- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Toyota Prius Plug-in Hybrid

Sådan kører den - sådan er den


Af Søren Clauding – 25. august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota er parat med den nye ultra økonomiske Prius Plug-in Hybrid, der kører 47,6 kilometer på en liter benzin, forudsat man med jævne mellemrum lige giver den en gang strøm. Alle andre lande får den, mange steder med statssupport, men i det ”miljø-bevidste” Danmark vil den ikke være til at komme i nærheden af, fordi den bliver for dyr.

 

Det, vi går glip af, er en moderne velkørende familiebil med glimrende pladsforhold, både i kabinen og i bagagerummet. Designet er avanceret, stilrent og elegant. Ingen er i tvivl om at denne bil er usædvanlig, den er for mennesker, der har en moderne tilgang til livet og ansvar for det miljø, der betyder så meget for os alle – men ikke alle ønsker at værne om.

 

Kører som en el-bil

Når man kører en Prius Plug-in Hybrid i EV-mode – dvs. alene på elektricitet – opleves den som en almindelig moderne el-bil. Støjen er minimal, fordi det stort set kun er dækkenes greb i asfalten, man hører. Ved lidt højere hastighed er der naturligvis også nogen vindstøj, men kørekomforten er maksimal. Det er en yderst rolig fornemmelse, næsten beroligende, i hvert fald ikke noget der fremprovokerer aggression, tværtimod. Sådan en bil var der vist mange trafikanter, der kunne have brug for.

 

Bemærkelsesværdigt er det også, at hvis man aktiverer Hybrid-indstillingen, kobles benzinmotoren næsten umærkeligt til. Man hører stort set intet til den, mærker den ikke meget og derved videreføres den komfortable oplevelse, uanset hvilken indstilling, der benyttes.

 

Fra EV til hybrid

Hvis man under kørslen i EV-mode pludselig har brug for den mer-effekt, som benzinmotoren kan levere og træder speederen i bund, skifter systemet automatisk over i hybrid-mode. Så mærkes maskineriet, men det er ligeså meget fordi en benzinmotor nu engang støjer, når den bliver sparket til den. I øvrigt disponerer man over en særlig EV-City indstilling, hvor grænsen for hvornår benzinmotoren kobles til er sat så højt, at det i praksis kun sker i en nød-situation, hvor der pludselig er brug for hele maskineriets kraft-potentiale.

 

Ved en ved hastigheder over 85 km/t er det alene hybrid-kombinationen, der får lov til at arbejde.

 

Mange fordele

Fordelene er mange, udover det reducerede indgreb i brugerens driftsbudget. Bilen støjer minimalt ved bykørsel, den støjer moderat ved hurtig kørsel. Der er nul luftforurening ved bykørsel og den samlede forurening er minimal pga. den optimale udnyttelse af energikilderne.

 

I hverdagen er Prius Plug-in Hybrid en bil, hvor det eneste man som fører i sammenligning med en konventionel bil skal forholde sig til er, om man vil køre på elektricitet alene eller man gerne vil gemme elektriciteten til senere.

 

Ukompliceret

Selve betjeningen af bilen er, trods lamper og diagrammer helt ukompliceret. Man kan i bund og grund slå det hele fra og køre bilen som en almindelig bil. Fordi det ER en almindelig bil – om end teknologien er anderledes. Og hvem forholder sig i dagligdagen til stempler, krumtapaksler, gearhjul og ventiler. Det er den konventionelle teknik, som i bund og grund er mere kompliceret en at koble en elektromotor til et par trækkende hjul. Vi er bare vant til at sådan er det.


 


 

Toyota Prius Plug-in Hybrid køres ikke bare som en almindelig bil, dens praktiske egenskaber er også som en en almindelig hatchback. Og derved adskiller den sig f.eks. fra Opel Ampera og Fisker Karma, der i større eller mindre grad er sportslige biler med lavere praktisk funktionalitet.

 

Fine pladsforhold

En Prius er med omkring 450 liter bagageplads, glimrende benplads på bagsædet og god plads til fem personer en moderne brugsbil, der kan hamle op med enhver konventionelt drevet bil i samme størrelse. Prius Plug-in er oven i købet ligeså rummelig som den almindelige Prius.

 

Forklaringen er at man er gået fra brugen af nikkel metal-hydrid batterier til litium-ion batterier. De er lettere, har større kapacitet, fylder mindre – men er også dyrere. Det er med til at forklare prisforskellen på den kendte Prius Hybrid og den nye Plug-in Hybrid.

 

Opladningen

Selve opladningen kan foregå fra en almindelig stikkontakt vha. af et ladekabel, der sættes ind i et stik bag et ”tankdæksel” i siden af bilen. Ligeså let som kobler man en støvsuger til en stikkontakt. Er batteriet totalt opladet tager det 90 minutter at oplade det til fuld kapacitet – i praksis vil en genopladning normalt tage under en time. Og løber man tør for strøm, klarer hybridmotoren opgaven.


Toyota Prius Plug-in Hybrid: Forbudt for os >>>


Toyota Prius Plug-in Hybrid i Motorradioen Del 1 >>>

Toyota Prius Plug-in Hybrid i Motorradioen Del 2 >>>


 


Fakta-boks:

Omfattende analyser har fastslået, at mere end 70 procent af alle bilture er på under 25 kilometer og for de aller fleste bilejere vil man kunne klare sig med el-drift i dagligdagen. Imidlertid fastslår undersøgelserne også, at 42 procent af bilejerne kører en tur på over 100 kilometer mindst én gang om ugen.

I gennemsnit kører en Toyota Prius Plug-in Hybrid 47,6 kilometer pr. liter benzin.

Med almindelig hybriddrift, dvs. uden opladning fra lysnettet, hvor der opsamles elektrisk energi under kørslen, som siden frigives, f.eks. ved acceleration, kører en Toyota Prius Plug-in Hybrid 27 km/l.

 

CO2 udledningen er i gennemsnit blot 49 g/km.

Bagagerumskapaciteten er 443 liter.

Akkumuleret motoreffekt: 136 hk.

Benzinmotor: 4 cyl. 1,8 liter, 99 hk, 142 Nm v. 4000 omdr./min.

Elektromotor: 51 hk, 207 Nm fra 0 omdr./min.

Batteri: Litium-ion.

0-100 km/t: 11,4 sek.

Tophastighed: 180 km/t.

Udstyrsniveauet er helt som i konventionelle biler.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt