- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endnu har Toyota ikke lanceret en hybrid-udgave af Avensis (tv). De skal skynde sig, for snart er den overhalet af hybrid-varianterne.


Toyota gennembrud: Hybrider i overhalingsbanen


Af Søren Clauding – september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 år skulle der gå, 4,3 millioner biler skulle der sælges verden over og en fuldstændig pristilpasning skulle der til, før danskerne tog hybridbilerne til sig. Først, da der var penge at spare på brændstofregningen, strømmede danske bilkøbere ind hos Toyota forhandlerne.

 

Modellen, der har lagt navn til succes’en, er Yaris Hybrid. Lanceret globalt for blot et par måneder siden og frem til udgangen af august solgt i 350 eksemplarer – i Danmark! Det er mange på et marked, hvor det fortsat er småbilerne, deriblandt lillebror Aygo, der dominerer. Og mere end noget andet er salget udtryk for, at det er pengepungen, der styrer danskerne bilkøb.

 

Hybrid i alle størrelser

Det gælder i øvrigt uanset størrelse. For den ultimative modsætning til verdens mindste hybridbil, er en af verdens største hybridbiler, den luksuøse Lexus LS 600h Lang. Den vil, indregistreret på danske nummerplader, koste over 2,6 millioner kroner. Der sælges så få, at Toyota/Lexus i Danmark havde valgt, blot at udstyre den med prøvenummerplader i forbindelse med en præsentation af hele viften af hybridbiler for presse og forhandlere.

 

Symptomatisk men ikke så sært, for efterspørgslen efter den type af biler i Danmark er minimal – med eller uden hybrid. Det er egentlig ærgerligt, for en lang 600 LS Hybrid kører næsten 11 kilometer på en liter benzin. Til trods for at bilen er kolossal, den måler 5,15 meter i længden, vejer 2,8 tons og maskineriet udvikler små 400 hestekræfter. Uden danske afgifter ville den koste i nabolaget af en million kroner – og biler i den prisklasse sælges der trods alt et vist antal af.

 

Pris og kvalitet

Prisen er naturligvis en afgørende faktor. Men også den omstændighed, at Toyota vedvarende år ud og år ind har dokumenteret, at man kunne håndtere hybrid-teknologien, samtidig med at fabrikken har ry for at bygge verdens mest pålidelige biler, har skabt succes’en. Kunderne har nu tillid til hybridteknologien og virkeligheden er, at man foruden besparelser på brændstofkontoen også opnår en forøget kørselskomfort (læs den første test af Toyota Yaris Hybrid hér >>>).

 

Toyota har satset målrettet på hybridteknologi i mange år. Senest med lanceringen af Prius Plug-in Hybrid, som kan tankes (lades op) direkte fra stikkontakten og siden har benzin i tanken til de køreture, hvor strømmen ikke slår til. Den har ingen chance for foreløbig at blive en succes i Danmark, fordi den belægges med så stor afgift, at den bliver så urimelig kostbar herhjemme, at Toyota forventer at ingen vil købe den. Derfor har man slet ikke tænkt sig at markedsføre den i Danmark (læs den første test af Toyota Prius Plug-in Hybrid hér >>>).

 

De andre lande betaler

Ti-tusind kroners spørgsmålet er, om der nu skal gå yderligere 14 år og alle de andre lande rundt om i verden via bilkøb skal bidrage til Toyotas udviklingsomkostninger af Prius Plug-in Hybrid, før bilen bliver så billig, at den, pålagt danske afgifter, også kan købes af danskere. Vi kunne frygte det.

 

Det er formentlig kun fordi Danmark i global sammenhæng er så ubetydelig, at omverdenen accepterer, at vi ikke vil bidrage via en fornuftig afgiftspolitik til at opnå de miljørigtige fordele, ved at køre hybridbiler som Toyotas, fremfor de CO2 udviklende alternativer. For det er vel rimeligt nok, at Toyota og de andre bilfabrikker, der er fremme i skoene, ikke alene skal bidrage til reduktion af CO2 udledningen og forbruget af fossile brændstoffer. Det er vel rimeligt, at de via prissætningen får en vis kompensation for udviklingsomkostningerne, men at der ligefrem skal betales skat af denne kompensation virker ikke helt rimeligt. Det er trods alt menneskenes behov for biler, der ligger til grund for bilfabrikkernes eksistens og ikke noget, de tvinger os til at købe. Det glemmer mange iblandt.

 

Det være nu hvad det være vil. I mellemtiden kan vi i hvert fald glæde os over at der nu langt om længer trods alt ER kommet gang i hybrid-salget.

 

Optimeret hybrid teknik

Og så lige en sidste bemærkning: Korte prøveture i hele viften af Toyota/Lexus hybridbiler afslørede ikke blot, at teknikken er forskellig fra bil til bil (fordi den er optimeret i forhold til den enkelte bil og dens anvendelse), den sendte også et kraftigt signal om udviklingen.

 

Forleden spurgte en læser, hvilken bil vi ville anbefale: En Auris Hybrid eller en Yaris Hybrid. Svaret har ikke alene med størrelse og kørekomfort at gøre: Yaris Hybrid er en nyere bil, batteriet reducerer ikke bilens bagagekapacitet som i Auris, og den fornemmes mere dynamisk. Det burde for så vidt være svar nok. Men en ny Auris – også i hybrid version – er på vej. Den præsenteres i Paris sidst i september – men er først i Danmark næste år. Den kan måske være ventetiden værd.

Toyota hybrider i Motorradioen >>>


Toyota Yaris Hybrid.

 

Toyota Auris Hybrid.

 

Lexus LS 600h Lang er kolossal. Benplads uden sidestykke på bagsædet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt