- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Astra Sedan - plus 2013-generationen

Opel Astra for enhver smag


Af Søren Clauding – 28. august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: First World Test af Opel Astra OPC >>>


Opel Astra Sedan og OPC Del 1 i Motorradioen >>>

Opel Astra Sedan og OPC Del 2 i Motorradioen >>>


Med en sedan-udgave af den populære og yderst veldesignede Opel Astra og ikke mindst en powerfuld OPC-version med 280 hestekræfter af selvsamme Astra plus nye motorer fortsætter Opel med at booste salget af en bil, der siden introduktionen i 2009 af den nuværende generation, er solgt i 700.000 eksemplarer, heraf de 5000 i Danmark, en bil, der i Europa ligger på 3. pladsen i segmentet for kompakte mellemklassebiler, det såkaldte C-segment, og endda er nr. 2 på det kritiske hjemmemarked i Tyskland.

 

Grundfilosofien er entydig: Det gælder om at have et alternativ, der imødekommer ethvert kundeønske. Det gælder ikke bare de grundliggende designelementer som karrosserifacon og undervogn, men også motorsortiment og designdetaljer. Derfor er der klare visuelle forskelle på de forskellige varianter under Astra-paraplyen.

 

Lettere bagparti

I forvejen kunne man tilbyde en 5-dørs variant, en stationcar og en coupé, kaldet GTC. Nu fuldender 4-dørsudgaven setup’et og Opel har forventninger til, at versionen med udvendigt bagagerum vil udgøre 15 procent af det fremtidige salg. Ikke alene fordi visse kundegrupper aldrig kunne finde på at erhverve en hatchback, men fordi man med et anderledes bagparti har kunnet lette på indtrykket af den noget kompakte hæk, der kendetegner 5-dørs versionen.

 

Oven i købet har Opel udviklet bagagekapaciteten, så man foruden et bagagerum på 460 liter, som er temmelig stort i klassen (og 90 liter bedre end i hatchback-versionen), også har en meget stor rektangulær åbning til passagerkabinen, hvorved rummeligheden, når bagsæderyglænene lægges ned, øges til over én kubikmeter.

 

På grænsen til kompaktbilerne

Med udvendigt bagagerum er Astra vokset til 4,66 meter og ligger dermed på grænsen til overhovedet at kunne kaldes en kompaktbil. Man har håndteret pladsforholdene i kabinen udmærket. Det store bagagerum stjæler ikke benplads fra bagsædepassagererne og er i øvrigt designet, så man ved første øjekast ræsonnerer, at den ligeså godt kunne have en tophængslet bagklap.

 

Selve bagklappen er ophængt i bøjler, de såkaldte ”bagageknusere”. De kunne nu godt være indkapslede og dermed lette fuldpakningen af bagagerummet – men det sluger selvfølgelig lidt bagageplads. Som det er nu, skal man med et sikkert øje gøre plads til, at bøjlerne kan forsvinde ind i rummet, når bagklappen lukkes i. Metoden diskuteres til stadighed, bilfabrikkerne producerer til stadighed den type af lukninger, bl.a. fordi selve betjeningen af klappen er let og følelsen god, og kritikere peger til stadighed fingre af systemet – men endnu har ingen fundet det ideelle alternativ.



Under gulvet – let at læsse

Under bagagerumsgulvet er der plads til et reservehjul i fuld størrelse, alternativt et lappekit og så kan man jo benytte den tiloversblevne plads til den mere rå bagage og det hjælpeudstyr, man ofte medbringer i sin bil, så man kan klare sig i en snæver vending.

 

Bagagerummet åbnes med fjernbetjeningen eller fra instrumentpanelet, derpå springer bagklappen selv op og man skal blot hjælpe den det sidste stykke op til lodret position. Derved er betjeningen let og man slipper for snavsede fingre. I øvrigt slår klappen højt op og rummet er let at læsse.

 

Motorprogrammet

Designet af Astra Sedan gør den til en af de smukkeste 4-dørs biler på markedet og køreoplevelsen er præcis som i 5-dørs varianterne. Viften af motorer til sedan-modellen er dog ikke helt så bred som til de øvrige. Man kan købe den med enten en ny forbedret 140-hestes 1,4 liters turbobenzinmotor eller de nyudviklede turbo-diesel på hhv. 130 eller 110 hestekræfter, der hidtil kun kunne fås i 5-dørs versionen. De kan i øvrigt også nu leveres til Stationcar-versionen, Astra Sports Tourer.

 

Begge motorer er udstyre med stop/start funktion, som bringer CO2 udledningen under den magiske grænse på 100 g/km – nærmere bestemt 99 – hvilket svarer til en gennemsnitlig brændstoføkonomi på 27 km/l. 1,4 liters motorens forgænger havde færre hk og den nye benzinmotor har oven i købet en overboost funktion, så drejningsmomentet øges fra 200 til 220 Nm, når speederen presses helt i bund. Det er en ekstra sikkerhed i forbindelse med overhalinger.

 

Prøvekørt i Taunus-bjergene

De første globale prøvekørsler fandt sted i Taunus-bjergene nordvest for Frankfurt-am-Main i Tyskland og vi havde lejlighed til at køre sedan-modellen med 130-hestes dieselmotoren.

 

De første kilometer afslørede, at motoren, til trods for den fine brændstoføkonomi, på ingen måde er kedelig og den trækker godt, også ud af de mange snævre sving. Eneste minus er måske en vis accelerationsstøj, men den er helt væk ved konstant fart.

 

Bunker af udstyr

Opel tilbyder et omfattende udstyr til den nye Astra. Ikke mindst det elektroniske, som inkluderer adaptiv fartpilot, der regulerer afstanden til den forankørende ved hastigheder mellem 50 og 180 km/t. Side Blind Spot Alert holder øje med den blinde vinkel ved siden af bilen, vognbanekontrol giver signal, hvis man skifter vognbane uden at slå blinklyset til, skiltegenkendelse erindrer f.eks. om den aktuelle fartgrænse. Og om natten kan Xenon-lyset styres af forskellige programmer, der optimere lyset afhængig af kørselsforholdene.

 

Udstyr af den mere praktiske slags er den integrerede cykelholder, der kan trækkes ud fra bilens bagkofanger og har plads til to cykler. ”FlexFix” cykelholderen kan nu også tiltes, så bagagerummet kan betjenes og på den eksisterende stationcar-version, som Opel kalder Sports Tourer, kan holderen udvides til at transportere fire cykler.

 

Kommer i oktober

Opel Astra Sedan kommer til Danmark i oktober, men endnu er priserne ikke fastlagt. Informationschef Erik Morsing fra Opel Danmark fortæller, at den bliver en anelse dyrere end 5-dørs udgaven. En usædvanlig prissætning, som måske kan tilskrives, at Astra sedan trods alt ikke forventes at blive solgt internationalt i så stort et styktal om hatchback’en.

 

BiTurbo diesel nu også i Astra

I øvrigt benyttede Opel lejligheden til også at introducere 2-liters biturbo dieselmotoren, som tidligere på året blev lanceret til Opel Insignia (se prøvekørslen af Insigia med denne motor hér >>>), nu også til Astra.

 

Motoren præsterer 195 hestekræfter og et moment på 400 Nm. Det er mange kræfter til en bil, der trods alt er mindre end Insignia. Men køreoplevelsen af den store motor i den prøvekørte 5-dørs Astra var nu ikke meget forskellig fra oplevelsen i Insignia.

 

Det kan ikke siges om oplevelsen af Opel Astra i OPC-antræk. Læs om Opel Astra OPC hér >>>.

 

 

 

 

 

 

 

Astra BiTurbo.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt