- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Paris Motorshow 2012 verdenspremierer:

MINI Paceman er sidste skud – indtil videre


Af Søren Clauding – 12. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtidig med, at MINI præsenterede det seneste skud på MINI-stammen, er det centralt at man holder benene på jorden og sikrer, at alle fremtidig MINI’er læner sig op af originalen og den kommende nye ”original” fra MINI, fastslår MINI’s designchef, Anders Warming i et eksklusivt interview med Motorradioen. Hør interview’et hér >>>.

 

Anders Warming, som er den højest placerede dansker i international bilindustri, har nu i et par år været øverste ansvarlige for MINI’s design. Med den nye MINI Paceman har man skabt en variant over den succesrige MINI Countryman, men nu gælder det om ikke at tabe jordforbindelsen. Den nuværende modelvifte er den, man vil arbejde videre på, fastslår Anders Warming.

 

Paceman

MINI Paceman er en coupé, bygget på samme platform som Countryman og hører derfor til i kategorien for de lidt større små. Den er dermed blandt de første MINI’er, der er mere end 4 meter lange, og den er tilstræbt at være den mindste i sit segment, uden at man er gået på kompromis med rummeligheden.

 

Bagtil skråner taget nedad, i hver side finder man kun en enkelt dør og derved har man opnået et sportsligt, agilt udseende. Understreget af en sjov finesse i form af horisontale baglygter, hvor de hidtidige MINI’er har vertikale baglygter.

 

Syvende MINI model

MINI Pacement er den syvende model i modelprogrammet og indtil videre formentlig også den sidste, hvis fabrikken i den kommende tid skal videre med udviklingen og udskiftningen af eksisterende modeller. MINI kalder selv Paceman for verdens første Sport Activity Coupé, SAC, i kompakt segmentet. Og med Countryman undervognen har man fastholdt go-kart følelsen under kørslen, hedder det.

 

MINI Paceman er udover udmærket bagsædeplads kendetegnet ved en stor bagklap, så bagagekapaciteten på 330 liter kan udnyttes til fulde. Når bagsæderne foldes ned, øges kapaciteten til 1080 liter. I øvrigt har kabinekomforten haft høj prioritet i designprocessen.

 

Motorudvalget vil strække sig over maskiner fra 112 hk til 184, sænket undervogn er standard og All4 firehjulstræk er en option på Cooper S Paceman, Cooper SD Paceman og Cooper D Paceman.

 

Ny MINI John Cooper Works GP

Udover den nye Paceman præsenterede MINI i Paris også en ny MINI John Cooper Works GP, men den fremstilles kun i begrænset antal på 2000 eksemplarer. Dens 4-cylindrede turbobenzinmotor præsterer 218 hestekræfter, og man vil kunne justere undervognen. DSC’en er også justerbar og den lille racer vil kunne nå de 100 km/t på blot 6,3 sekunder. Topfarten er 242 km/t.

 

Og midt på MINI-standen stod, helt i overensstemmelse med Anders Warmings ønske om ikke at glemme sine rødder, den helt originale basisversion af MINI…


Anders Warming ved den sidste MINI kreation: MINI Paceman.

Anders Warming i Motorradioen >>>

MINI designchef Anders Warming.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt