- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Peugeot booster miljøet:

First Test: Peugeot 3008 Hybrid4

 

DONG Klimapartner


Af Søren Clauding – 2. marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot arbejder målrettet på at nedbringe miljøbelastningen. Dels gennem en bevidst reduktion af brændstofforbruget på fabrikkens produkter, dels gennem en stadig mere omfattende renovering af produktionsmetoder og mere effektiv energiudnyttelse i egne omgivelser.

 

Hvad det første angår, har vi netop haft anledning til at køre nogle få kilometer i den nye Peugeot 3008 Hybrid4, som er inter mindre end verdens første dieselhybrid. Den er på markedet midt på foråret og suppleres med en Hybrid4 version af den nye 508.

 

Diesel og elektricitet

Idéen bag Hybrid4 er at anvende en i forvejen energivenlig dieselmotor og kombinere den med en elektromotor. Resultatet er i princippet det samme som f.eks. Toyota og Honda har opnået med deres hybridbiler. De er imidlertid baseret på benzinmotorer og da dieselmotorerne som udgangspunkt er 31 procent mere brændstofbesparende end tilsvarende benzinmotorer, hvortil kan lægges en yderligere besparelse på omkring 30 procent (af dieselmotorens forbrug), bliver slutresultatet en reduktion i brændstofforbrug på 51 procent, sammenlignet med en benzindreven bil med samme kraftpotentiale.

 

3008 Hybrid4 er udstyret med en 163 hestes dieselmotor og en 37 hestes elmotor. Effekten for de to kan direkte adderes, fordi den topper i forening og man disponerer derfor over op til 200 hestekræfter i accelerationsfasen, kan køre 26,6 km/l og slipper 99 g CO2 ud pr. kørt kilometer. Men ved hastigheder over 120 km/t er det alene dieselmotoren, der står for fremdriften og det giver selvfølgelig et andet forbrugsbillede ved den fart.

 

Trækker på hver deres hjulsæt

En elegant finesse er selve kraftoverførslen. 3008 er firehjulstrukken og i al sin enkelhed trækker dieselmotoren i Hybrid4 udgaven på forhjulene mens elektromotoren trækker på baghjulene. Bilen er udstyret med det automatiske ”manuelle automatgear”, ESG, som er en manuel gearkasse med automatisk hydraulisk skifte. Det er en relativ langsommelig skifteproces, der godt kan forekomme lidt ukomfortabel, men i Hybrid4 tilfældet tager den gear-løse elmotor over i dieselmotorens gearskiftefase og det virker fortræffeligt.

 

Køreoplevelsen i 3008 Hybrid4 er på mange måder lidt pudsig, fordi den umiddelbare fornemmelse er, at hele motorteknikken lever sit eget liv. Det skal den vel i virkeligheden også. Og bortset fra lydbilledet er selve køreoplevelsen uangribelig. Momentet fra elmotoren i samarbejde med den kraftige dieselmotor er overbevisende og accelerationen er unik, fordi det ikke mindst er i accelerationen, firehjulstrækket på almindelig vej har sin berettigelse. Vi har ikke prøvet bilen dybdegående – det følger på et senere tidspunkt.

 

DONG Klimapartner

Hvad angår miljøhensynet i bred forstand har Peugeot nu indgået en alliance som klimapartner med DONG. Meget betegnende blev aftalen offentliggjort på verdens mest energieffektive kul/koks baserede elektricitetsværk på Avedøre Holme i København. Alliancen indebærer, at Peugeot får ekspertbistand fra DONG, som over de næste år skal gennemgå energianvendelsen hos samtlige danske Peugeot forhandlere. Målet er en reduktion i CO2 udledningen over de næste tre år på 15 procent. Det handler om mindre energianvendelse til f.eks. indeklima, udluftning osv.

 

Den danske importør, Peugeot Danmark, er i øvrigt den første organisation i bilbranchen, som underskriver en klimapartnerskabsaftale med DONG. Overskriften for Peugeots klima- og miljøstrategi er ”Bæredygtig mobilitet” og den omfatter alt, lige fra design, materialevalg, produktion, brændstofforbrug til brugeren, reservedels ombytter program og genbrug/genvinding, når bilens levetid er forbi.

 

Miljøoptimering

”At indgå en klimapartnerskabsaftale med DONG er et naturligt og vigtigt skridt i vores klima-og miljøstrategi” siger Flemming Bak, adm. dir. hos Peugeot Danmark. ”Med klimapartnerskabsaftalen lukker vi det sidste led i værdikæden og det betyder, at der nu er tænkt miljøoptimering ind i alle led i en Peugeots rejse fra udvikling og produktion til den står hos forhandleren, som nu også er involveret i arbejdet med klima og bæredygtighed.”

 

”Transportbranchen har stor betydning for den samlede CO2-udledning, så det er meget positivt, at store aktører går ind og tager et medansvar”, fastslår salgsdirektør Allan Schefte, DONG Energy.

 

Anholt vindmøllepark

Udover energibesparelse i Peugeot forhandlernes bygninger, ønsker Peugeot Danmark og deres forhandlere også at fremme udbygningen af vedvarende energi. Dette sker gennem køb af certifikater for vedvarende energi, de såkaldte RECS certifikater. Derved reserverer Peugeot strøm fra et af verdens største havvindmølleparker, som netop nu er under opførelse ved Anholt. Den reserverede strøm svarer til det fremtidige forbrug i driften.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt