- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Mokka

Mokka-to-go


Af Søren Clauding – 20. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig ligger der ikke noget specielt filosofisk i model-navnet ”Mokka”. Men navnet lægger op til at man leger med det. ”Mokka-to-go” er nærliggende. For det er lige præcis sådan, man oplever det første møde med Opels nye kompakte SUV, et møde, der fandt sted under knap så eksotiske forhold som dér, hvor mokka’en kommer fra, nemlig på den nordtyske vesterhavskyst i området omkring Sankt Peter Ordin.

 

Hér mødte en strid vind og piskende regn Opels nye teenager, for baby kan man dårligt kalde den, det er den for stor til. Fuldvoksen er den dog heller ikke, om end den teer sig som om den var det. Vejr og vind satte imidlertid ingen begrænsninger for udfoldelserne og det hele forgik ubesværet, uden krav om den helt store omtanke og det har givet vis også været tilsigtet.

 

Det skal nok ende godt…

Opel har nemlig bygget en kompaktbil med muligheder for at blive brugt langt flere steder end almindelige flade personbiler kan. Fuldstændig ubesværet kan man boltre sig med Mokka’en, nyde den høje siddestilling, store rummelighed og gøre det i sikker forvisning om, at det hele nok skal ende godt.

 

Holder man sig fra de aller billigste varianter af Opel Mokka, har man nemlig firehjulstræk som en del af standardudstyret. Vel at mærke et yderst intelligent firehjulstræk, som kobles til og fra på det mindste vink fra elektronikken. Det giver sikker og stabil fremdrift, uanset man befinder sig på de store åbne strandarealer, på snørklede mudrede markveje eller i snævre sving på de plane nordtyske landeveje.

 

To slags køregenskaber

På autobahn har Mokka med firehjulstræk og benzinmotor det ikke helt så godt, den stive vestenvind rykkede lidt i det høje karrosseri og det var først, da den blev skiftet ud med en forhjulstrukken dieselversion, at man havde lyst til at bevæge sig i nærheden af topfarten. De to varianter køre ganske enkelt forskelligt.

 

Opel i Danmark har en vis forventning til, at det måske især er versionerne med firehjulstræk, der vil friste de danske købere. Det er der en vis portion fornuft i, for hastighedsbegrænsningerne på motorvejene forhindrer effektivt (sådan da), at man kommer i nærheden af grænsen for Mokka’ens fartformåen. Vi har ganske enkelt ikke brug for en bil, der kan køre med høj fart, når vi færdes i lille Danmark.

 

4x4 for bare 20.000 kroner

Til gengæld kan vi godt have brug for, at kunne trække rundt med anhængeren ude i det våde græs. I vinterføre giver 4X4 en indlysende fordel, men selv på almindelig plan men regnvåd asfalt er det dejligt, ikke at miste fodfæstet. Det herlige ved det hele er, at merprisen for varianterne med firehjulstræk kun vil blive på 20.000 kroner. Det er fundet for de penge, for nu at benytte en fortærsket floskel.



Opel Mokka kommer til Danmark i januar, på et tidspunkt, hvor der formentlig vil være aller mest brug for den. Internationalt har bilen været en bestseller endnu inden den kommer på markedet, hvad der dog sker i Tyskland, Spanien og Italien lige om lidt. Men Opel har modtaget bestilling på 40.000 Mokka’er, endnu inden bilerne var klar til levering, endnu inden der for alvor er kommet gang i samlebåndede og endnu inden journalisternes dom.

 

Bil for mange

Sidstnævnte behøver køberne dog ikke at frygte, for det vil nok være vanskeligt for de fleste ikke at synes om den nye Opel-teen. Måske er det ikke en bil for en selv, men med tanke på at markedet for den type af biler i Europa er for kraftigt opadgående, må den være en bil for mange.

 

Opel selv beskriver den typiske Mokka-køber som 35-55 årige mænd med aktiv livsstil og ønske om en praktisk bil med plads til familie og fritidsudstyr. Vi tror, at i Danmark vil også aktive kvinder falde for en Mokka. Fordi den er smart at se på, fordi man sidder højt, fordi den er rummelig, fordi den er relativt driftsøkonomisk, fordi den øger fremkommeligheden markant og fordi den er så let at gå til. Den er ganske enkelt ligeså let at begiver sig ud i bybilledet eller naturen med som en coffee-to-go, undskyld, en mokka-to-go, naturligvis...


Opel Mokka First Test i Motorradioen Del 1

Opel Mokka First Test i Motorradioen Del 2


Læs også:
Opel Mokka:Brugsrigtig, let og økonomisk >>>





Når ESP og tractioncontrol deaktiveres forstærkes vedgrebet på fedtet underlag og 4X4'eren står flot fast.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt