabat på 4000 kroner for hver kilometer over 16, den er i stand til at køre på literen. Men det beløb rækker altså ikke til at få prisen længere ned end tæt ved 600.000 kroner. Tankevækkende, ikke mindst når man ved, at bilens basispris er 222.000 kroner og registreringsafgiften beløber sig til 300.000 kroner fratrukket rabatten.

 

Det er der for så vidt intet nyt og overraskende i, for Opel har med Ampera og sportsvognsfirmaet Fisker har med Fisker Karma også forsøgt at overbevise de danske politikere om at der er noget galt, hvis man mener det med klimaet alvorligt. Foreløbig uden resultat og det er synd, for alle tre har virkelig grebet fat om miljønælden ved dens rod, forholdt sig til den virkelige verden og skabt biler, der her og nu og også i mange år frem i tiden vil reducere ikke mindst CO2 belastningen, hvis man fra politisk hånd ville hjælpe med til at det kunne ske.

 

Ord er gratis – det er afgiftsreduktion ikke

Det gør man i mange andre lande, alt imens man i Danmark fortrinsvis favoriserer producenterne af biler, der alene drives af elektromotorer, opladet fra lysnettet – en ikke særlig konstruktiv måde at tænke ud over by-pendlernes kørselsbehov på. Men sandt at sige tør ingen politiker nok løbe risikoen og hjælpe plug-in bilerne på vej, for sæt nu de blev en succes. Så ville der komme til at mangle penge i statskassen. Så hellere nøjes med at udtrykke deres intensioner i ord, for de er som bekendt gratis. Hvordan kan det være, at ordet hykleri pludselig dukkede op i undertegnedes tanker?

 

Hvad er sådan en plug-in hybrid, og hvordan fungerer den i praksis? Det blev der givet mulighed for at opleve under de første globale testkørsler af den nye Toyota Prius variant. Testkørsler, der virkelig har et globalt sigte, for verden over har man taget hybrid-teknologien til sig og i de 15 år, Toyota har bygget hybridbiler, er der blevet solgt 4,2 millioner af dem. Og i 2012 vil omkring 15 procent af alle Toyota’er solgt af verdens største bilfabrik være baseret på hybrid-teknologi.

 

Valgfrihed mellem hybrid og el-drift

Jo, en plug-in hybrid er i bund og grund en såkaldt fuld-hybrid Prius, hvor en del af batteriet imidlertid kan oplades fra en almindelig 220 Volts stikkontakt. Under kørslen kan man anvende bilen som en almindelig fuld-hybrid, hvor en computer klarer det hele, regulerer energitilførslen og afgør hvornår der køres på elektricitet eller benzin. Det betyder dog i praksis, at batteriet aldrig bliver hel afladet.

 

I en plug-in hybrid er systemet udbygget, så føreren kan vælge, om han vil benytte fuld-hybrid indstillingen eller selv afgøre, hvornår han vil køre på elektricitet.

 

Det indebærer f.eks., at har man brug for at køre en strækning på op til de 25 kilometer, som batteriet kan holde til, inden der kan oplades på ny, behøver man ikke benytte benzinmotoren overhovedet. Og benzin er som bekendt både en mere kostbar og en mere forurenende energikilde – i hvert fald så længe at elektriciteten fra lysnettet er fremstillet miljørigtigt.

 

Økonomisk også i fuld-hybrid mode

Forsøg med prototyper har vist, at de aller fleste bilejere til dagligt kører under 25 kilometer mellem hver opladningsmulighed. Men når de for brug for at køre længere, skifter bilen automatisk over i fuld-hybrid indstillingen og så kører man 27 kilometer pr. liter benzin.

 

Præcis det forhold adskiller Toyota Prius Plug-in hybrid fra f.eks. Opel Ampera, der er forholdsvis benzinforslugen, når den skal til selv at producere strøm. Den hurtige tekniske forklaring er, at Ampera drives af el-motoren og benzinmotoren alene bliver benyttet til at drive en generator som genoplader batteriet, når man er ved køre tør for strøm. Hvorimod el-motoren i Prius Plug-in driver bilen direkte, så længde den alene kører på elektricitet, hvorimod det er den velkendte fuld-hybrid kombination af benzinmotor og el-motor, der via en til dels konventionel automatgearkasse driver bilen, når der ikke er mere strøm på batteriet.


Link til importøren


Toyota Prius Plug-in Hybrid:

Sådan kører den - sådan er den >>>


Toyota Prius Plug-in Hybrid i Motorradioen Del 1 >>>

Toyota Prius Plug-in Hybrid i Motorradioen Del 2 >>>



Priskalkule Danmark:  

Bilens pris

222.515

Moms

55.628

Afgift

415.541

Fradrag for sikkerhedsudstyr

og brændstoføkonomi

124.800

I alt

568.884


 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt