- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Insignia 2,0 BiTurbo CDTI

Dobbelt ecopower til Opels luksusbil


Af Søren Clauding – 16. Februar 2012


Lyt til indslagene i Motorradioen på YouTube: Del 1 >>>    Del 2 >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skruer man tiden bare 10 år tilbage var der ingen, der havde forestillet sig, at det ville være muligt, at bygge en stor luksusbil på tæt ved 2 tons, forsyne den med 195 hestekræfter og samtidig opnå en brændstoføkonomi på over 20 kilometer pr. liter.

 

Det er ikke desto mindre, hvad Opel har præsteret med den nye bi-turbo dieselversion af den store Insignia, som præsenteres i Portugal lige nu. Bilen vil være ude hos de danske forhandlere engang i marts, så man ligger ikke på den lade side i produktionsafdelingen hos Opel i Rüsselsheim og lever dermed op til Opels erklærede målsætning om at præsentere mindst én større nyhed om måneden.

 

Bi-turbo

Teknikken er baseret på samspillet mellem to turboladere, en stor og en lille. Styret med stor præcision af moderne computerteknologi og trykluften i praksis leveret via et sindrigt system med to intercoolere samt en kortere og lidt længere vej fra turbinehjul til forbrændingskammer.

 

Målet var, at eliminere den såkaldte turbotøven, der normalt opstår, fordi en traditionel turbolader først forsinket bringes op i fart. Og samtidig, at sikre en god brændstoføkonomi.

 

Turboladerens funktion

Generelt fungerer en turbolader på den måde, at udstødningen fra motoren passerer et dobbelt skovlhjul, som presser mere luft ind i motorens forbrændingskamre end de selv ville kunne suge til sig. Når luften kommer ind i forbrændingskamrene under tryk, kommer der mere luft derind og den kan indeholde mere forstøvet brændstof i det blandingsforhold, som er nødvendigt for at fungere. Det medfører en større eksplosion og dermed leverer motoren flere kræfter. Jo større eksplosion jo mere tryk på udstødningen, jo hurtigere kører turbohjulet.

 

Den selvforstærkende virkning tager imidlertid lidt tid og derfor er en traditionel turbomotor karakteriseret ved, at motorkræfterne først kommer, når motoren er lidt oppe i omdrejningstal og derpå leveres næsten eksplosivt. Det kan dels virke ret uciviliseret, dels er det vanskeligt at opnå en god brændstoføkonomi.

 

Opels dobbelt-turbo

Opels bi-turbo består for det første af et lille turbo skovlhjul, som har lettere ved hurtigt at komme op i fart ved lave motoromdrejninger. Det er dog ret effektivt, for i praksis leveres motoren 320 Nm allerede ved 1250 motoromdrejninger/minut. Men den har også et stort turbo skovlhjul.

 

Når motoren kommer højere op i omdrejninger begynder der så småt at komme gang i det store turbohjul og de to arbejder derpå sammen, sådan at det store hjul sammenpresser luften før den komprimeres yderligere af det lille hjul. Udstødningsluften styres mellem de to turbohjul af en bypass ventil, det sker i større eller mindre grad i motoromdrejningsområdet fra omkring 1750 op til mellem 2500 og 3000 omdr./min. afhængig af behov og ved højere omdrejningstal er det alene den store turbolader, der sørger for luftforsyningen til motorens cylindre.

 

Enestående i praksis

Hver turbolader har sin egen intercooler, som også er med til at sikre det lille turbohjuls effektivitet. Vejen fra det lille hjul til forbrændingskammeret er kortere, luften kommer hurtigere igennem den lille køler og dermed er der turbotryk fra næsten det øjeblik, motoren har forladt omgangshastigheden.

 

Resultatet er enestående, for de første prøvekørsler i bjergområderne syd og vest for Lissabon dokumenterede, at man under stærkt skiftende kørselsforhold opnår en stort set lineær acceleration og nok så vigtigt: Intet tegn på turbo tøven. Samtidig er støjbilledet særdeles dæmpet, som det skal være i selv en sportslig luksusbil.

 

Præcis dossering – forrygende resultat

Bi-turbo’en er dog ikke eneansvarlig for den store effektivitet. Opel har udviklet et ultra præcis indsprøjtningssystem baseret på de såkaldte piezoelektriske indsprøjtningsdyser og arbejder med højtryk på op til 2000 bar. Dyserne kan levere op til otte indsprøjtninger pr. stempelslag og derved optimere brændstofudnyttelsen helt afhængig af den øjeblikkelige kørselssituation. Imponerende!

 

Resultatet er ligeså forrygende: 20,4 km/l svarende til en CO2 udledning på 129 g/km plus en acceleration til 100 km/t på 8,7 sekunder og en topfart på 230 km/t. Værdierne gælder sedan-udgaven med manuelt gear og forhjulstræk, en bil der vejer små 1800 kg. Med firehjulstræk og automatgear eller et tungere karrosseri (hatchback eller stationcar) bliver præstationerne selvsagt lidt ringere, men forskellen er ikke stor.

 

SuperSport undervogn

I øvrigt har Opel truffet den principielle beslutning, at 4X4 udgaven kun leveres med den adaptive sportslige OPC SuperSport undervogn, der kendes fra OPC-varianterne af Insiginia (læs testen af Opel Insignia OPC hér >>>) . Det giver en enestående kurvestabilitet og et solidt vejgreb på fugtigt eller løst underlag – men i rå hastighed er 2-hjulstrækkeren altså hurtigst. Med til SuperSport undervognen hører også store effektive Brembo bremser.


Opel Insignia 4X4 SuperSport undervogn med Brembo bremser.

Opel Insignia med forhjulstræk. OPC sportline design.


Ved samme lejlighed præsenterede Opel i øvrigt en ny Adaptive Cruise Control, en radar, der i kombination med Opel Eye (et kamera placeret øverst i forruden), kan styre afstanden til forankørende biler plus advarselssystemer, der kendes fra bl.a. Volvo og Mercedes. Systemet virkede efter hensigten men skiller sig ikke ud fra konkurrenternes.

 

Priserne for Opels nye store og kraftfulde miljø-racer er absolut konkurrencedygtige. Man får rigtig meget bil for pengene og selvom en halv million for den billigste af BiTurbo-varianterne er mange penge, er det i sammenligning med, hvad konkurrenterne kan tilbyde, en ret fornuftig pris.


 

 

 


Hurtige fakta om Opel Insignia 2,0 BiTurbo CDTI:


Priser (alle med Cosmo udstyr):

4 og 5 dørs: kr. 500.850

Sports Tourer: kr. 517.850

4 og 5 dørs 4X4: kr. 542.050

Sports Tourer 4X4: kr. 559.050

4 og 5 dørs aut.: kr. 531.555

Sports Tourer aut.: kr. 550.959

4 og 5 dørs 4X4: kr. 580.000

Sports Tourer 4X4 aut.: kr. 600.850

 

Motor:

2,0, Common-rail dieselmotor med dobbelt turbolader. 195 hk/4000 omdr./min. 400 Nm/ 1750-2500 omdr./min.

 

Præstationer:

Sedan:

Forhjulstræk: Topfart: 230 km/t. 0-100 km/t: 8,7 sekunder. 20,4 km/l. CO2: 129 g/km.

 

4X4: Topfart: 228 km/t. 0-100 km/t: 8,9 sekunder. 18,5 km/l. CO2: 144 g/km.

 

Forhjulstræk, aut.: Topfart: 229 km/t. 0-100 km/t: 8,8 sekunder. 16,9 km/l. CO2: 155 g/km.

 

4X4, aut.: Topfart: 225 km/t. 0-100 km/t: 9,0 sekunder. 15,6 km/l. CO2: 169 g/km.

 

Sports Tourer:

Forhjulstræk: Topfart: 225 km/t. 0-100 km/t: 8,9 sekunder. 19,6 km/l. CO2: 134 g/km.

 

4X4: Topfart: 223 km/t. 0-100 km/t: 9,1 sekunder. 17,9 km/l. CO2: 149 g/km.

 

Forhjulstræk, aut.: Topfart: 224 km/t. 0-100 km/t: 9,0 sekunder. 16,7 km/l. CO2: 158 g/km.

 

4X4, aut.: Topfart: 220 km/t. 0-100 km/t: 9,2 sekunder. 11,6 km/l. CO2: 174 g/km.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt