- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Paris Motorshow 2012 verdenspremierer:

Toyota Auris baner vejen for ny succes


Af Søren Clauding – 1. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdenspremiere på en ny Toyota Auris, en ny Toyota Auris Stationcar og en ny Toyota Verso. Plus et utal af mere eller mindre globale premierer på styling-kits, udviklingsvarianter osv. Der var nok at se på Toyota standen på Paris Motorshow. Fælles for alle bilerne er, at de visuelt er blevet gevaldigt shinet op. Det er svært at kalde Toyotas seneste designlinje kedelig – men det har jo nok heller ikke været meningen.

 

Mest iøjefaldende er den nye Toyota Auris. Den erstatter den bil, som erstattede Toyota Corolla. Men hvor Corolla’ens succes tilbage i tiden ikke rigtig har kunnet erstattes af Auris og de sidste Corolla generationer, er det ikke utænkeligt, at den nye Auris vil kunne gøre kunststykket, ikke mindst fordi den foruden en 5-dørs hatchback udgave også lanceres som stationcar. Den variant er dog ikke endnu klar til serieproduktion, men konceptbilen Auris Hybrid Touring Sports forventes at være meget tæt på den endelige produktionsmodel.

 

Første Auris stationcar

De store forventninger til Auris Stationcar skyldes bl.a. at en sådan biltype ikke har eksisteret i Auris modelprogrammet hidtil og da netop stationcars er den mest populære biltype i mellemklassen i Europa og især i Danmark, har verdens største bilproducent skabt et godt grundlag for fornyet succes.

 

Den nye Auris og siden også Auris stationcar byder på et motorprogram, der til forveksling ligner det nuværende. Det betyder, at bilen vil kunne fås med enten 1,3 eller 1,6 liters benzinmotor, 1,4 leller 2,0 liters turbodieselmotor eller en 1,8 liters fuldhybridmotor. Forskellen på de nuværende Auris-motorer og de nye er, at de alle er blevet gennemgribende optimeret, hvilket har gjort dem både mere effektfulde og brændstofbesparende.

Toyota Auris stationcar bliver i øvrigt den første stationcar i mellemklassen med mulighed for fuldhybridteknologi og hermed viser Toyota igen, at man mener det alvorligt, når man siger, at man senest i 2020 vil tilbyde hybridmotorer i samtlige bilklasser.

 

Sporty Verso

Det er måske lidt i overkanten at kalde Toyota Verso en verdenspremiere. For der er tale om et facelift. Men et kraftigt et af slagsen, fordi der er tale om et markant skifte især i frontdesign og en bils udseende betyder meget mere end mange vil være ved. Indvendigt er det mindre justeringer, men den nye front gør bilen langt mere dynamisk.

 

Til trods for strategi om at alle modeller i 2020 skal eksistere i en hybridversion, har Toyota dog ingen intentioner om at skabe en hybrid-Verso.

 

”Forklaringen er,” fortæller Toyotas danske Pressechef Anders Thystrup, ”at vi jo netop har lanceret en ny 7-personers Prius, Toyota Prius+ (læs den første test af Toyota Prius+ hér >>>) og de to biler er meget lig hinanden. En hybrid-Verso vil ganske enkelt skulle slås om de samme kunder med Prius+, der jo er født som en hybridbil, og den konkurrence ønsker vi ikke.”

 

Power på GT86 designet

Desuden havde Toyota Europapremiere på en udstyrsvariant af Toyota GT86 (læs den første test af Toyota GT86 hér >>>). Den er skabt af Toyota Racing Development (TRD) og er primært en ren optisk styling af bilen. Men det gør den særdeles attraktiv at se på og endnu mere sporty end udgangspunktet.


Toyota GT86 TRD

- bemærk inskriptionen i udstødningsrørene!

Toyota og Lexus i Motorradioen >>>

Toyota Auris i hybridversionen.


Toyota Auris Hybrid Touring Sports (plus Auris hatchback på baggrundskærmen).



Toyota Verso.


Toyota GT 86 TRD.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt