- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Astra OPC. Hurtigste Astra nogensinde


Af Søren Clauding – 28. august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Astra Sedan og OPC Del 1 i Motorradioen >>>

Opel Astra Sedan og OPC Del 2 i Motorradioen >>>


I forbindelse med de første globale prøvekørsler af den nye Opel Astra Sedan med tilhørende nye 1,7 liters dieselmotorer, præsenterede Opel også den nye Astra OPC. OPC betyder Opel Performance Center. Oversat til almindelig dansk handler det om kræfter og køreegenskaber. Mange kræfter og gode køreegenskaber.

 

Faktisk gør den nye OPC-motor til Astra bilen til den hurtigste Astra nogensinde. Det er måske mindre interessant at vide end informationen om, at Astra OPC formår at nå 100 km/t på bare 6 sekunder (hvis man er lidt kvik på gearskiftet) og på toppen kan sprinte fra enhver GTI-konkurrent, hvis ikke topfarten var begrænset til 250 km/t.

 

Smidig og brugbar

Den nye motor er yderst smidig. Det er med til at gøre den relevant, ikke alene til det årlige trackday besøg, men bestemt også til frisk hverdagskørsel. Overhalinger klares med ubeskrivelig overlegenhed og på vejen assisteres man af en hæs pusten som havde Store Stygge Ulv gemt sig i bagagerummet.



Brændstoføkonomien er ikke overbevisende 12,3 km/l. På den anden side er 280 hk mange kræfter og maskineriet er blot en 4-cylindret turbobenzinmotor, som ikke er optimeret med henblik på at tilgodese de internationale normer for måling af bilers brændstoføkonomi. Dermed er der gode chancer for, at tallet kan nås i praksis. Om end det næppe er så sjovt som at sætte sig ud over økonomi og forurening og bare blæse derudad.

 

Frækt udseende og super affjedring

Opel Astra OPC er ikke alene mange kræfter, den er også et ekstra frækt udseende, brede dæk og en fabelagtig god affjedring. Sidstnævnte er justerbar og vælger man normal-indstillingen, er bilen en udmærket cruiser, så længe vejene ikke er for ujævne. Alternativt kan man vælge OPC-indstillingen. Så må vejene slet ikke være ujævne, men med hastigheder over 200 km/t på de nærliggende autobahns gav OPC-indstillingen den største tryghed.

 

I praksis strammes støddæmperne op og derved krænger Astra’en ikke så nemt. Bliver underlaget for ujævnt, som det ofte opleves på de tyske motorveje, hvor vejbelægningen er baseret på betonplader, er det lige før at OPC undervognen er for stram. Men så kan man jo heldigvis koble den fra ved tryk på en knap.

 

OPC-indstillingen ændrer i øvrigt også på speederresponsen.

 

HiPerStruts 

En del af den tekniske forklaring bag de gode køreegenskaber ligger i brugen af anderledes forhjulsophæng end i standard Astra’en. Der er tale om de såkaldte HiPerStruts, som også findes i Astra GTC (læs vores test af Opel Astra GTC hér >>>). I stedet for at dreje hele støddæmpertårnet, når man drejer på rattet, drejes kun den yderste del af spindlen. Det avancerede hjulophæng forbedrer vejgrebet gennem sving og reducerer tendensen til medstyring fra drivakslerne, ved kraftig acceleration.

 

En halv million kroner

Astra OPC kommer også til Danmark i oktober og hér forventer man at kunne holde listeprisen lige under en halv million kroner. Om det er ”fundet til de penge” er svært at sige, men det er i hvert fald en ”total fed oplevelse”, man sikrer sig muligheden for, ved at købe den.


Opel Astra GTC og OPC (den blå).

Læs også: First Word Test af Opel Astra Sedan >>>


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt