- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Kia cee’d: Dynamisk fremskridt


Af Søren Clauding – 21. august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2007 præsenterede Kia den første banebrydende cee’d. Den har fået et løft undervejs og nu er man klar med 3. generation af en bil, der sammen med søstermodellen fra Hyundai, i30, skubber gevaldigt til konkurrenterne i den lille mellemklasse, det såkaldte C-segment.

 

Ikke bare har designerne fået væsentlig friere hænder end det ofte ses, når der skabes den form for fælles udvikling, de har både skabt designs, der adskiller bilerne fra hverandre og samtidig giver dem deres helt egen karakter på et stærkt konkurrencebetonet marked.

 

Karakteristisk Kia-front

Den nye Kia cee’d så første gang dagens lys på Genève Motorshow i foråret og mens chefdesigner Peter Schreyers karakteristiske frontparti passer bedre til visse modeller end til andre, er det enkelt at fastslå, at det sidder lige i øjet, når det gælder den nye cee’d.

 

Hvis man ser på hvilken succes, Hyundai har haft i 2012, hvor den nye i30, som blev introduceret i foråret, er blevet den mest solgte bil i C-segmentet indtil nu, er der alle mulige udsigter til, at de to i fællesskab bliver klart de mest solgte i år. En position, de bestemt har gjort sig fortjent til.

 

Mange forskelle

Selvom platformen er den samme, er forskellighederne mange. Ikke kun udvendigt har Kia cee’d i kraft af Peter Scheryer designet gjort et stærkt dynamisk fremskridt. Også indvendigt, hvor linjeføringen dog er lidt mere konservativ, er instrumenteringen radikalt anderledes. Instrumenteringen er koncentreret om og rettet imod føreren, let at overskue og den første korte prøvetur afslørede ikke regulære fejlplaceringer.

 

Pladsforholdene i kabinen er unikke med bagsædebenpladsen som forbillede for hvad man kan opnå trods et strømlinet design. Det er virkelig vellykket. Bagagepladsen har ikke lidt derunder, tværtimod er den vokset til ikke mindre end 380 liter (40 liter mere end den tidligere model), let tilgængelig plads under en højt opslående bagklap.

 

Stationcar til oktober

Pladsen vokser i øvrigt til ikke mindre end 528 liter, når den omsættes i den stationcar-variant, der følger i oktober måned.

 

I hatchback-udgaven kan bagagerumsvolumenen udvides til 1300 liter, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

Rat-varme er standard

Mest overbevisende er imidlertid udstyrsniveauet. Den billigste variant koster 190.000 kroner. Den er udstyret med en 1,4 liters 100-hestes benzinmotor, 6 manuelle gear og et standardudstyr, der inkluderer seks airbags, Vehicle Stability Management, Hill Assist Control plus naturligvis ABS, ESC med tractioncontrol etc. Højere udstyrsvarianter tilbyder Lane Departure Warning, elektrisk p-bremse, adaptive forlygter og kurvelys.

 

Aircondition med køl i handskerummet er standard i basismodellen ”Active”, det samme er sædevarme, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle med varme, ratbetjent audioanlæg med AUX, USB – ipod indgang, læderrat og noget så usædvanligt som varme i rattet.

 

Mere udstyr - flere heste

”Active Plus” udstyret, som koster 15.000 kroner oven i, omfatter bl.a. ratbetjent fartpilot med hastighedsbegrænser, tågeforlygter og el-ruder ved bagsædet. Topudstyret hedder hhv. Premium eller Premium Plus og det kan alene leveres med de kraftigere motorer.

 

Derved bliver merprisen naturligvis noget højere. Den dyreste variant er udrustet med 128 dieselheste og koster godt 300.000 kroner, men så inkluderer udstyret f.eks. også 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, regnsensor, luftdyse ved bagsædet, p-sensor, Lane Departure Warning og Smart Key system.

 

Flest hk = bedste økonomi

Foruden 1,4 liters benzinmotoren tilbydes også en 135-hestes 1,6 liters GDI-motor, der trods sin mer-effekt giver bedre benzinøkonomi: 19,2 km/l versus 17,9 km/l. Begge tal er dog meget fine for benzinmotorer.

 

Vælger man alternativt en 90-hestes diesel eller en 128 hestes diesel, er tallene hhv. 25 km/l og 27 km/l. Og ja, det er korrekt: Også på dieselsiden er den kraftige motor den mest brændstoføkonomiske.

 

Større kørselskomfort - mere præcis

Det første korte køreindtryk vidnede om, at fabrikken har arbejdet meget med affjedringen og styrepræcisionen. Affjedringen er lidt blødere og dermed mere komfortabel end hos forgængeren, men samtidig styrer bilen bedre.

 

Den elektriske servostyring giver ikke helt den føling med underlaget, som vi kunne ønske, men det er et Hyundai/Kia fænomen, som har eksisteret i en årrække og erfaringsmæssigt er det noget, man vænner sig til i løbet af nogle dage.

 

7 års garanti

Sidst men ikke mindst tilbyder Kia som alle de øvrige modeller også 7 års garanti på den nye cee’d.


Link til importøren

Kia cee'd First Test i Motorradioen Del 1 >>>

Kia cee'd First Test i Motorradioen Del 2 >>>


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt