- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes SLS Electric Drive dokumenterer at supersportsvogne og miljø passer glimrende sammen.


Paris Motorshow 2012:

Downsizing, miljø - og optimisme går hånd i hånd


Af Søren Clauding – 28. september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er muligt, at der er økonomisk krise i dele af Sydeuropa. Men det er øjensynlig et sydeuropæisk fænomen, der ikke ligger til grund for de fremtidsvisioner, de store bilfabrikker lægger for dagen, når de åbner efterårets største butiksvindue: Det store motorshow i Paris, der over en god uges tid forventes tiltrækker 1,2 millioner bilinteresserede gæster.

 

Men skal krisen, som mange hævder først og fremmest holdes i liv af visse medier og politiske fraktioner, være en årsagsforklaring på det, man oplever i Paris, er det nok mest, at der i høj grad satses på mindre biler og i særdeleshed miljørigtige biler. Det er der ikke jo egentlig ikke noget nyt i, sådan har det været i de senere år efter at nogle havde fundet ud af, at der var noget, der hed ozon-lag, men for få år siden var det især miljø og ressourcehensyn, der blev brugt som begrundelse for, at man præsenterede mange nye små biler. Nu er det hensynet til købernes pengepung – eller købernes ønske om at gå ned i bilstørrelse for derigennem at skabe en større personlig økonomisk tryghed – der benyttes som årsag.

 

Hænger godt sammen

Virkeligheden er, at det hele hænger meget godt sammen: Mindre biler kan fabrikkerne tillade sig at prissætte lavere, fordi bilkøberne er vant til at størrelse og pris hænger sammen. Mindre biler er nemmere at få til at køre langt på literen og dermed forurener de også mindre. Man slår med andre to fluer med et smæk på den konto: Man tager både hensyn til købernes tryghedslyst og skåner samtidig miljø og energiressourcer. Og man tilgodeser købernes lyst til at downsize, altså gå ned i størrelse på almindelig dansk, simpelthen fordi bilkøberne ud fra fornuftsargumenter har ”indset”, at de måske ikke har bruge for så store biler, som de hidtil har kørt i.

 

Når det så er sagt, er det kun på dele af de internationale markeder og primært på de vesteuropæiske, hvor den teori holder. På andre markeder, ikke mindst de russiske og kinesiske, købes der andre typer af biler. Da det er dér, bilfabrikkerne i særdeleshed får dækket de underskud, de kreerer på de tøvende markedspladser, holder det gang i fabrikkernes produktion af bilmodeller, som andre har fravalgt. Det skal vi nu alle nok være glade for – for de kommende år kunne godt tænkes at ændre på downsizings lysten, når bilkøberne opdager, at deres nye bil ikke helt dækker deres behov, og den lidt større bil, som de var vant til, egentlig havde mange fordele.

 

Heldigvis bevares superbilerne

Så på én gang reduceres bilstørrelserne, som f,eks. BMW’s Concept Active Tourer, er et glimrende udtryk for. Og samtidig kan man fortsat se de lækre, store superbiler. Heldigvis, for ellers ville verden være kedelig.

 

Bilfabrikkerne har dog grebet chancen for at dokumentere, at moderne miljørigtig teknologi glimrende går hånd i hånd med drømmebiler. Hvem vil ikke falde for en elektrisk udgave af Mercedes SLS, diverse hybridudgaver af Lexus, Audi m.fl. for med dem kan man både opleve spændende bilkørsel og samtidig udvise miljøhensyn. Det hænger jo egentlig også ret godt sammen.


Power på design: Den nye Seat Leon erobrer verden på sin egen måde - og jo, danserinden er levende...

 

Toyotas motorenhed i Le Mans hybrid raceren vist offentligt. Mere fylder den ikke.

 

Det spiller bare for Peugeot - og de kan andet end at designe biler, cykler og peberkværne. Det exceptionelle flygel et er et regulært mesterværk.

Glimt fra Paris Motorshow.

Mange flere fotos og meget mere tekst følger

- bare rolig!


BMW Concept Active Tourer stiller skarpt på kompakt form, miljø - og forhjulstræk.

 

Downsizing: kompakt Audi Crosslane Coupé bl.a. med nytænkt tagkoncept.

 

Designchef Mark Adams præsenterer Opels første A-segment bil i naturlige omgivelser.

 

Og ud af lysshow'et sprng en ny Kie cee'd og designchef Peter Schreyer kan ikke skjule begejstringen.

 

Honda direktør Mikael Larsen planlægger hvordan Hondas engagement i WTCC kan anvendes bedst muligt - sammen med ingen ringere end den tidligere verdensmester og ex Formel 1 kører Gabriele Tarquini og teamets anden ex Formel 1 kører, Tiago Monteiro.

 

Tilbage i branchen. Nissan upsizer PR-indsatsen med ansættelse af PR-ikonet, informationschef Ann Strøby. Flankeret af konceptbilen, Nissan Terra.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt