- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Ny Mazda CX-5:

Gennemført ny

 

 


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis ikke Mazda CX-5 bliver en succes, er der ingen retfærdighed til. Dens køredynamik er overbevisende, dens funktionalitet er godt nok ikke skelsættende, men langt over gennemsnittet. Kun det karakteristiske frontparti, der er udtryk for designchefens nye KODO streg, skal man nok vænne sig til. Smukt på de flade sedan konceptbiler, men på en kompakt SUV…?

 

Mazda har valgt, ikke at opfinde den dybe tallerken med den nye bil. Sjovt nok, for det er første gang, Mazda giver sig i kast med sådan et køretøj. Den findes ikke magen til og derfor er alt på bilen nyt. Det kunne have givet anledning til bemærkelsesværdige forskelle i sammenligning med konkurrenternes køretøjer. Men nej. Og dog alligevel.

 

Verdens højeste kompression

Det er godt nok ikke til at se det, men man kan høre det og føle det. Mazda har nemlig skabt verdens højest komprimerede serieproducerede benzinmotor. Et kompressionsforhold på ikke mindre end 14:1 er unikt. Det høres under kørslen som en anderledes summen og det føles, når man skal betale for benzinen. Ikke mindre end 16,7 kilometer kan man køre på en liter benzin – til trods for at der under motorhjelmen gemmer sig et maskineri, der er god for 165 hestekræfter. Sådan!



Men skal man så købe en Mazda CX-5 på grund af teknikken? Ja og nej. Teknikken er i sig selv ret avanceret, men det centrale er, naturligvis, hvordan det opleves. Og selvom den første korte testtur ikke gav anledning til, at komme rigtigt under huden på den nye SUV, var indikationen klar: Mazda’s filosofi har været, at optimere al til rådighed værende konventionel teknologi. Det har man gjort, det har skubbet CX-5 et skridt foran de fleste og derfor er den interessant. Derfor er der ingen retfærdighed til, hvis ikke den bliver en succes.

 

Fornuftige priser

Mazda i Danmark har oven i købet fået CX-5 hjem til særdeles attraktive priser. 317.000 kroner kan man nøjes med at betale. Det er med basisudstyr og forhjulstræk. Men det er også med 165 hestekræfter under motorhjelmen, gode pladsforhold og bred anvendelighed.

 

Normalt præsenteres en ny bil internationalt for siden efter nogen tid at komme til Danmark. Det har været anderledes med Mazda CX-5. Danmark er et af de første markeder, hvorpå bilen introduceres og derfor var det på danske landeveje, at de første kilometer blev kørt.

Læs om detaljerne i Mazda CX-5 >>>


 


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt