- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Lexus GS

Lækker autobahn cruiser

 


Af Søren Clauding – 8. juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Næsten 17 kilometer på en liter benzin. Det er helt OK, hvis det er en almindelig mellemklassebil med 150 hestekræfter. Men når der kan hentes op til 345 hestekræfter ud af maskineriet og bilen har bevæget sig op i luksusklassen er det unikt. 2,5 hestekraft pr. 1 g CO2 udledt er ligeså banebrydende. Det er de overbevisende facts om den nye Lexus GS, men bilen er andet end det.

 

Lexus GS er 4. generation af en i Danmark lidt overset bil. Der sælges ikke mange Lexus’er i Danmark, der er heller ikke blevet solgt mange – og Lexus i Danmark er da heller ikke urealistisk omkring de fremtidige salgstal. Det er ikke lige om hjørnet, at Lexus opnår samme status som på de store internationale markeder.

 

Status

Forklaringen er måske, at i Danmark købes en bil til en million og derover ikke alene pga. dens materielle kvaliteter. Den købes også pga. dens status. Og mange bilkøbere oplever formentlig en større status ved at købe en Mercedes E-klasse, en BMW 5-serie eller en Audi A6. Biler, der i perfomance og størrelse kan sammenlignes, som måske prismæssigt er lidt mere attraktive men også biler, hvis kvaliteter er anderledes end hos en Lexus. Det er faktisk lidt forkert at sammenligne Lexus med de andre.

 

Lexus bedst i Autoindex

Hele Lexus strategien er nemlig netop baseret på at en Lexus skal være anderledes. Topmodellen i GS-serien, GS 450h yder som nævnt 345 hk, den accelerer fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder, den har et bagagerum, der er en smule mindre end konkurrenternes (482 liter), men den byder dog på ligeså meget kabineplads. Den byder imidlertid også på to andre vigtige ting: Kvalitetsmæssigt er Lexus helt i top, måske den bedste af dem alle. Det er i hvert fald resultatet af den seneste svenske ”Autoindex”, hvor et stort antal biler vurderes ud fra en række meget forskellige kriterier. Hér overgår Lexus dem alle og har dermed samme status som Toyota i et noget lavere prisleje.



Toyota er som bekendt moderfirmaet bag Lexus. Og det er da også kun 19 år siden, at luksusmærket for første gang så dagens lys. De første modeller gjorde ikke meget væsen af sig og det er reelt først i det sidste årti, at mærket for alvor har fået tag i de europæiske markeder. Kun i Danmark kniber det fortsat lidt.

 

Egne kvaliteter

Det vil den nye GS kunne lave lidt om på. Den er, som bil i hvert, fald stærk nok til at kunne hamle op med alternativerne i samme prisklasse. Men den har som nævnt sine egne unikke egenskaber: Brændstoføkonomi (dvs. ringe forurening, som er et godt signal at sende til omverdenen – derfor er den ideel som direktionsbil eller ministerbil), kvalitet og til en vis grad også kørekomfort.

 

Lexus valgte at præsentere den nye bil på vejene i Sydtyskland og Tyrol. Køreudfordringerne var yderst varierede og det er fair nok, at man gerne vil dokumentere, at i hvert fald den kraftige version kan køre 250 km/t. Det klarede den for så vidt upåklageligt, men alene målt på den faktiske stabilitet. Fornemmelsen af vejbanen var ved de små 240 km/t vi kørte ikke lige præcis forbilledlig og derved forsvandt lidt af den køredynamiske oplevelse.

 

Virkelighedens verden

I virkelighedens verden er det blot meget sjældent, at man kører 250 km/. Halveres farten til dansk motorvejsfart er historien en ganske anden. Hér er den måske ikke banebrydende, hvad angår køredynamik, men kraftoverskuddet og fine kurveegenskaber gør den hér langt sjovere.

 

Og så er der dét med teknikken. De 345 hestekræfter i 450h er nemlig ikke frembragt på konventionel vis. Der er tale om regulær hybridteknik, hvor en 200-hestes elektromotor supplerer en 292 hestes 3,5 liters V6 benzinmotor. Da effekten ikke topper på samme tidpunkt, bliver den maksimale akkumulerede effekt de nævnte 345 hk. Drejningsmomenterne i de to motorer følges derimod udmærket ad og tilsammen disponerer man over imponerende 627 Nm. Det sparker glimrende bagud. Og havde det ikke været fordi kræfterne formidles gennem en trinløs CVT-automatgearkasse, ville man hurtigt få sports-sus i maven.

 

Lexus er en luxusbil

MEN: EN LEXUS GS ER INGEN SPORTSVOGN! Derfor skal kræfterne opleves som et supplement til køreegenskaberne, som primært har til opgave at transportere mennesker komfortabelt og behageligt. Det mål opnås i rigeligt omfang. Og ikke uvigtigt: Det genspejles i bilens funktioner og i alle detaljer, lige fra joy-stikket, som styrer aktiviteten på verdens største bil-skærm på imponerende 12,3” (den største i en seriefremstillet personbil), til panelernes kvalitet og fornemmelsen af alle betjeningsgreb og knapper.

Den kæmpemæssige 12,3" store skærm er inddelt i to og kan vise vej såvel som DVD - og et utal af andre registreringer.

Teknik og priser - læs mere >>>


Den nye generation Lexus GS har fået en markant og dynamisk front.

 

 

 

Man  kan vælge mellem 5 forskellige køredynamiske programmer, der også tilpasser affjedringen.

 

Bagsæderarmlænet giver bagsædepassagererne mulighed for selv at regulere f.eks. temperaturforhold.

 

18" fælge er standard på 450h L2.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt