- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Paris Motorshow 2012 verdenspremiere:

Smart, maskulin og good-looking Opel Adam skal styrke (Opel)-økonomien


Af Søren Clauding – 29. september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferrari har som bekendt bygget en Enzo-model for 10 år siden. Opkaldt efter grundlæggeren Enzo Ferrari. Og nu har Opel præsenteret en Adam-model, opkaldt efter grundlæggeren Adam Opel. Dér hører sammenligningen stort set op, men ikke helt, for Opel Adam er ikke en prisbillig discount mini (ligesom Ferrari Enzo ikke er en discount-sportsvogn, hvis nogen skulle være i tvivl). Den er derimod en eksklusiv lille bil, som Opel har skabt, i øvrigt med italienske Fiat 500 som målestok.

 

Det er første gang i historien, at Opel bygger en såkaldt ”A-segment” bil, men Opel Adam er en fin lille bil. Sammenligner man med Fiat 500, mangler den en historisk begrundelse. Det kan være en ulempe, men det kan bestemt også være en fordel. For på samme måde som visse bilkøbere falder for Fiats succesrige retrobil, vil der givetvis også være kunder, og måske ganske mange endda, der helst vil frasige sig det historiske forløb og gerne vil eksponere sig selv i en moderne, velkørende, good-looking og ikke mindst maskulin bil.

 

Adams naturlige omgivelser

Det med det velkørende må vi vente til senere med at fastslå og påstanden om det maskuline udtryk overlader vi til kvindekønnet at bekræfte. Men Opel Adam er bestemt både good-looking og moderne. Opel havde på sin egen tidsrigtige måde valgt at præsentere Opel Adam for nogle håndfulde særligt indbudte, inden åbningen af Paris Motorshow’et i bilernes naturlige miljø, dvs. i bybilledet. Så på hjørnet af Place d’Alma tæt, på de store modehuse og Champs-Élysées i hjertet af byernes by, parkerede pludselig en lille stribe af de nye små Opel biler, hvorpå designchefen, Mark Adams (ja, det er rigtigt, Adams designer hedder Adams), i farverige vendinger og med store armbevægelser på sin egen engagerende måde beskrev hvorfor Opel Adams ser ud som den gør.


Mark Adams.

 


I knap så farverige vendinger er der én meget vigtig grund: Opel vil med Adam både understrege fabrikkens upgradede dynamiske image og samtidig tjene penge. Det sidste har man i den grad brug for og Adam er da også kun den første af i alt 23 ny lanceringer frem til 2016, som tilsammen skal gøre den tyske GM-filial med de stolte traditioner til en økonomisk sund virksomhed.

 

Opel ved udmærket, at det kun kan lade sig gøre, hvis produkterne også er i orden. Det er der intet der tyder på, at Adam ikke skulle være.

 

Flere penge i eksklusive biler

Når Opel måler Adam op imod Fiat 500 er det en målestok, der kun skal stå, så længe det handler om størrelse og pris. Sidstnævnte er vigtig for at gøre bilen til den nødvendige økonomiske succes. Derfor er der en god strategi gemt i at bygge en lille bil, der næppe koster meget mere at producere end andre småbiler på markedet, når man først er gået i gang. Men ved at gøre bilen til en lille eksklusiv sag, kan man sætte en højere pris og derved tjene nogle flere penge. Forudsat at kunderne altså vil købe bilen.

 

Men hvorfor skulle de ikke det?

 

For Opel Adam ser ikke bare godt ud og er en veldesignet smart ting. Den er baseret på moderne tænkning og avanceret miljørigtig teknolog. Opel Adam er bare 3,7 meter lang. Alligevel inkluderer udstyret fine features som det nye ”IntelliLink” infotainment system, som integrerer Android og iphone baserede smartphones. De ”intelligente” telefoners personlige indhold vises via en indbygget 7” skærm.

 

Nyt motorprogram på vej

Den seneste generation parkeringsassistent er også en option – et system, som selv parallelparkerer bilen, men der kommer til at gå et stykke tid, inden man kan levere Adam med en ny 3-cylindret benzinmotor. Det er ikke uvæsentligt, for en benzinøkonomi på 20 km/l for en 70-hestes benzinmotor er ikke lige præcis skelsættende, men det rådes der altså bod på. Også varme i rattet er en option.

 

Opel Adam er i øvrigt skabt for at tilgodese individuelle kundeønsker. Den kan bestilles i et utal af farver, ikke færre end 31 hjuldesigns og en mængde interiørdesign kombinationer. I Danmark vil de første biler være ude hos forhandlerne i marts 2013, men på det tyske vejnet kan man møde den allerede omkring årsskiftet.


Opel Adam i Motorradioen >>>


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt